PAX EOS förefaller vara ett helt nytt ventilationsagggregat för badrum med värmeåtervinning.

http://www.pax.se/sv/produktkategori/eos

Har ett äldre hus och ska renovera badrum.
Pga utformning(svår kanaldragning måste jag ha två separata FTX system för olika huskroppar.
PAX EOS för 10 000 kanske är ett alternativ man skulle då kunna skaffa två stycken.

Någon som provat?
Är den prisvärd?

Finns det något alternativ? (kanske då med två kanaldragning från frånluftsventiler och fuktstyda ventiler,)

• Gilla
johnnytk
  • Laddar…
Intressant produkt men rätt klen och jag undrar om du någonsin kan tjäna in denna investeringen. Ett riktigt FTX aggregat kostar det dubbla och då har du värmeåtervinning för hela huset. Mitt aggregat ventilerar 50liter/sekund och det blir 180m3/timman om jag nu har räknat rätt. Frånluft ventilerna brukar man placera i badrummen så fukten sugs ut ordentligt...

Hej!

Står i kvalet på att köpa en sån här. Blev det en Pax för dig eller vad körde du för lösning?

Hej!

Köpte PAX fläktar.

Nu efteråt skulke jag nog inte gjort så.

Jag skulle köpt en central kanal fläkt och sedan manuella eller fuktkontrollerade frånluftsdon.

Fördelen är
1. negativt tryck i kanalsystemet med mindre konsekvens av läckage.
2. Ett gemensamt utgång ur ventilationshuven. Jag valde en kanal med utgång per fläkt (kanske inte helt nödvändigt)
3. Enkelt bygga ut.
4. Tystare och billigare äb PAX.
5. Mycket lägre kostnad än FTX. Som kräver mycket högre elpriser för att gå att motivera ekonomiskt. Vilken return of investment tid har FTX?
6. Min bild är att FTX är bäst i moderna täta hus, inte ett som mitt som är byggt tidigt 60-tal.

/ Bengt

Du har mao 2 st Pax eos?

Hur upplever du att "klimatet" har blivit sedan dess? De få recensionerna jag läst talar om en mycket förbättrad ventilation jämfört med innan.
1-3 kan jag inte svara på men 4. och 5. kan jag i alla fall ge lite input på.

4. jag tolkar det som att det är ren frånluftsventilation du talar om i så fall? Då kommer den vara billigare i installation men du blåser å andra sidan värmen rätt ut till kråkorna. Vilken som är billigare går då i slutändan ihop med punkt 5.
5. Det beror på vad du har för primär uppvärmning och hur bra / dåligt drag du har från början. Kör du med FTX (även pax eos) så kommer du ju återvinna 70-80% av värmen i luften du ventilerar ur. Det gör 2 följder - 1. bra klimat (Som inte ger några kronor, men ändå måste ses som ett värde) och 2. du sparar på värmen.

Nu plockar jag siffror ur baken här - Men vi låtsas att en frånluftsfläkt blåser ut ca 1000 kr i värme per år. har du 2 sådana som kostar 2000 kr, sen är det 2 000 kr. Om du byter ut dessa 2 mot en Pax, 10 000 kr, så är RoI utan ränta 4 år, efter detta är du i vinst. Räkneexempel, men jag vill minnas att en Pax calima som blåser ut 21 gradig luft 24/7 blåser ut något i den stilen.

Själv lutar det i dagsläget åt Pax Eos i källaren (ca 40 kvm utrymme) som har dränerats och ska värmas upp, men jag är ju öppen för input.
Primära anledningen är att jag i källaren vill ha en bra luftcirkulation för att få bort eventuell fukt och annat som kan uppstå. Jag kommer ha tvättstuga, kontor och förråd / hall i källaren. Det är ju nice om jag kan återvinna ens hälften av värmen och det kommer göra det trevligare att vistas i källaren :)

Förväntar mig egentligen inga mirakel av denna, men jag hoppas att den kommer bättra klimatet något. Den kommer ju ge väldigt mycket mer än vad som är idag, dvs 6 st talrikar!

Hej! Uttryckte mig otydligt. Jag har två vanliga pax fläktar.

G Grim Pedersen skrev:
Du har mao 2 st Pax eos?

Hur upplever du att "klimatet" har blivit sedan dess? De få recensionerna jag läst talar om en mycket förbättrad ventilation jämfört med innan.
1-3 kan jag inte svara på men 4. och 5. kan jag i alla fall ge lite input på.

4. jag tolkar det som att det är ren frånluftsventilation du talar om i så fall? Då kommer den vara billigare i installation men du blåser å andra sidan värmen rätt ut till kråkorna. Vilken som är billigare går då i slutändan ihop med punkt 5.
5. Det beror på vad du har för primär uppvärmning och hur bra / dåligt drag du har från början. Kör du med FTX (även pax eos) så kommer du ju återvinna 70-80% av värmen i luften du ventilerar ur. Det gör 2 följder - 1. bra klimat (Som inte ger några kronor, men ändå måste ses som ett värde) och 2. du sparar på värmen.

Nu plockar jag siffror ur baken här - Men vi låtsas att en frånluftsfläkt blåser ut ca 1000 kr i värme per år. har du 2 sådana som kostar 2000 kr, sen är det 2 000 kr. Om du byter ut dessa 2 mot en Pax, 10 000 kr, så är RoI utan ränta 4 år, efter detta är du i vinst. Räkneexempel, men jag vill minnas att en Pax calima som blåser ut 21 gradig luft 24/7 blåser ut något i den stilen.

Själv lutar det i dagsläget åt Pax Eos i källaren (ca 40 kvm utrymme) som har dränerats och ska värmas upp, men jag är ju öppen för input.
Primära anledningen är att jag i källaren vill ha en bra luftcirkulation för att få bort eventuell fukt och annat som kan uppstå. Jag kommer ha tvättstuga, kontor och förråd / hall i källaren. Det är ju nice om jag kan återvinna ens hälften av värmen och det kommer göra det trevligare att vistas i källaren :)

Förväntar mig egentligen inga mirakel av denna, men jag hoppas att den kommer bättra klimatet något. Den kommer ju ge väldigt mycket mer än vad som är idag, dvs 6 st talrikar!
Hej,
intresserad hur det har gått - blev det en EOS FTX för dig och isf har du några erfarenheter att dela med dig av?

• Gilla
NiGu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.