Ventilation
Josth: Kommunens sotarfirma kan eventuellt också ge råd om husets ventilation.
BirgitS: Okej, jag skulle ju snarast föreslå bara tilluft i ett gästrum/kontor och som sen går under/över dörren vidare till tvättstugan eller pannrummet. Frånluften i de två rummen ska ju komma från något ställe.
sepani: Jag har beställt en FTX installation, har fått offert och min leverantör har tänkt sig använda befintlig frånluft. Jag har förstått att den (frånluften) ska vara isolerad med 80 mm (!?) för att uppfylla gällande norm, så jag gissar att de kommer att behöva isloera frånluften extra. Huset är byggt 1974, och standard verkar inte ha varit 80 mm då....Faktiskt är det svårt att komma
Etty: [citat] [citat] Hej Thomas, det är ett gammalt inlägg men kommer du ihåg ”hur” du drog ut fläktmotorn? Var msn tvungen att ta ut hela fläktskåpet (lossa från rör mm) och sen ta ut fläktmotorn? Drar man den nedåt, uppåt eller åt sidorna. Jag är mycket tacksam för info om detta. Mvh Åsa
D.anne_85: Det finns kallrasskydd som man kan sätta i kanalen för att motverka det. Ytterväggshuven är också utformad för att minska sannolikheten för att det ex. ska blåsa rakt in. Har fläkten ex. ett konstant flöde ut så är risken för kallras liten men mycket blåst skulle kunna trycka in kall luft. Har fläkten ett tätt spjäll inbyggt borde också behovet av kallrasskydd minska.
robbsing: [citat] Det är också vad jag tror skulle bli bäst. Så länge alla andra tilluft ventiler är öppna borde väl inte luften sugas in där man inte vill som väggar och tak? Funderar på om det kommer bli stora kallras vid denna typen?
MagHam: Det var i mina ögon en udda lösning. Att det funkat bra beror väl på att det lilla självdrag som blir håller undan lukten. Har svårt att tro att en fläkt stör avloppsventilationen. Den är i första hand till för att ta in luft när det blir undertryck (vid t ex spolning) och då är den nästan "hjälpt" av en fläkt som puttar in lite.
Jensa86: I teorin så är en böjd dämpare bättre än motsvarande rak i samma storlek så det ska nog fungera bra att dämpa lite ljud från aggregatet.
Bloomington: Mosa in ett 100 mm-rör och montera fläkten på det. Vill minnas att man får i ett sådant i det där. Om inte annat - ta bort eternitröret och sätt dit ett 125 mm-rör.
Josth: Är det bara tillfälligt över 70% är det ingen fara. Vid denna tid på året blir RF ofta 50-60 %. I källaren tillförs det en del fukt från marken under bottenplattan och från källarväggarna beroende på hur de är isolerade. Är dräneringen korrekt gjord ska källarväggarna inte släppa in markfukt annat än lite nerifrån. Fukten som kommer underifrån behöver ventileras bort (eller
yehor: Jag bor i en lägenhet (ej i Sverige) med 4 våningar och alla har sitt badrum över/under varandra. Jag håller på att renovera badrummet och märkte att den nuvarande slangen till fläkten bara låg lös enligt bild. Går den ens till något tro? Jag vet att precis till höger om badrummet går det en skorsten, som jag tror aldrig använts som en skorsten då det kommer ut enstaka rör ur den
Kerstinalv: Jag bor i en fastighet med källare. Två rum bebos i källaren. Enl hygrometer är luftfuktigheten 40-50 på de flesta ställen. Nyligen visade mätaren 70-80 i ett av rummen. Har ventiler så cirkulationen är ok. Är detta skadligt och vilka åtgärder behöver jag vidta? Höst/Vinter är ju torrare årstid. Tacksam för svar!
Disktrasan: Dra även upp avloppet ovan yttertak, automatiska luftare går sönder med tiden. Snållösningen är att byta ut den. Det kan vara lätt att tro att en automatisk luftares funktion är att släppa ut det övertryck som skapas i ett avloppssystem när ingen spolning sker, i själva verket är det precis det motsatta d v s att hämta luft utifrån när spolning sker. Ett otätt hus kan fungera
Disktrasan: [citat] Funktionen på ett självdragssystem kan vara helt ok även med igensatta ventiler om resten av fasaden är otät nog när de termiska förhållanden är goda. Med det sagt finns det gott om skojare till OVK-besiktningsmän.
tergo: borde funka med Nippel (P-315011) | Byggmax + ev lite silvertejp ellet popnitar
kevinh: [citat] Tack för svaret, ska man be föreningen öka fläktmotorn? För det han svarade mig att jag själv skulle fixa ett eget spjäll men jag förstod inte riktigt detta
Rikard HT: [citat] Absolut, jag är med på att det är viktigt med bra ventilation i badrum. Huvudsyftet är ju förutom friskluft att få bort fukten som blir i just badrum och inte styra den fuktiga luften ut till övriga delar av huset. Jag är också med på att det enligt standard ska byggas med frånluftdon i taket placerad så att man får bra cirkulation och fångar upp all fukt. Men bara för att
Martin Dummatzen: Förra ägarna av huset har använt rökkanalen till köksfläkten till att dra rör. De har gått från källaren och gjort hål i "botten" på rökkanalen för att dra rör. Problemet är att när PEAB installerade vår nya köksfläkt så tätade de inte hålet neråt vilket gör att oset går ner i källaren istället för uppåt. Vad skulle jag kunna täta botten med. Jag hade en lös
BSOD: Kyla via vent fungerar inte riktigt. Det normala luftflödet i ett ventsystem är inte tillräckligt för att kyla, bara för att svalka ner lite. Om man försöker öka ventflödet under varma dagar för att få in mer kall luft i rummet, ja då drar man ju in massor med 28c varm luft som ska kylas ner (inte energieffektivt). I ett nybygge kan man ju kanske lägga in en kanalkylare, och
Josth: Det är värmeväxlaren i FTX-aggregatet som överför värmen i frånluften till tilluften. Brukar finnas ett sommarläge där det bara ventileras utan värmeåtervinning. Åtminstone tidigare kunde man behöva plocka bort värmeväxlaren och ersätta med bara en plåt.
Snablis: Blev dubbel armaflex närmast tak. Å tätad "övergång". Taket kommer innehålla cellulosa med ångbroms. Har klätt röret med 50mm isolerstrumpa. Det värsta som kan hända är väl fuktskada i framtiden. Har jag otur så har jag... Stort tack för tipsen! Ser just nu bara fram emot att snart inte bo i ett bygge.
Claes Sörmland: Jag har kört avfettning för bilar någon gång när det har varit väldigt illa; fettet har oxiderat till ett vax. Men det luktar ju lösmingsmedel. Är det bara normalrengöring så duger handdiskmedel/såpa.
krullpan: Hej Sitter i samma situation som Ahlzera, då länken från ballingslöv inte fungerar längre undrar jag om någon möjligtvis råkar ha den Pdfn sparad?
Antwerpen: [citat] det är det säkert. Vet att vi har det i trossbotten och detta är ju en yttervägg. Nåja, tack för svar!
Mazen: Finns Rektangulär "spiro" https://www.luftbutiken.se/ventilationskanaler-rektangulart/9378-ventilationskanal-228x98-overgang-90-boj.html?gclid=EAIaIQobChMIs56ilt7s8gIVCHAYCh2sVAqgEAQYByABEgLLs_D_BwE https://www.luftbutiken.se/ventilationskanaler-rektangulart/9362-ventilationskanal-228x98-l1000mm.html?gclid=EAIaIQobChMIs56ilt7s8gIVCHAYCh2sVAqgEAQYASABEgKtl_D_BwE
Mikael_L: Är det en spiskåpa du satt in? Kolla, de har ofta ett spjäll som kallrasskydd inbyggt. Och då behöver du inte ytterligare ett kallrasskydd. Men förövrigt, har du koll på alla regler och vad man ska tänka på vad gäller imkanaler från köksfläkt. När du skriver källaren, så reagerar jag, ty det är kanske inte helt lätt att installera en imkanal i källare i befintligt hus på
wizbuilder: [citat] Spisen står nästan längst ner till höger i gula rutan. Se det kommer vara cirka två meter emellan. Men bra tips, inte tänkt så mycket på just det avståndet men ska nu se till att det blir minst två meter när jag sågar upp hålet!
Runnis: Har du en frånluftsvärmepump i huset? Om du har det så behövs ventilen till den.
ebenholt: Hammal tråd men bumpar den då jag är i samma sits nu och funderar på samma lösning. Fick du till det tillslut? :) Mvh / Danne