P
perstorp..: nä inte tänkt igentligen. men man hör/läser överallt att man måste ventilera o ventilera hit o dit. därför min fråga. sen e frågan om 50 är en bra inställning eller 55 räcker.
4 svar · 1,4k läst
N
Nygge72: Hej, jag har en liten stuga/bod vid sommarstugan som används till toalett/dusch, jag håller på och isolerar/byter fönster och byter panel på denna lilla stuga, då den var oisolerad och blåste mer eller mindre rakt igenom. Jag ser ju nu att luftfuktigheten ökat då jag gjort klart 1 vägg och den blivit tätare. Nu ligger den ganska konstant på 60%. Jag planerar att sätta in en
0 svar · 579 läst
J
jonaserik: Finns väl ett rör som går ut på taket, följ det. En snöskyffel brukar vara bra att flytta lösull med.
1 svar · 1,6k läst
·
B
BSOD: Jag köpte en sådan här. https://soliduct.se/kanalflakt-ec125.htm Vet inte vilket flöde / tryck du behöver. Man måste börja där. Nibe flm är ju gjord för max 350m3/h, så det är ju hyggligt rätt storlek på ovanstående. Rent generellt så är det ju bra att dimensionera fläkten för att inte gå på fullt varvtal. Då får man ner både ljud och energiförbrukning. Så gå upp i
2 svar · 2,4k läst
A
Anderscurl: [bild] Om det är golvytan ni vill åt så kanske det är bättre att låta röret följa taket.
3 svar · 1,5k läst
·
O
ogget: Finns 3st (tror jag) metoder med strumpor som blåses upp och alla metoder fungerar utmärkt för tilluft, problemet jag har med metoderna är att det är så dyrt, 1500-3000kr/metern är väl vad man får räkna med. Hade försökt få in en 125 spiro istället. Du har ju tid efter du kommer upp att lugna ner luften när du kommer till T-röret.
5 svar · 2,2k läst
·
surris
surris: En frånluftsfläkt! Har inga tilluftventiler i mitt hus från 1920-talet, det räcker med alla otätheter för att få bra luft överallt inomhus.
2 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: På 40-talet hade man ju inga spiskåpor eller fläktar utan det var tomt ovanför spisen och då var det nog bra om ventilationshålet var relativt nära spisen så att oset inte spreds omkring så mycket.
5 svar · 1,3k läst
·
N
Anonymiserad 122206: Du får nog först avfetta, sen använda någon häftgrund och sedan måla.
35 svar · 16,5k läst
surris
surris: [citat] En villa i Götaland på 150 kvm med minimikrav på luftväxling och faktor 1,0 så är det ca 7000 kWh, inte försumbart! Men en god ventilation är viktigt (y)(y)
3 svar · 1,1k läst
Solvskaftet
Solvskaftet: Låter som en bra plan!
7 svar · 1,9k läst
·
J
jonas889: [citat] Det ska vara målad yta upp till, så det ska spacklas och målas. Kakel ca 60cm nertill bänkskivan
8 svar · 1,8k läst
·
T
thatkrille: [citat] Hmm ok. Har också köpt en Fresh intellivent (2.0). Följde inte med något sådant. Får väl ringa Fresh imorgon då kanske...
8 svar · 1,4k läst
Dräpe
Dräpe: [citat] Ja det har du ju helt rätt i, tankevurpa av mig! Jag rättar till.
5 svar · 987 läst
P
perstorp..: Pax fläkten jobba i motvind när dörren är stängd. Har Öppnat upp 8 mm glipa i botten på dörren, Pax fläkten drar typ 20l vid full drift. Tar man bort paxhuset för rengörning så stömmar det in luft om dörren är stängd. öppnar man dörren så intet drag på något håll. har ventilerat golv i huset. har 6 st tillluft i huset vad tror ni
0 svar · 640 läst
P
perstorp..: Men borde inte Har inte nivell på på ton. Ca 4 meter från toan e första donet O sitter tillluft innan toan med
12 svar · 8,1k läst
·
V
vinylskiva: Gissar att problemet är storleken på donens öppning. Ska man vara petig om att uppfylla gamla krav på självdrag krävs i tallriksventil eller ett galler med stora mellanrum. Saxar in relevant info från babs46 Om badrummet har en vanlig 14x14 kanal så kan donet inte begränsa öppningen mer än ca. 25% för att klara kraven. Vill man vara riktigt petig ska den inte heller gå att stänga
3 svar · 2,5k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Ribborna hjälper inte mycket du tar en risk i onödan o försämrar isoleringen
9 svar · 3,2k läst
·
H
Huggmejsel: Tycker om att få ett avslut på trådarna, så det hela mynnade ut i att jag bytte hela kanalen mot spirorör som murades in i murstocken. Allt färdigt och fläkten snurrar på. Gamla ventilationskanalen var nog inte särskilt särskilt tät längre...
9 svar · 1,8k läst
E
EmilÖrn: [citat] Jag har den senaste tiden läst mig in på FTX, renovering av ventilationskanaler, återanvända kanaler och då för mitt primära mål - komfort samt ha kvar original känslan. Mina förutsättningar är ett 30-tals hus på drygt 200kvm - men ser att frågorna hänger ihop. Med tanke på att ni redan har F (frånluft) så behövs även T (tilluft) för att kunna åstadkomma bra
1 svar · 868 läst
E
EmilÖrn: Ang TS fråga att återanvända skorstenen så tänker jag, typ nu, beställa infodring av skorstenskanal i syfte att mata luft från källarplacerad FTX upp i huset - 2st 160 rör i kvadratisk 150 kanal runt 7 meter långa. Dvs tekniken där en strumpa dras in och blåses upp i kanalen. Härdar med hjälp av värme (genom ånga). Tilluften vill man lixom ha ren - och frånluften skapar vakum som
7 svar · 4,1k läst
Vanheden123
Vanheden123: [citat] Kanon! Stort tack!
2 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Brukar var en ram som sitter ca 5 mm in i väggen och gallret skruvas i detta, sitter ramen jämns med väggen så brukar gallret liksom hänga utanför väggen.
1 svar · 965 läst
B
Byggsnyggen: [citat] Ja, det är ju det som är alternativet. Har haft en tekniker här och tittat på utökad ventilation på hela övervåningen. Förslaget var där att uppgradera fläkten i badrummet, som går kontinuerligt, och koppla på 2-3 ventiler till denna. Offerten var dock ganska hög så därför tänkte jag titta på alternativ. Upplever dessutom att det är främst på sonens rum det blir
2 svar · 2,9k läst
J
Josth: Går det kanske att pressa ur axeln med ett avdragsverktyg från t.ex. Biltema? Om man kan få grepp om kanten på den fasta plattan (märkt 2477) med klorna?
1 svar · 4,1k läst
·
W
Whitehorse: Hej! Behöver lite tilluft i sovrum m.m ska bli frånluftsfläktar i badrum och vedspis är installerad så luft behövs. Sitter nu modernare 3glas/isolerglas fönster tidigare fanns stora vädringsluckor. Räcker det kanske med att dra bort lite tätningslist? Den behöver bytas oavsett. Får det plats en spaltventil eller kommer jag borra i glaset? Och vad är vettigt att köpa? Ska först
0 svar · 2,2k läst
·
Wigert
Wigert: Hej Jag hade ungefär samma läge som dig men lite tur och klurighet gjorde att jag fick ner tilluft från vind till källaren. (Frånluft fanns från källare, bv, öv). Det som gjort störst skillnad tycker jag är kontrollerad tilluft till sovrummen 4 st på öv. Vi hade innan väggventiler till mek frånluft från tre badrum men det drog oftast in bara i ett fönster på glänt eller som
1 svar · 2,6k läst
J
Josth: Kommunens sotarfirma kan eventuellt också ge råd om husets ventilation.
2 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Okej, jag skulle ju snarast föreslå bara tilluft i ett gästrum/kontor och som sen går under/över dörren vidare till tvättstugan eller pannrummet. Frånluften i de två rummen ska ju komma från något ställe.
4 svar · 1,1k läst
·
S
sepani: Jag har beställt en FTX installation, har fått offert och min leverantör har tänkt sig använda befintlig frånluft. Jag har förstått att den (frånluften) ska vara isolerad med 80 mm (!?) för att uppfylla gällande norm, så jag gissar att de kommer att behöva isloera frånluften extra. Huset är byggt 1974, och standard verkar inte ha varit 80 mm då....Faktiskt är det svårt att komma
0 svar · 685 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.