Hej,

tänkte köpa en Östberg kanalfläkt LPKB C1 EC och montera i huset då vi nu har enbart självdrag. Jag har en polare som jobbar med vent så där är inga konstigheter med montering dragning etc.

Men där är några saker som jag inte blir klok på:

Ska montera en extern varvtalsstyrning men det finns steglös och 4-stegs, vad är skillnaden & vilket är bättre att ha?

Kan man ha 2 st externa varvatalsstyrningar kopplade - typ en i hallen och en i tvättstugan?

kan man även koppla till en 1-10v(?) smart styrenhet som även kan reglera varvtalet på fläkten? Tips på vilken i så fall?

Rätt så Rookie inom ämnet men försökt läsa på samt informera mig men det är en djungel allt.

tacksam för tips
 
  • Gilla
Kilskogen
  • Laddar…
U
Angående smart styrning kan du använda en 0-10v dimmerpuck från plejd (bluetooth), nexa (433Mhz) eller qubino (zwave). Om du kör med nexa/qubinon måste du ha någon slags controller, men du är å andra sidan inte låst till ett system, det finns och liknande.
 
Redigerat:
U rindler skrev:
Angående smart styrning kan du använda en 0-10v dimmerpuck från plejd (bluetooth), nexa (433Mhz) eller qubino (zwave). Om du kör med nexa/qubinon måste du ha någon slags controller, men du är å andra sidan inte låst till ett system, det finns och liknande.
härligt, tAck för tips och info.

Kör homeasstant och försöker integrera det mesta här hemma samt kör en del zigbee. Finns där ingen zigbee dimmer som kan funka då jag har en sådan gateway? Kör via raspberry på så det du skrev går ju ändå att lösa.
 
U
B Brkie-92 skrev:
härligt, tAck för tips och info.

Kör homeasstant och försöker integrera det mesta här hemma samt kör en del zigbee. Finns där ingen zigbee dimmer som kan funka då jag har en sådan gateway? Kör via raspberry på så det du skrev går ju ändå att lösa.
Vet att det finns en dyrdyr från Bega, https://www.smarthome-store.de/de/others/steuermodul-1-150-va.html. Har inte koll på om det har kommit någon billigare från Sunricher eller liknande.
 
Ingen annan som kan ge svar på övriga vent frågor?
 
Vad ska fläkten ventilera? Fläkten har en 0-10 V-styringång (se kopplingsschema).
En potentiometer för 15 kr kan användas för att styra hastigheten. En annan lösning är att du växlar mellan två hastigheter (ex. grundvent. och forcerad vent.) via lämpligt trådlöst relä, som via en spänningsdelare får ändra styrspänningen till motorn.
 
E etompau skrev:
Vad ska fläkten ventilerar. Fläkten har en 0-10 V-styringång (se kopplingsschema).
En potentiometer för 15 kr kan användas för att styra hastigheten. En annan lösning är att du växlar mellan två hastigheter (ex. grundvent. och forcerad vent.) via lämpligt trådlöst relä, som via en spänningsdelare får ändra styrspänningen till motorn.
en kanalfläkt till huset då vi nu har enbart självdrag. Undrar mer om man kan koppla 2 styrenheter, typ en potentiometer och en trådlös relä? Samt ska man ha en steglös eller 3/4stegs?

tack
 
B Brkie-92 skrev:
en kanalfläkt till huset då vi nu har enbart självdrag. Undrar mer om man kan koppla 2 styrenheter, typ en potentiometer och en trådlös relä? Samt ska man ha en steglös eller 3/4stegs?

tack
Har du möjlighet till 433 MHz/Nexa så har dom en billig produkt som ger 0-10 V-styrsignal.
https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/inbyggnadsmottagare/ldr230

Var ska utsugsventilerna till fläkten monteras i ditt hus?
Att justera varvtalet i många olika steg är enl. mig lite over-kill.
 
E etompau skrev:
Har du möjlighet till 433 MHz/Nexa så har dom en billig produkt som ger 0-10 V-styrsignal.
[länk]

Var ska utsugsventilerna till fläkten monteras i ditt hus?
Att justera varvtalet i många olika steg är enl. mig lite over-kill.
absolut, har tänkt något liknade som
Nexa men även en fysisk också. Blir ej klok om det är möjligt...

ska sugas från kök, tvättstuga, toa och garderob. Allt ska ju injusteras och så samt tanken är att ha en grundläge samt forcerat läge, styra via en fuktgivare i toan så det slår över till forcerat läge t.ex...
 
I köket brukar man ha en separat spisfläkt.

Allt är möjligt, det handlar bara om hur mycket pengar/tid du vill lägga ner på att varvtalsstyra en fläkt.
Vad har du för radioprotokoll i HA?
Om du inte har stöd för Nexa/433 så finns det Z-wave som ger 1-10 V.
 
E etompau skrev:
I köket brukar man ha en separat spisfläkt.

Allt är möjligt, det handlar bara om hur mycket pengar/tid du vill lägga ner på att varvtalsstyra en fläkt.
Vad har du för radioprotokoll i HA?
Om du inte har stöd för Nexa/433 så finns det Z-wave som ger 1-10 V.
stämmer, finns separat spisfläkt också ju men vill gärna ha sug där också men även kunna använda fläkten vid matlagning, eller det kanske inte är så bra?

kör mycket zigbee & mqtt men är ju öppen för z-wave eller nexa då jag har förstått att det är det som gäller vid 1-10V.

tack för info
 
Jag hade inte monterat separat utsug i kök.
Om du nöjer dig med två läge så leta upp en passande zigbee-mottagare med potentialfri utgång (har ej själv erfarenhet av dessa grejor). Låt reläet kortsluta en spänningsdelare som då kommer att växla styrspänningen till EC-motorn, då får du relativt enkelt två farter på din vent.
 
U
Fördelen med att dra ut luft även från köket är ju att du får ytterligare ett utsug, lägre flöde över frånluftsventilerna och därmed ett tystare system.

Jag styr med qubinodimmern, och har iofs spårat med CO2-styrning och liknande också. Men att bara ha luftfuktighetsforcering i badrummet och lägga till en VOC-sensor som reagerar på lukt från toaletten är ju festligt.
 
B Brkie-92 skrev:
Hej,

tänkte köpa en Östberg kanalfläkt LPKB C1 EC och montera i huset då vi nu har enbart självdrag. Jag har en polare som jobbar med vent så där är inga konstigheter med montering dragning etc.

Men där är några saker som jag inte blir klok på:

Ska montera en extern varvtalsstyrning men det finns steglös och 4-stegs, vad är skillnaden & vilket är bättre att ha?

Kan man ha 2 st externa varvatalsstyrningar kopplade - typ en i hallen och en i tvättstugan?

kan man även koppla till en 1-10v(?) smart styrenhet som även kan reglera varvtalet på fläkten? Tips på vilken i så fall?

Rätt så Rookie inom ämnet men försökt läsa på samt informera mig men det är en djungel allt.

tacksam för tips
Hej

Håller på med exakt samma sak.
Har också zigbee på raspberry pi som jag skulle vilja ha in det på men z-wave och wifi funkar också. Kommer förmodligen att sluta med att jag har det också i systemet till sist. 433 undviker jag eftersom man inte får någon återkoppling om status.
Angående utsug i köket så ska du nog ha det. Man brukar ha i kök och våtutrymme som toalett, badrum och tvättstuga. Luftmängden från köket brukar man ställa in något lägre. så har jag tänkt göra.
Österbergs EC fläkt har 10V ut som man med en potentiometer delar ner. Vet inte hur det fungerar med en extern 10V. Viktigt att man har samma nollreferens annars blir det ju konstigt. Hur löste du det?
Själv skulle jag vilja ha kvar den enkla styrningen med potentiometer ifall mitt rasp.pi system fallerar.
/Chrille
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.