BirgitS
BirgitS: Hur mycket som kommer in genom tilluftsventilerna bestäms av hur mycket frånluftsfläktarna blåser ut och hur många tilluftsventiler du har. Ju fler tilluftsventiler ju mindre drar det genom var och en.
1 svar · 2,2k läst
·
R
Runnis: [citat] Så länge du inte mer tilluft än frånluft så "trycker" du inte ut någon fukt i väggarna. Ett litet undertryck i huset räcker.
5 svar · 2,3k läst
·
D
Don_Simon: Förstår jag dig rätt nu? Man sätter övergång 75-110 där vinden börjar? Med samma ventil som sitter nu? Förstår inte helt vad det gör för skillnad? Var detta standard då detta gjordes? Ca 10 år sedan. I övrigt anser jag vinden vara i gott skick och endast en fläck med mögel rakt ovanför på ca 20x20
8 svar · 2,2k läst
·
krille30
krille30: Tack för svar. Ja då kanske det är bättre att stänga ventilhålet och bara öppna upp det vid eventuell eldning. För att luftvärmepumpen inte ska bli felaktigt påverkad.
3 svar · 1,3k läst
·
S
sebastiannoren: [citat] Hej, ursäkta sent svar. Det slutade med väggventiler istället. Annars funkar det bra att ta bort en tätningslist men rekommenderar väggventiler istället
3 svar · 3,9k läst
H
Håbbe01: Min sitter ovanför huvet i dusch
4 svar · 1,8k läst
hlph
hlph: [citat] Intressant idé med hepafilter. Men man brukar ju snarare vilja ha lite undertryck i huset för att förhindra att fuktig inomhus luft trycks ut i väggar och tak. Även om man har ångspärr så finns det ändå troligtvis endel otätheter.
1 svar · 2,3k läst
L
Larry1291: Hej ska byta kök nu till sommaren. Läst lite trådar angående minimaster köksfläkt/värmeväxlare. Läst att många flyttar den eller byter till nyare variant. Vi har minimaster minitemp och minivent i huset. Tanken är o ha en vanlig köksfläkt. Skulle ju gå o flytta upp på vinden men vet inte riktigt hur de blir med spjäll o fläktstyrningen då. Har ni några råd att ge?
0 svar · 1,6k läst
·
useless
useless: Rörsvep och bladskruv? https://soliduct.se/svep-125.htm https://www.biltema.se/bygg/fastelement/platskruvar/bladskruv-2000022633
1 svar · 1,7k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Det kommer dra mer i de andra och möjligen bli lite obalans (beroende på hur styrning på ftx-aggregatet). Men det är (förhoppningsvis) högst tillfälligt så det är inget som ger några bekymmer.
2 svar · 1,8k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Det går kommer gå bara fint. Marginellt högre tryckfall så länge det inte blir några rejäla böjar eller veck på slangen.
2 svar · 3,1k läst
D
Datero: Jag har problem med att det är väldigt varmt i mina två sovrum på övervåningen under sommarmånaderna. Har idag en spis i vardagsrummet på undervåningen med isolerade luftkanaler med fläktmatning till båda sovrummen på övervåningen. Denna funkar idag som värmespridare när man eldar i spisen på undervåningen. Min tanke är att koppla en AC anläggning till dessa kanaler istället
0 svar · 1,2k läst
B
bradgard: Det här är väl de egentliga ansltuningar som finns till skorstenen. Den gamla röranslutningen från oljepannan som inte används (eldrift t.v.) vars dragventil (tror jag den kallas, luckan som fälls ut vid drag) är stängd efter råd att det kunde öka risk för s.k. tjuvdrag, sen är det en stängbar ventil i bastuutrymmet, och de två kaminer som står där nere (används sporadiskt). Nu
10 svar · 3,5k läst
·
H
huggan: Isolering hjälper och är ett enkelt steg 1.
1 svar · 1,6k läst
F
Frassemannen: Kollade precis, det står inget om din fråga i driftsmanualen.
2 svar · 2,4k läst
·
S
stalf: Varför är plåt så mycket bättre än plast?
6 svar · 3,1k läst
Mazen
Mazen: Vad har du för mått på kanalen? Hade nog övervägt att skjuta in ett spirorör hela vägen och sedan gå vidare med tex slang.. Går kanalen direkt ut eller är den kopplad mot murstocken? Kan du montera tex en stos på där kanalen går ut? Bästa vore iofs att ta bort hela kanalen.
2 svar · 2,4k läst
·
H
Håbbe01: Hej, Låtr som en äldre lägenhet med självdrag och i ditt fall på samma kanal, då Har någon hyresgäst tidigare kopplat in fläkten på samma vilket inte är tillåtet. Normalfallet skulle få enbart kolfilterfläkt få användas,
4 svar · 879 läst
Rabbithole
Rabbithole: Vill du inte ta där är det bara att cirkulera luft ut mot korridoren
8 svar · 2,6k läst
·
S
salkin85: Köper en badrumsfläkt som får gå konstant, ökar tilluften i gillestugan för att kompensera.
4 svar · 1,2k läst
P
Patrik.: Så gör jag ett nytt inlägg. Det blev ett Systemair VTC 500 samt att jag beställde en entalpivärmeväxlare från Vapobloc som jag kommer att använda i stället för den som medföljer aggregatet. Kommer nog att starta en ny tråd om vidare erfarenheter från installation och drift. Hälsningar Patrik [citat]
1 svar · 1,8k läst
Philipherman
Philipherman: [citat] Knappt, Det är en relativt gammal HSB lägenhet med sina egna specialmått. Viss ventilation kanske blir men värmen är outhärdlig i rummet
4 svar · 4,6k läst
E
etompau: [citat] Ja det är korrekt. Även lagerbyte är en relativt enkel åtgärd som kan ge bra resultat. Sedan kan ju mekaniken i vred och ventiler vara utsliten, även om det är stabila grejor. Såg att kondensvattenavrinning är borta från det nya ersättningssystemet, vilket är en fördel. De använder även EC-motoror som minskar energiförbrukningen. Kör man Minimastern på normalläget så
16 svar · 22,9k läst
J
Johan456: Rent allmänt är det bra att tilluftsventiler placeras högt för att minska kallras. Om det kan bli för högt vet jag inte. Men komfortmässigt borde det bli bäst.
3 svar · 1,3k läst
·
C
camelspin: Sätt dit en vettig kanalfläkt, eller takfläkt. Ta dit sotaren och justera. Koppla ihop med den eventuella alliancefläkt du har i köket. Om du har en köksfläkt med intern motor - skjuter den inte ut matoset i badrummen med tanke på att det läcker mellan badrum?
12 svar · 2,7k läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Jag har sugit på den ett tag också, googla nu och hitta dig. Jag kommer genomföra detta i vårt skåp inom kort
1 svar · 1,7k läst
F
_Fred: Tack @jonaserik och @Luddis_1, det kommer bli alternativ 1 med takintegrerad fläkt. Vill inte ha risk för att få in lukt och os i huset.
3 svar · 3,8k läst
I
InsidersUnited: [citat] Nej Radiatorn (om det finns någon) tar hand om kallraset från fönstret
5 svar · 1,9k läst
S
Snajdaren: Hej, Tack för svar. Ja en eller ett par fläktar på taket är en ide som slagit mig generellt. Men frågan är om en Pax orkar trycka ut luft genom väggen på våning 1? Jag vill ju inte ha röret upp i taket och sen genom köket där. Vad skulle man annars sätta för typ av fläkt på utsidan av väggen om om man skulle försöka suga ut luften från tvättstugan genom yttervägg? Och sen om
2 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.