Håller på att bygga ut: 2 våningar á ~80kvm och skall inom kort sätta in ventilationen(självdrag).

Plan1:
Schematisk ritning av planlösning med markerade ventilationstilluft och frånluftspunkter i ett hembygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plan2:
Ritning av ventilationsplan för husbygge med märkta till- och frånluftsventiler i sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1, 2, 3, 5, 6: Tilluft(sovrum/allrum): https://www.bauhaus.se/utbytesventil-fresh-tl100de#go-to-description
4, 7: Frånluft(badrum): Pax: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MI1daLvv7v5gIVROWaCh3ctALwEAQYAiABEgI6_vD_BwE

1. Är utbytesventil samma sak som tilluft?
2. Får för mig både kontrollansvarig och byggare nämnde att ventilationen skall gå via vinden/taket istället för väggarna som jag nu ritat. Kan det stämma?
3. För plan 2 rum 7 har badrummet fönster på väggen vilket förhindrar vanlig frånluft i vägg. Bör jag här:
a) Leda luften till ett angränsande rum följt av en 90 graders sväng?
b) Ha någon form av utblås i taket?
4. Någon övrig kommentar om upplägget?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.