Byggahus.se

Frågor om dragning samt dimension på FTX-system

1. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Hej

Har ett enplanshus med källare på 120m2. Dvs 240m2 total yta. Källaren är delvis inredd men fullt utgrävd. Den inredda delen är på ungefär 70m2.

Jag tänkte installera ett FTX system själv och har gjort en liten skiss på hur jag tror det ska vara. Dom röda strecken är tilluft, och dom lila strecken är frånluft. Den turkosa klumpen är aggregatets placering och dom små strecken till höger om den är in/utluft genom husväggen.

Jag har numrerat rummen på ritningarna och skriver ut dom här med mått och vad det är för rum så ni får ett humm om hur planlösningen och storleken är. Vinden är väldigt "öppen" och enkel att bygga på så tänkte dra rören där uppe för boplanet.

BOPLAN!
    1. Vardagsrum 23,2m2 (5.8m x 4m) med en öppen spis som kommer få en insatsspis i framtiden.
    2. Sovrum1 12m2 (3m x 4m)
    3. Sovrum2 / lekrum 10m2 (2.5m x 4m)
    4. Sovrum3 12.32m2 (3.08m x 4m)
    5. kök/matplats 24,79m2 (6.7m x 3.7m)
    6. hall/passage till kök/matplats 7.05m2 (1.5m x 4.7m)
    7. toalett/dusch 3,6m2 (2m x 1,8m)
    8. toalett 1.56m2 (1.2m x 1.3m)
    9. entre/hall 3.78m2 (2.1m x 1,8m)
    10. Sovrum4 14.8m2 (3.7m x 4m)

Sen har jag en fråga gällande dimensionering och aggregat.

Jag tänkte köra detta aggregat "Heru 75S 2A" eller finns det bättre kring 20.000kr klassen?

Har hört att man får mindre ljud ju större dimension på rören som man använder. Kan man använda 160mm från aggregat ända ut till ventilerna i taket i varje rum? Priset på rör kommer ändå inte vara den största utgiften, så får jag ner ljudet pga det så tar jag helst stora rör. Tänkte även ha en flexibel ljuddämparslang innan varje ventil samt minst 1 fast ljuddämpare på tilluft/frånluft direkt vid aggregatet.

Något speciellt jag bör tänka på? som man lätt glömmer. Eller om någon har tips/ideer kring vart jag bör sätta ventilerna och dra rören.

Ritningen ser ut såhär
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    boplan.jpg

2. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Hej, jag tror inte du ska köra 160 mm hela vägen ut till resp rum. Har för mig att orsaken till att man går ner stegvis i dimension från aggregatet sett är för att minska risken för ljud i ventilerna. I ditt fall kanske det räcker med 125 mm i stammarna och 100 mm på resp avstick.
    Helt rätt tänkt med ljuddämparna.
    Ev kanske du måste ordna med separat tilluft till öppna spisen om det inte redan finns.
    Jag installerade själv en Heru för några år sedan, men jag tog hjälp med projekteringen och beställde ett komplett kit med all material.
    Det kan bli varmt på vinden, så försök tajma in installationen till försommaren eller tidig höst. Lycka till :)

3. M
    Medlem · Nivå 10
    Du riskerar ljud pga lufthastigheten i kanalerna och ofta säger man att upp till 3 meter/sekund är säker med en fläxdämpare vid respektive don. Ser ingen fördel alls med 160mm kanaler hela vägen till donen. En stamm på 160 och avstick på 125mm är fullt tillräcklig i de flesta fall, ser inget undantag i din skiss. För att minska risken med ljud dimensionera även med ett aggregat med säkerhetsmarginal. Med EC fläktar bör du lämpligt nå beräknad luftomsättning på halvfart eller straxt däröver.

4. N
    Medlem Nivå 3
  5. M
    Medlem · Nivå 10
    På absoluta gränsen och onödigt högt tryckfall. Skulle föreslå 160mm fram tills det är 2 don kvar på respektive sida

6. N
    Medlem Nivå 3
    Vart? Har ca 3,5m/s på huvudstammen vid aggregatet

7. M
    Medlem · Nivå 10
    Vid aggregatet, speciellt vid oro för ljud skulle jag rekommendera grövre. Dessutom väldigt stor tryckfallsskillnad dom gör att vissa don kommer behöva strypas väl hårt

8. N
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker det är överkurs med 160 i stammarna. Dock så bör intaget vara det för att lugna ner hastigheten över intagsgallret/huv.