Gör om så kolfilterfläkten i köket numera leder ut matoset.

Har ett gammalt hus med självdrag så funderar på om det kanske vore bra om fläkten alltid kunde snurra på lågt varv, för att få lite grundcirkulation. Finns det sådana köksfläktar? Tror ni det är en bra idé?

//Larsa

Det blir lite som ett frånluftsfilter. Du får byta filtret oftare.

Men finns det vanliga köksfläktar med ett grundflöde? Hittar inget förutom det som verkar vara typ FTX.

I badrummen har jag fläktar som går på lågvarv då det inte är fuktigt, och tycker luftkvalitet i de delarna av huset blivit väldigt mycket bättre. Så är ute efter ngt liknande i köket

Tanken är väl att man just vill ha frånluft i badrummet för att inte dra ut fukt och lukt i resten av huset, har du självdrag i badrummet i dagsläget blir det i värsta fall en tilluft istället. Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

• Gilla
kest
  • Laddar…

Bästa svaret

Larsa Larsa skrev:
Gör om så kolfilterfläkten i köket numera leder ut matoset.

Har ett gammalt hus med självdrag så funderar på om det kanske vore bra om fläkten alltid kunde snurra på lågt varv, för att få lite grundcirkulation. Finns det sådana köksfläktar? Tror ni det är en bra idé?

//Larsa
Vi har en helt vanlig Baukneckt köksfläkt, den har stått på i 12 år nu.
Fungerar bra som en del av grundventilatiomen i huset,
Det gäller väl bara att välja en fläkt som är tillräckligt tyst på lägsta läget.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Använder den principen hemma.
Badrumsfläkt på konstant drift, sen hittade jag en Bosch köksfläkt med lågt db, som alltid går på lägsta.
Funkar utmärkt!
Dock kan köksfläkten suga lite sotlukt från kaminen ibland, då dom står ganska nära.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Låter bra med vanlig köksfläkt på lägsta. Får leta lite och hitta en bra.

Tack för tipsen!

Larsa Larsa skrev:
Låter bra med vanlig köksfläkt på lägsta. Får leta lite och hitta en bra.

Tack för tipsen!
Franke (gamla Futurum) har en fläkt dom kallar "Non-Stop" https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1550698
Finns vad jag vet bara som "vanlig" köksfläkt för montage under skåp.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.