Byggahus.se
Har köpt nytt hus med FTX aggregat.
Huset är klassat som energisnålt(vet inte vad klassningarna heter på hus).
Huset byggt 2016.

Har tidigare bott i hus med FTX, F och S men aldrig upplevt att det samlas så mycket damm som i detta huset. Hinner inte ens städa så känns det dammigt igen på hyllor, vägguttag, lister etc.
Någon som upplevt samma eller har någon bra förklaring?

I snitt 31%rh i huset och jag har kontroll mätt ventilationen mot projekterade flöden och det stämmer rätt bra.

När byttes filter i FTX senast ?

K
Väcker den här tråden i hopp om mer liv!
Upplever själv att det fort blir väldigt dammigt hemma, pga. många trösklar fungerar inte en robot här tyvärr..

Byter filter på FTX 2ggr per år, original med filterklass F7.
Har en total luftomsättning på nästan 80L/sekund på 177m². Höga flöden pga. radon.
Tycker nästan luften borde vara självrengörande med höga flöden, men det är långt ifrån det.

Claes Sörmland
Jag tror mängden damm styrs mest av mängden textilier och i detta inkluderas att vi går runt i kläder. Sen hjälper FTXen luften att röra på sig så istället för dammråttor i hörnen så virvlar det runt överallt.

Har testat hypotesen i ett FTX-hus. Var väldigt dammigt när någon bodde där. Städade ur det i samband med dödsfall och det behövde knappt dammsugas på många månader när alla gamla mattor textilier o s v hade plockats bort och ingen bodde där.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
R
H Hemmanisse skrev:
Har köpt nytt hus med FTX aggregat.
Huset är klassat som energisnålt(vet inte vad klassningarna heter på hus).
Huset byggt 2016.

Har tidigare bott i hus med FTX, F och S men aldrig upplevt att det samlas så mycket damm som i detta huset. Hinner inte ens städa så känns det dammigt igen på hyllor, vägguttag, lister etc.
Någon som upplevt samma eller har någon bra förklaring?

I snitt 31%rh i huset och jag har kontroll mätt ventilationen mot projekterade flöden och det stämmer rätt bra.
Kontrollera dammsugarens filter....
Skaffa centraldammsugare om problemen kvarstår.. Se över vilka rum som dammar mest eller om det är lika illa i hela huset för om det är lika så är det tilluften eller dammsugaren .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.