Ventilation
Jonatan79: Behövs verkligen 4 kanaler upp, går det inte att koppla ihop några? Annars ett bra upplägg om du vill ha ett "friskt" hus!
seniorkonsult: Har själv mekanisk frånluft som fungerar klockrent. Och är tyst jmf med en reamotor i köket som omöjliggör samtal. Justera in ventilerna är alltid steg ett, därefter skulle jag se till att tilluft kommer in i erforderlig mängd t ex via ett sovrum. Testa detta. Hade också en sotare som rengjorde kanalerna och det blev en överraskning att se all skit som kom fram. Har en Alliancefäkt
hempularen: Om vi antar att badrumsfläkten inte sitter direkt på skorstenen så har du en sträcka rör där som troligen inte är brandisolerad. Det kommer även att kunna spridas brand via badrumsfläkten till badrummet. Jag håller nog också på alternativ 3.
Mackan.: Tack för synpunkterna. Har lagt ett ärende hos föreningen som får kolla på det. Återkommer med svar här ifall någon annan stöter på samma problem.
BirgitS: Pröva med att sätta på fläkten i köket. Drar det då i dörrspringorna? Kan ju vara bra att prata med styrelsen om det verkligen ska vara tilluft i klädkammaren och inte frånluft (mer normalt). Kommer det in friskluft i sov- och vardagsrum? Så att det inte kommer in för lite luft där så det inte räcker till frånluften i badrummet och det då kommer in luft på fel ställen.
Ankarstjärna: Beklagar ett otroligt sent svar. Jag hade t.om glömt att jag skapat det Jag har inte ventiler på fönsterna, men är intresserad av att installera. Hade inte en tanke på att man kunde göra det. Kom dock att fundera över undertryck. Huset är ju relativt tätt med både in- och utvändig isolering. Och det är ju bara två två paxfläktar som är frånluften idag. Vettefan om självdraget
Max R70: Har en Swegon R5H-Smart och den funkar fint. Man kan styra/se via mobilen (Casa Smart) och den har tex automatisk fuktstyrning, automatisk sommarkyla mm. För att tända braskamin aktiverar man den funktionen manuellt vid behov.
useless: Det kanske går att sätta något vid mynningen på taket som gör att det inte blir sånt drag när det blåser?
PochM: [citat] Skall se om man kan förlänga väggventilen på ett någorlunda snyggt sätt. Inte helt lätt att göra en förlängd ventiltrumma så att den smälter in med väggen och takutsprånget.
Ulltand: Bra svar i tråden. Ett alternativ kunde vara då ju rören inte används är att du tar bort dem i din lägenhet och bradisolerar med dubbelt gips uppåt och nedåt.
Vilsenivillan: Uppdatering mina vänner. Hade filmkamera hos oss idag. Visar sig att det från bastun går ett t-rör som fortsätter ned i badrum nere bland annat. Problemet var att ena ändan av t-röret ej var ”pluggat”/hade ett lock. De rekommenderade att man öppnar upp taket /ventilationskanalen nerifrån badrummet och åtgärdar detta från det hållet. Går man uppifrån måste vi igenom badrumsgolv
Plutus: Om det är ett problem eller inte beror ju helt på er egen upplevelse, är ni fem personer och alltid imma på badrumsspegeln är det nog dags att göra något, är ni två och borta mycket kanske ni inte behöver göra något? men mitt 70-tals hus blev ett mycket trevligare hus med FTX och nya täta fönster.
Christian Ek: 2: https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-gumminippel-96x50 Köpte en och den funkade bra. Lämnar kvar tråden som tips för andra i samma situation.
borne: Brukarsynpunkt betyg 0 vid kontrollen avseende ljud som generell anmärkning i flera bostäder. Besiktningsmannen ansåg att det var ett tydligt hörbart ljud i ett lägre frekvensband. Är betyg 0 ok när ljudnivåerna i sovrum i vissa fall är mellan 33-38 db?
Josth: Alternativ 4 är som sagt bara att glömma. Frånluftsvärmepumpar passar i moderna, välisolerade och täta hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av den totala energiförlusten i huset. Alternativ 3 att i förtid skrota LVVP kan bara vara aktuellt om den fungerar riktigt dåligt och är mycket underdimensionerad. Annars bör man absolut kunna ha den i 20 år tycker jag.
ViperTim: [citat] Hej, Fläkten flyttar 140m3/h på låghastighet som jag har den inkopplad på nu. Det är denna fläkt: https://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-TD-160-100-N-SILENT/p/32-3122 Som ljuddämparslang bör väl t.ex denna räcka: https://soliduct.se/fl-100-600-alu.htm Annars som ljuddämpare finns ju denna men det är ju en helt annan prisklass vi talar om då:
TheGame: [citat] Det ska inte vibrera nått är fel antingen med rören (upphängning, anslutning eller storlek)eller nån fläkt. Om det är roterande växlare eller motströms har ingen betydelse för rotorn i en roterande växlade roterar inte i sån fart att det ska uppkomma varken ljud eller vibration
Allmänobildad: Häng fläkten i takstolarna/bjälklaget ett par centimeter från sovrumsväggen.
Browex: [citat] Nej tror inte det för jag har denna spartanska panel.
sladdbarn: [citat] Nu sitter pax-fläkten på plats och det verkar fungera bra oavsett om köksfläkten är på eller ej. Tack för hjälpen alla :-)
Demmpa: Tilluft ska man ”bara” ha i ”bra” vistelserum som tex sovrum, vardagsrum, å frånluft ska man ha i ”dåliga” rum som tex kök, klädkammare, förråd, tvättstuga, bad. I korridorer etc så har man bara överluft. Edit: Om man har tilluft i köket så ”kortsluts” ventilationen med risk att fukt, matos mm sprids i bostaden. Vi har satt igen alla uteluftintag och tagit bort alla
exerg: [citat] [citat] [bild] Så här brukar det bli om inte alla frånluftsrör mynnar i samma huv.
Mr.Anderson: Det är en vanlig köksfläkt med trestegsmotor i köket utan styrning till takfläkten. Det har säkert suttit en takfläkt med bara ett spjäll tidigare men som styrde takfläkten.
PochM: Hej! bor i ett hus med rätt utsatt läge vid västlig vind, viket inte är helt ovanligt. Gammalt utbyggt torp med självdrag, frånluftsfläkt i badrummet igång hela tiden. Flera av sovrummen har friskluftsventil åt väst vilket gör att det vid kraftig vind viner rätt bra i ventilerna. Kan det här göra skillnad eller med en huv på ventilerna eller innebär det oförändrat vin och kanske
FreddruS: Hej! Ska försöka hålla mig kort. Vi bor i ett 1,5-plans hus med källare. Allt nedan rör ovanvåningen som består av 3 sovrum, en stor hall och ett badrum med paxfläkt. Vi bytte till nya fönster med vent.spalt för några år sedan och har sedan dess även isolerat om hela taket och väggarna inifrån. I samband med det tog vi på vinst och förlust bort två gamla självdragsventiler och