Hej!

Jag har just rivit ut allt ur källaren ner till betongen, och snart är det dags att börja bila upp golvet ock knacka ner lös puts från väggarna.

För att inte få in byggdamm i hela huset tänkte jag installera lite tillfällig F-ventilation som man kan köra medan man håller på. Jag tänkte ta ut ett fönster och skruva dit en OSB-skiva och dra ut ventilationen genom den. Jag har redan en stos och en 125 mm kanalfläkt.

Nu funderar jag på det här med filter. Jag har införskaffat en filterbox med ett G4-filter, men jag funderar på om det är för grovt? Tanken med filtret är väl främst att inte sabba fläkten om det går att undvika. Ett finare filter lär ju sätta igen rätt fort, men jag kommer nog aldrig orka bila mer än ett par timmar i stöten i alla fall, och sedan kan man ju dammsuga filtret.

Skulle det vara någon poäng i att ha tex ett F5-filter? Kommer det få fläkten att hålla bättre?

Du behöver inget filter, själv har jag kört med en badrums fläkt för samma ändamål.

T topmount skrev:
Du behöver inget filter, själv har jag kört med en badrums fläkt för samma ändamål.
OK, det är inte så att man totalsabbar fläkten då?

• Gilla
walro
  • Laddar…
BigR
joakim_j joakim_j skrev:
OK, det är inte så att man totalsabbar fläkten då?
Kanske med tiden. Men man behöver ju inte någon lyxigare PAX :D. Jag har flera gånger evakuerat bilningsdamm och slipdamm med biltemas billigaste för 129kr och den tuffar på som vanligt på sin vanliga plats som forceringsfläkt i garaget.

Om du bor i civilicerade trakter kan det ju vara läge att köra filtren inte för fläkten skull, den klarar sig garanterat, utan för grannar och egna huset. Har själv vid liknade scenariot lite dumt i efterhand orsakat väl mycket fönstertvätt mm

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Om du bor i civilicerade trakter kan det ju vara läge att köra filtren inte för fläkten skull, den klarar sig garanterat, utan för grannar och egna huset. Har själv vid liknade scenariot lite dumt i efterhand orsakat väl mycket fönstertvätt mm
Det har jag faktiskt inte tänkt på... men nu bor jag ju i Huddinge, så det kan knappast kallas civiliserade trakter :D

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Finns det inte enkom apparater som renar luft som funkar för detta ändamål?
Att hålla på blåsa ut damm på kvarteret är inte populärt.
Själv gjort samma och det blev mycket omtvätt för grannarna som hade det ute och fönstertvätt :oops:

T TheGame skrev:
Finns det inte enkom apparater som renar luft som funkar för detta ändamål?
Att hålla på blåsa ut damm på kvarteret är inte populärt.
Själv gjort samma och det blev mycket omtvätt för grannarna som hade det ute och fönstertvätt :oops:
Det finns det säkert, men de kostar väl en förmögenhet. Nu har jag redan fläkten och filterlådan, så det vore ju skönt att kunna använda dem. Men som sagt kanske det är läge att köra med ett filter för att ta bort det värsta.

Det är väl ca 15 m till närmsta hus, så det är ju inte direkt kloss an. Men jag kanske kan hänga upp ett lakan eller något framför utblåset som får ta det värsta. Målet är ju egentligen inte att blåsa ut dammet, utan att hålla ett undertryck så att det inte letar sig in i resten av huset.

Jag hade använt filtret just för både grannars skull och även ditt eget hus som lär bli väldigt smutsigt annars.

joakim_j joakim_j skrev:
Det har jag faktiskt inte tänkt på... men nu bor jag ju i Huddinge, så det kan knappast kallas civiliserade trakter :D
Jag lider med dig :) men i hemlighet letar jag tomt/hus i kommunen

En enkel filterpåse på utblåset borde räcka för att få bort de värsta partiklarna från att spridas, en grovdammsugarpåse går säkert att använda

Om du kopplar fläkten till en mjuk spiralslang skulle ja tro att mycket fastnar i vecken på vägen ut

Campar Campar skrev:
Jag hade använt filtret just för både grannars skull och även ditt eget hus som lär bli väldigt smutsigt annars.
Vilken filterklass tror du är lämplig då? Jag har ett G4-filter, men jag funderar på om det inte är lite för grovt.

Rätt lösning är att ha fler filter, först ditt G4 för att ta det absolut grövsta, så att efterkommande filter inte sätter igen efterföljande. Sedan har du ett F5-filter eller liknande därefter för att ta bort de finare partiklarna både från fläkten och grannarna. På det viset får du bästa livslängd på båda filtren. Använd gärna ett påsfilter om du har möjlighet.
(Nu håller filterstandarden på att bytas ut, så de kallas ofta PM10, PM2,5 och PM1 etc, med en avskiljningsgrad i procent, men än så länge är de flesta märkta med de gamla beteckningarna också)

joakim_j joakim_j skrev:
Det finns det säkert, men de kostar väl en förmögenhet. Nu har jag redan fläkten och filterlådan, så det vore ju skönt att kunna använda dem. Men som sagt kanske det är läge att köra med ett filter för att ta bort det värsta.

Det är väl ca 15 m till närmsta hus, så det är ju inte direkt kloss an. Men jag kanske kan hänga upp ett lakan eller något framför utblåset som får ta det värsta. Målet är ju egentligen inte att blåsa ut dammet, utan att hålla ett undertryck så att det inte letar sig in i resten av huset.
Man kan säkert hyra också

Tänkte bara följa upp tråden med att visa hur det blev. Jag körde på mitt g4-filter. Det funkar svinbra, och man märker knappt av något damm ens på fönsterrutan bredvid utblåset.

Installation av G4-filter i taket nära ett fönster i ett renoveringsprojekts tidiga skede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Löt57 och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.