Hej!
Vi behöver leda om ventilationsröret för inomhusluften på vår vind så att de inte är vägen så mycket när man rör sig på vinden. Där röret kommer upp på vinden behöver det böjas av neråt 20-30 cm för att kunna gå genom golvet en meter och sedan böja uppåt igen.
Fungerar det eller blir frånluftsventilationen sämre? Eller borde vi installera en fläkt som hjälper till att dra upp luften efter böjarna?
I principskissen här visas det tänkta luftflödet med röd pil. (I verkligheten handlar det förstås om böjda rör, inga räta hörn.)
Principskiss av föreslagen omdirigering av ventilationsrör med röd pil indikerande luftflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Josing skrev:
Fungerar det eller blir frånluftsventilationen sämre? Eller borde vi installera en fläkt som hjälper till att dra upp luften efter böjarna?
Är det självdrag? Självdrag brukar i bästa fall fungera halvdant och jag är rädd att så mycket böjar blir (stora) problem.

Jag är dock ingen ventilationsexpert så du får säkert bättre svar snart.

Alfredo Alfredo skrev:
Är det självdrag?.
Ja, självdrag. Det fungerar bra i dag, men jag undrar om det kan saboteras av den lilla nedåtkurvan vi tänkte oss.

Schematisk illustration av ett rör som går längs med taket istället för golvet i en lutande takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är golvytan ni vill åt så kanske det är bättre att låta röret följa taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.