Jag har tagit bort en kamin på källarplanet och överväger att sätta in en frånluftsventil i hålet kaminen lämnade kvar. Jag har provat med ett A4-papper och självdraget är kanon!
Hålet är 138 mm brett, väggen är ganska bullig och det finns en upphöjning precis bredvid hålet så jag söker ett runt don som inte bygger något på sidorna.
Tacksam för tips
Hålet är 138 mm brett, väggen är ganska bullig och det finns en upphöjning precis bredvid hålet så jag söker ett runt don som inte bygger något på sidorna.
Tacksam för tips
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är självdrag i huset. Detta källarplan som används som gästrum/kontor på 40 kvm. Två st rätt otäta fönster släpper till luft. I anslutning har jag tvättstuga med paxfläkt och samma i ett pannrum.BirgitS skrev:
Edit: grannen med samma konstruktion har frånluft på samma ställe.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
https://www.qvesarum.se/produkter/v...-och-ventilgaller/ventil-liten-110-mm-i-stos/
Den är 110, men det fanns större storlekar också.
Antingen tar man ju en mindre stos, och fyller upp med puts för att få tätt, eller så får man ju ta till och justera den den "bulan" på lämpligt sätt, t.ex. Med vinkelslip med diamantklinga, och lägga på ny puts och tar en något större stos.
För ventilation räcker ju 110 bra utan problem.
Den är 110, men det fanns större storlekar också.
Antingen tar man ju en mindre stos, och fyller upp med puts för att få tätt, eller så får man ju ta till och justera den den "bulan" på lämpligt sätt, t.ex. Med vinkelslip med diamantklinga, och lägga på ny puts och tar en något större stos.
För ventilation räcker ju 110 bra utan problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Okej, jag skulle ju snarast föreslå bara tilluft i ett gästrum/kontor och som sen går under/över dörren vidare till tvättstugan eller pannrummet. Frånluften i de två rummen ska ju komma från något ställe.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden