Ventilation
PeteYoung: Hej, Vi har ett rum i en källare som inte har någon direkt fuktproblematik. Dränering är hyffsat ny. Väggen är oputsade lecablock som vi nu vill dölja med en enkel väggpanel. Vi har satt upp skenor och reglar i plåt för att undvika kontakt med organiskt material mot ytterväggen. Väggpanelen blir en enkel spånskiva. Nu funderar jag på hur man kan ventilera detta mellanrum.
jonaserik: Det ed temperatur kan du glömma , det är mycket luft som blandar ut, så några extremt höga temperaturer blir det inte. Dom flesta kanalfläktar av metall klarar det, dom kan behöva lite plats bara. Troligt är att du behöver ca 125 mm rör och då finns det flera modeller att välja på, det som är viktigt är att den går att varvtalsstyra, antingen som är vanligast med transformator. 3
D_K: Hej! Håller på och isolerar mitt garage om ca 40m2 + loft/förvaringsdel och hoppas ni kan hjälpa mig med hur jag ska tänka kring ventilationen :) Garaget är från början en byggsats från Björkliden och utrustad med ventilation enl nedan bild, dvs två ventiler lågt placerade på en långsidan och två högt monterade på motsatt långsida. Loftet/förvaringsdelen har ingen ventilation.
Emssal: Jag kan inte skriva en lång berättelse och redogöra för varje detalj i det hela, det är därför jag försöker begränsa frågan till just det jag önskar få svar på. Jag vet mer än väl att man alltid får svar på annat än det man frågar, oavsett vilket forum man vänder sig till. Jag försöker därför förklara att ditt förslag till lösning inte är relevant i detta fall. Jag
M@ZE: Hej, Hoppas på lite hjälp angående ventilation till ett 45kvm stort garage. Jag har idag ingen ventilation alls. Men som jag förstår det behövs det 2st lågt i framkant och 1 eller kanske 2 st i bak högt placerade. Men vad är det för prylar man ska köpa, rör, ventiler osv ? Supertacksam för all hjälp
Ulltand: Märklig historia det här :) Som någon skrev kunde vara intressant att med rök se hur luften rör sig i rummet. Funderar på om färgen kan påverka hur vatten kondenserar ut på väggen?
Runnis: När du vet om att det blir mycket flugor i filtret kanske du kan dammsuga det några gånger mellan bytena. Jag hade tidigare dubbla filter i frånluftsvärmepumpen, ett svart grovt filter som fångade flugor och ett vitt lite finare filter på tilluften. Du skulle säkert kunna ha ett grovfilter framför panelfiltret utan att det försämrar flödet.
Utsliten och utdömd: [citat] Dessa kallare årstiderna så ökar ju självdraget i vertikala kanaler pga temperaturskillnaderna. Det är tur att du även monterade fläkt för under sommaren så kan du behöva hjälpa självdraget i utrymmen som alstrar en del fukt.
Maria Schultz: [citat] Tack för svar. Vårt hus är helt nybyggt och jag har kollat i alla filter och det är där de kommer igenom. Så måste nog byta till bättre filter :)
LarsNordin: Hej, har en fråga som gäller ventilation men som rubriken antyder även en litet inspel av radonfläkt/sug. Jag bor i ett hus från -71, Inga problem med fukt, ventilationen eller för den delen radon (162bq/m3). Men jag har en fråga gällande funktion från radonfläkten, när jag följer röret från fläkten har jag upptäckt en t-korsning i tvättstugan, där röret åt ena hållet leder
largab: [citat] Jag använder bara externa filterlådor. De interna tog jag bort då de har mindre area samt är grövre. Uteluften går genom F7 påsfilter, frånluft genom ett dammsugbart planfilter. Ingen smuts når värmeväxlare. Att ha dubbla filter att byta känns onödigt. Se till att det är 1 bra för uteluften. F7 el bättre.
Monza66: Hej. Är det ok lösning att ta bort de anskrämliga väggdonen o kapa inluftsröret jämns med innertaket o sätta filter o högtalargaller fäst direkt mot rör istället? [bild] [bild]
Kalle91: Hittade till slut. Det var som jag misstänkte en kolfilterfläkt. Ikea har tydligen oftast vanlig fläkt och kolfilter i sina fläktar. Hittade passande kolfilter som jag ska köpa Tack för alla svar:cool:(y)
Ullhund: [citat] Kondensisolering skulle nog sitta fint på avluften ☺️
Henrik.woll: Ramen skjuts in i röret så anslutningen glider invändigt på spiroröret
Gralq: Vi behöver efter lite ombyggnation förstärka ventilationen (tilluft och frånluft i två rum) i källaren. Men eftersom källaren ligger helt under mark så är enda sättet att borra genom ytterväggen och göra en snorkel till ovan markytan. Frågan är hur vi bäst tätar vid genomföringen på ytterväggen? Ytterväggen är ~20cm betong från -79 och saknar helt isolering och fuktskydd.
oskar.valta: [citat] Aha. Bästa på sikt hade naturligtvis varit att ansluta det med ett stick från tilluften till Ftx-aggregatet. Om det är väldigt krångligt att få till i nuläget hade jag till vidare satt en tallriksventil i taket mot befintig huv.
saltet: Har flera DS i flera storlekar. Fungerar klockrent. Vi har flera småhus på tomten därav fler. Helt nödvändig i pumphuset på sommaren annars rinner det från hydrofor och filter av fukt. Eget vatten.
Wael88: Det var rotorn som gick sönder, har köpt och installerat en ny men jag läste här att det går o fixa med att byta hjullager. Tack så mycket
Beachboy72: Hej! Vet inte om någon är intresserad men jag har heru EC180 och ca 300m2 och 200mm rör första metrarna på tilluften, sedan går det över till 160mm mestadels och aluminium flex ljuddämpare på 125mm med samma väggdon. Det är alltid tyst, kör jag max så hör jag mer dovt ljud än vinande ljud. Det blev kylkonvektor för mig i sommras istället. Drog brine från bergvärmepumpen till
Ulltand: [citat] Man måste ändå ha plats att göra en tryckmätning över donet och veta hur det är inställt om mätningen skall ge något av värde.
Jullan79: [citat] ja, i väggarna. Vi ska ha värme året runt så vi sätter ångspärr. Ok, så håltagning sist och täta med tejp. Stort tack!
Anderscurl: Jag kör 200 rör och don på all frånluft samt på tilluften i vardagsrummet. Det är bara i sovrummen jag växlade ner till 160 på frånsticket från huvudstammen. Valde att köra så för att få riktigt tyst trots höga flöden när kylan jobbar på sommaren.
Runnis: Det finare "tätare" ska sitta på tilluften och det grövre på frånluften. Högre siffra brukar innebära bättre filtrering. F7 hade jag satt på tilluften. Om du i fortsättningen kommer att använda olika filter kan det kanske vara idé att mäta flödet igen. Ett finare filter bromsar flödet. Ja kanske är helt ute och cyklar nu men det skulle kunna vara så.
DABBR: Hej Jag vill sänka innertaket i badrummet för att kunna installera spotlights i taket. Problemet är bara att det finns ett utsug på väggen nära taket. Om man sänker taket kommer halva gallret att vara ovanför den nya taklinjen. Förslag på hur man ska tänka här? Vill ju säkerställa dels att ventilationen fortfarande funkar som den ska, dels att man fortsättningsvis kan komma åt och
DABBR: Hej Jag vill sänka den innertaket i badrummet för att kunna installera spotlights i taket. Problemet är bara att det finns ett utsug på väggen nära taket. Om man sänker taket kommer halva gallret att vara ovanför den nya taklinjen. Förslag på hur man ska tänka här? Vill ju säkerställa dels att ventilationen fortfarande funkar som den ska, dels att man fortsättningsvis kan komma åt
allexx: [citat] Ta bort en bit eller hela undre gummilisten på nått fönster
mholgers: Har tänkt att eventuellt bygga om köket och då göra en köksö med bardisk. Köksön får därmed en halvhög vägg som barskivan monteras på. Skulle vilja slippa ha en köksfläkt hängandes ovanför. Nu vet jag att det finns spishällar med integrerad köksfläkt som suger oset neråt istället, även att att finns separata sådana anordningar som åker upp en bit och suger ner oset. Jag