Hej!
Jag har just rivit ut allt ur källaren ner till betongen, och snart är det dags att börja bila upp golvet ock knacka ner lös puts från väggarna.
För att inte få in byggdamm i hela huset tänkte jag installera lite tillfällig F-ventilation som man kan köra medan man håller på. Jag tänkte ta ut ett fönster och skruva dit en OSB-skiva och dra ut ventilationen genom den. Jag har redan en stos och en 125 mm kanalfläkt.
Nu funderar jag på det här med filter. Jag har införskaffat en filterbox med ett G4-filter, men jag funderar på om det är för grovt? Tanken med filtret är väl främst att inte sabba fläkten om det går att undvika. Ett finare filter lär ju sätta igen rätt fort, men jag kommer nog aldrig orka bila mer än ett par timmar i stöten i alla fall, och sedan kan man ju dammsuga filtret.
Skulle det vara någon poäng i att ha tex ett F5-filter? Kommer det få fläkten att hålla bättre?
Jag har just rivit ut allt ur källaren ner till betongen, och snart är det dags att börja bila upp golvet ock knacka ner lös puts från väggarna.
För att inte få in byggdamm i hela huset tänkte jag installera lite tillfällig F-ventilation som man kan köra medan man håller på. Jag tänkte ta ut ett fönster och skruva dit en OSB-skiva och dra ut ventilationen genom den. Jag har redan en stos och en 125 mm kanalfläkt.
Nu funderar jag på det här med filter. Jag har införskaffat en filterbox med ett G4-filter, men jag funderar på om det är för grovt? Tanken med filtret är väl främst att inte sabba fläkten om det går att undvika. Ett finare filter lär ju sätta igen rätt fort, men jag kommer nog aldrig orka bila mer än ett par timmar i stöten i alla fall, och sedan kan man ju dammsuga filtret.
Skulle det vara någon poäng i att ha tex ett F5-filter? Kommer det få fläkten att hålla bättre?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Kanske med tiden. Men man behöver ju inte någon lyxigare PAXjoakim_j skrev:
Om du bor i civilicerade trakter kan det ju vara läge att köra filtren inte för fläkten skull, den klarar sig garanterat, utan för grannar och egna huset. Har själv vid liknade scenariot lite dumt i efterhand orsakat väl mycket fönstertvätt mm
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det har jag faktiskt inte tänkt på... men nu bor jag ju i Huddinge, så det kan knappast kallas civiliserade trakterM myrstack skrev:
Finns det inte enkom apparater som renar luft som funkar för detta ändamål?
Att hålla på blåsa ut damm på kvarteret är inte populärt.
Själv gjort samma och det blev mycket omtvätt för grannarna som hade det ute och fönstertvätt
Att hålla på blåsa ut damm på kvarteret är inte populärt.
Själv gjort samma och det blev mycket omtvätt för grannarna som hade det ute och fönstertvätt
Det finns det säkert, men de kostar väl en förmögenhet. Nu har jag redan fläkten och filterlådan, så det vore ju skönt att kunna använda dem. Men som sagt kanske det är läge att köra med ett filter för att ta bort det värsta.T TheGame skrev:
Det är väl ca 15 m till närmsta hus, så det är ju inte direkt kloss an. Men jag kanske kan hänga upp ett lakan eller något framför utblåset som får ta det värsta. Målet är ju egentligen inte att blåsa ut dammet, utan att hålla ett undertryck så att det inte letar sig in i resten av huset.
Jag lider med digjoakim_j skrev:
En enkel filterpåse på utblåset borde räcka för att få bort de värsta partiklarna från att spridas, en grovdammsugarpåse går säkert att använda
Rätt lösning är att ha fler filter, först ditt G4 för att ta det absolut grövsta, så att efterkommande filter inte sätter igen efterföljande. Sedan har du ett F5-filter eller liknande därefter för att ta bort de finare partiklarna både från fläkten och grannarna. På det viset får du bästa livslängd på båda filtren. Använd gärna ett påsfilter om du har möjlighet.
(Nu håller filterstandarden på att bytas ut, så de kallas ofta PM10, PM2,5 och PM1 etc, med en avskiljningsgrad i procent, men än så länge är de flesta märkta med de gamla beteckningarna också)
(Nu håller filterstandarden på att bytas ut, så de kallas ofta PM10, PM2,5 och PM1 etc, med en avskiljningsgrad i procent, men än så länge är de flesta märkta med de gamla beteckningarna också)
Man kan säkert hyra ocksåjoakim_j skrev:
Det finns det säkert, men de kostar väl en förmögenhet. Nu har jag redan fläkten och filterlådan, så det vore ju skönt att kunna använda dem. Men som sagt kanske det är läge att köra med ett filter för att ta bort det värsta.
Det är väl ca 15 m till närmsta hus, så det är ju inte direkt kloss an. Men jag kanske kan hänga upp ett lakan eller något framför utblåset som får ta det värsta. Målet är ju egentligen inte att blåsa ut dammet, utan att hålla ett undertryck så att det inte letar sig in i resten av huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden