Ventilation
Narren666: [citat] Jag ska faktiskt inte ta åt mig äran, då det var en plåtis som gjorde arbetet. Men huven och rören var redan på plats. Så de tre rören från badrumen och groventre, kopplades ihop till ett som anslöts till fläkten. Men är väldigt nöjd med lösningen ifall.
fredrik_sve: Är mitt uppe i installation av ett vårt ftx-system och har kommit till en punkt på vinden där vi behöver en flexibel lösning för att parera takbjälkar in i ett annat utrymme på vinden. Det är Precis innan en förgrening av 160-stam som leder vidare mot våra sovrum så lågt ljud är av högsta vikt. Det går att få till en lösning med fasta rörböjar som blir relativt omständig och
mefi: [citat] Jaha, men det låter ju kanon. Då ska jag testa det. Trodde att det är risk för att regulatorn matar fläkten med för mycket ström vilket skulle kunna förstöra motorn.. Tack!
Andersonegard: Vilka filter använder ni till era Bacho ACJ och var köper ni dom? Bör man köpa färdiga eller duger det att köpa en filtermatta och klippa till själv?
Rigor: [citat] Japp. isolera kanalerna på TL från kylbatteri...och dom på vind
hullan: Tackar för alla svar! Det blir i princip inga böjar - fläkten sitter nästan rakt under röret i taket - bara en halvmeter som skiljer dem åt
osellin: Hej, kul att vara här. Dags för renovering av köket! En del av den operationen är att ersätta överskåpen med hyllor och då också installera en ny fläktkåpa. Enligt brf:en så måste det vara en utan motor. So far so good. Jag ska, förstås med hjälp av ett proffs, byta ut den trötta gamla kanalen som går från väggen till överskåpet till någon snyggare, mer industriellt, då
Cider: Ja, F5 och F7 är fina filter för husfläktar. För friskluftsventiler finns det damm- och insektsfilter av skummad polyuretan, något i den här stilen: https://bolist.se/produkt/filter-aero-flexit-170x170x10mm/?article=7023670091683&gclid=EAIaIQobChMIq6iA0vW65wIV1KSaCh0zTAs3EAQYBSABEgLYrvD_BwE Men jag hittar inget i rätt storlek! Som en tillfällig lösning skulle du kunna ta ett klippbart
Tjoa: Han kan ju sätta en kolfiterfläkt och riva bort skåpet. Men det lilla aggregatet måste ju vara kvar tex i överskåpen ovan kyl o frys och fortsätta försörja grundventilationen i kök o badrum. Sen att det korsar något litet avluftsrör i taket till imkanalsröret är ju bara robust och chickt. Sen att det kommer bli sämre ventilation och mer fettfläckar i tak ,det får man ju leva med
bradgard: Har funderat länge på och försökt bli klok på hur stort behov det finns av friskluftsventiler i källarplan. Som jag förstått så kan det ju påverka både det ena å det andra om man har för många eller för lite ventiler, tänker typ fukt framförallt. I källarplan har vi friskluftsventiler (som kan stängas) i princip alla rum utom ett samt en väldigt provisorisk sådan i pannrummet
Anna_H: Gamla skafferier brukar ha tilluft för att få in kall luft, men annars ska kök inte ha tilluft. Så ja, kolla om ventilerna ovanför fönstren är stängda. De ska vanligt bara stängas när det är riktigt kallt eller när de varnar om det på radion pga gasutsläpp eller brandrök. Vid sådana tillfällen ska även frånluftsfläkten stängas av i huset, helst ska det finnas ett nödstopp
ZeroKnowledge: [citat] Mögel-fri säger du. Det lät ju väldigt lämpligt att använda där. Ska ta att ringa deras kundtjänst imorgon och höra hur de tycker jag ska gå tillväga med vinden där. Tack för hjälpen! Och jo, är det någon idé att sätta in värme där nu när våren kommer och värmer upp om ett par månader? Hur pass illa tycker du eller någon annan här att det ser ut? Jag tänker lite
Josth: Finns massor av information om krypgrunder och dito ventilation på: https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm Skulle inte göra hål i golvbjälklaget om det finns möjlighet att gräva sig in i grunden en annan väg. Man vill ha så tätt som möjligt mellan bostaden och krypgrunden så risken för fukt, doft, radon etc. minimeras.
FrittDrag_II: [citat] ABC-Vent har en liknande men vad jag kan se finns den bara för 125mm och 160mm kanal. https://www.abcvent.se/wp-content/uploads/2019/04/VDR.pdf Dem gör huvar i olika färger bland annat Silver metallic och Mörksilver metallic. https://www.abcvent.se/kulorkarta/
Johannes3: Jag tror att jag har en nästan exakt likadan ventilationskassett i min lägenhet. Jag behöver kapa av cirka 9 centimeter av fönsterbänken (och den underliggande ventilationskassetten) och då ryker även fästet som sitter fast i plåtkassetten. Du skriver att fästat är fastlött - vet du att det är så, eller är det ett antagande?
exerg: [citat] Är det så att röret kan inspekteras utan att verktyg behövs så går det. Risken är annars att brandkåren för säkerhets skull dränker hela huset ,med vattenskador som följd, ifall du glömt popcornsgrytan för länge på plattan.
exerg: De arbetar i par så det blir två håltagningar o två elinkopplingar. Lunos har även en enhet med två fläktar https://foursevenfive.com/lunos-ego/ Alla dessa småapparater hör nog mer hemma på butterix och funktionen ser bättre ut på papperet än i verkligheten . Snabbvädring och en avfuktare lär nog vara ett bättre val.
Danii KD: [citat] Jag kände lite på sidan i kanalens öppning och var förvånad över hur varmt det var. Men det är. Ju logiskt med tanke på all varmluft som strömmar ut.
Immobil: Aspiratorn ger ett betydligt bättre sug. Det medför att skorstenen kommer att bli torrare och därmed leva längre.
joaha: [citat] Det är förvisso helt sant, hur får jag någorlunda snurr på luften där inne då? Till och frånluft från resterande del av källaren skapar förvisso cirkulation me förmodligen inte så mycket bättre luft. Att installera en avfuktare känns lite väl overkill om det inte fins någon liten och billig variant.
etompau: Du får försöka göra en mer systematisk felsökning. På din beskrivning låter det som att du kan få fart på fläktmotorn genom någon omkoppling Kanske är det reglagen som är problemet. Ta några bilder på dina grejor för fler kommentarer.
sladdbarn: [citat] Jo naturligtvis, saknas en 1 framför båda. Har löst de nu. Fick bli en ny adapter, ny flexibel slang och en ny packning som saknades. Mycket jobb för att att höja fläkten en bit men skönt när det är klart!
ravve007: [citat] Hej, jag beställde lådan från Norge, visade sig att det var typ frigolitlåda som är skuren så att den passar just in motor. Innehåller ingen brandtätningsmaterial eller dylikt, men jag har kört med enbart den och än så länge har jag inte noterat några konstigheter.
Byggare Boob: [citat] Ah, okej! Så det mest rimliga för att lösa det på bästa möjliga sätt vore kanske att göra som Tomture61 skrev? [citat] Alltså att dra en separat kanal från ena änden av huset till andra, för att få cirkulation av befintlig luft? Jag hade heller ingen aning om andelen blandning mellan ny/återcirkulerande luft, men det känns som jag kanske borde kolla hur det står till med
Axbard_89: Tror helt ärligt inte att det spelar extremt stor roll. Men tänka att du vill att lufta ska "vandra" genom kåken. Och den kommer genom friskluft intagen och ut genom badrumsfläkt, mur stock med mera.
bjove: [citat] Bra, det var det jag hade tänkt prova!
Tjoa: Ett uteluftsintag. Antingen spjällstyrt eller bara som ett vanligt uteluftsventil. Lämpligen i samma area som ditt rör från spisfläkten. Själv tar jag in luften i vardagsrummet, men jag har sett lösningar där man släpper in luften bakom spisen via luftspalt. Visst går det köpa stort aggregat men bara för att kompensera för spisfläkten känns som att slänga pengar i sjön.
Byggglädje: En dahlander har 2 separata strömkretsar som man antingen kopplar seriellt eller parallellt. Har man alla 12 tåtarna tillgängliga dvs ingen inre koppling utan all koppling sker på plint kan man med tungan rätt i mun spegelvända hög och låg. Då kräver det att man lossar alla 12 kablarna och flyttar runt dem på plinten. Det räcker inte att bara byta plats på hög o låg. I ovan