Ventilation
anders07: [citat] Blåsa ut i trappan blir ingen bra lösning. Det kommer inte att sprida kylan. Som jag sa behöver du få luftflöde mot fönstren där merparten av värmen kommer från...
Demmpa: Om ofta imkanalen behöver rengöras beror bl.a. på hur bra fettfiltret i köksfläkten är, hur ofta fettfiltret rengörs, hur ofta det steks fet mat mm. Vi har haft vår nya imkanal i drygt tio år, å den behöver inte rengöras än, men då rengör vi fettfiltret i köksfläkten ofta i förhållande till hur vi steker.
Staffans2000: [citat] Det sista, är det sannolikaste. För det finns inget behov av varken luftsluss eller sanering då rören är som Lego. Staffans
Staffans2000: [citat] Nej. Det går inte att fluffa upp för hand
Massito: Ok! Isåfall får vi utreda möjligheten att ta in tilluft från vardagsrummet, det är väl det som återstår i ett sånt scenario. Tack för svar!
plåtrickard: Jag skulle pröva en plåtslagare (men jag är partisk...)
andersmc: [citat] Skära upp plasten fram till svepet och sedan tejpa ihop den igen. I de isoleringar jag hade var själva isoleringen redan slitsad (eller snarare att det var en platta som var hoprullad) så det gällde bara att vrida den så det gick att trä på strumpan fram till fästet.
E_interiör: Hej igen! Nu har det gått en tid och jag är så tacksam för alla dina tips och råd. Vi fick hit en ventilations-tekn som konstatera att vi har ingen tilluft alls in i lägh. Helt sjukt!! Det ska nu åtgärdas av föreningen iaf. Vi har dessutom fel köksfläkt. Vi ska ha en med externmotor ist då kraften från nuvarande är så stark så matoset kommer aldrig ut från vinden utan pressas ut
Music Man: [citat] Det var så lite, är egentligen ett jobb som tar någon minut för en elektriker . täckplatta kallas det. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/ventiler/tackplatar/fresh-intellivent-tackplatta-vit-2819292
ÅkeSun: I husvagnar löser man det genom att se till att dörren är otät nertill, men tätt på sidorna och uppe. Hemma hos dotra hade dom problem med kontens i badrummet. Vi sågade helt enkelt av dörren en centimeter nertill och problemet försvann.
Nina Holpers: [citat] Tror jag det . Får börja med att riva ut allt. Sen får jag jobba på en lösning. Kan ju inte ha varm öl.
zarkov: Vi har just beställt FTX-installation i vårt enplanshus i Varberg från 1968 som vi köpte i våras. Huset är på ca 150 m2 med krypgrund och fjärrvärme, de flesta fönster är bytta. Vi valde FTX av tre skäl: anmärkning på bristande ventilation vid överlåtelsebesiktningen, önskemål om högre kapacitet i badrum och tvättstuga jämfört med väggfläkt i samband med stor renovering,
hapazard: [citat] Lacka inte filtren bara, dem vill du kunna maskindiska :)
TimmyO: Hej, Jag ska renovera mitt kök snart och kollar just nu på en ny köksfläkt, i dagsläget har jag en kolfilterfläkt över en köksö men det ska tas bort. Jag pratade med ventilationsfirman som har ansvar för ventilationen i våran förening och de sa att jag ska ha en Alliance fläkt. Men nu måste jag bara hitta en fläkt så tänkte om någon har något tips. Jag vill kunna bygga in det i
Styrman_jansson: [citat] Men den varma luften kommer ju ventileras bort via självdrag. Varm luft stiger ju och då räcker det med en ”dum” ventil i högt läge. Som tilluft är troligtvis dörren in till matkällaren tillräckligt otät. Som sagt är det kyla du behöver, inte luftombyte. Att ”kyla” med ventilation tro jag, utan att vara ventilationsexpert, kräver halv storm i källaren.
reez: [citat] Men knappast tilluft, utrymme med dålig luft, som kök, bad, tvätt etc ska ha frånluft.
Demmpa: Man måste öppna så att man kommer åt kretskort och anslutningar. Här är en tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-husqvarna-ftx-lv6.185984/page-4#post-4258830 Här är en annan tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/ftx-luftvaermesystem-qlv6-riquma-nagon-kunnig.359020/
Bergengren: Kan vara en kombination av saker, som Patrik och Oldboy säger. Tillräckligt med luft ut, sen se till att den kommer in på rätt ställe. Du ska inte behöva sätta in några fler fläktar, det är hela poängen med frånluftssystem att en fläkt kan betjäna hela huset bara man ser till att strypa in alla ventiler så att det sugs in överallt, dvs. fläkten skall försöka få in mer luft än
Saif Lee: Jag vill ta bort rören som går längst väggarna så därför kan jag inte ha en ventil ovanför spisen utan tänkte isåfall ha den ungefär där frånluftsventilationen börjar i köket, dvs högst upp i främre delen av köket som jag markerat med rött i bilden. Därmed kan jag ta bort alla rör och utnyttja utrymmet. Men samtidigt så vet jag inte om ventilen uppe i främre delen av köket
SoldF99: Bor i ett teglat hus från -73 och ska sätta in två stycken Fresh100. vad är ett rimligt pris för håltagning och installation/montering av två sådana?
Låset: Så att kolla hur dom ser ut, om dom är igentäckta på utsidan. Braskaminen, den tar luft från rummet förmodar jag. Inte helt optimalt när man har frånluftsvärmepump, med ett tätt hus. Det hade varit bättre med en separat tilluft från utsidan in i kaminen. Hur ser det ut, bild?
Hoxi: Vi håller på med vår renoveringsobjekt och köket var bara ett skal när vi började. Så vi vet inte vad som har funnits där tidigare. Vad för slags köksfläkt bör vi kika på? Huset är byggt runt 50-talet med timmerväggar med utbyggnadsdel från -87. Det är vedeldning och självdrag i huset. Finns ett hål till skorstenen och när jag lägger toapapper vid hålet så påverkas den
Bo.Siltberg: Jag förstår inte frågan. Om pumpen levereras med en stickpropp så går den att klippa bort så att pumpen kan anslutas fast i en anslutningsdosa.
David_b: [citat] Ok tack för svaret.Nej det vet jag inte.Kan inget om ventilation.ska göras inför husförsäljning.Det är väl mest om det finns risk att det kan ställa till nått problem.Mvh david
Hojte: [citat] Vi backar in i vårat garage så då hamnar ju avgaserna inåt istället om du vill se det på det viset
SandmanNet: [citat] Ja det har jag, fast i andra änden av källaren
cederbusch: [citat] Ok, det är inte min erfarenhet efter att ha haft i badrum både i huset och en gäststuga. Vill ju till att datorfläktarna orkar trycka luften också. Har du nått tips på vilken?
Freyr: [citat] Nej det har vi inte, och går ej heller att se på bilder. Tillträde är i januari så har inte möjlighet att kolla själv. Kan så klart fråga säljaren om det är avgörande för min fråga.