Byggahus.se

Isbildning på ventilationskanal intaget

1. M
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

MankanMC

Medlem
    Hej!

Upptäckte idag att det kom vatten ifrån mitt ventilationsaggregat. Det visade sig att det uppstått någon isbildning på intagskanalen inomhus precis innan det går in i aggregatet.

Min fundering är, ska det vara så? Och varför har man inte isolerat de sista 10 cm innan kanalen går in i aggregatet?

Är det något man bör göra?

2. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 289 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Ja, man bör isolera hela vägen fram till aggregatet. Metallen blir av naturliga skäl kall nu när aggregatet drar in kall vinterluft. Fukten i inomhusluften kondenserar och fryser på ytan.

3. M

MankanMC

Medlem
    Ok, tack för svar! Känns som att det kan vara en idé att göra det då. De har ju inte heller isolera vid takgenomföringen heller.
    Blir trött på såna här grejer, lär man inte sig sånt här i skolan nu förtiden när man läser till ventilationsinstallatör? :)

4. oskar.valta

oskar.valta

Renoverare
    Ja, det är tröttsamt. Nu har de ju inte isolerat uteluftskanalen alls, utan jag tycker att det ser ut som att det sitter en flexdämpare direkt på aggregatet. Det är ju egentligen en kanal gjord av isolering så på den kommer du inte få kondensproblem. Det är troligen (det dåliga) skälet till att man inte isolerat stumparna vid tak och aggregat.

5. M

MankanMC

Medlem
    så är det nog, har du något bra förslag på vilken isolering jag ska välja? Jag gissar att det räcker att isolera anslutningarna?

Och gällande isen så får man väl ta fram hårfönen och torka torrt där isoleringen ska på?

6. oskar.valta

oskar.valta

Renoverare
    Ja, se till att få bort isen och få det torrt. Man kan ju stänga ned aggregatet temporärt när du jobbar med det så slipper du att röret kyls ned kontinuerligt och blir fuktigt.

Typ en kondensisoleringstrumpa som denna skulle kunna funka: https://ventilation.se/kondensisolering-160x50mm-3m.htm om du har 160 dimension på kanalen. Funkar också med 25-30 mm tjocklek om det får plats bättre. Egentligen handlar det om att få det isolerat och diffusionstätt samt att du tätar skarvarna ordentligt med tejp, typ denna https://ventilation.se/aluminiumtejp-75.htm. Och får du till det bra ska det räcka att bara sätta vid tak och vid aggregat.

7. M

MankanMC

Medlem
    Kontaktade ventilationsföretaget som hade ventilationsentreprenaden, de kommer att rätta till det här. Så kanonbra information Oscar, Tack!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.