nikasp
Det ska tydligen finnas spirokanaler i vitlack men jag går helt bet på att googla fram det. Någon som vet och kan länka till bild? Funderar på synlig montering men vill ha mindre industrilook. Typ 125 mm kanal.

S
aldrig hört talas om, vart med om att ventarna har beställt sprutmålade.
annars blir dom ju mest rollade

Spirorör ska målas när de sitter på plats. Ser för jäkligt ut vid kapade rör och dylikt.

S
Tjoa skrev:
Spirorör ska målas när de sitter på plats. Ser för jäkligt ut vid kapade rör och dylikt.
kan man så skadar man ej rören. förstör man rören så, kanske man ska ändra teknik

Mikael_L
Vänta lite, jag ska poppa lite popcorn ... :D

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L skrev:
Vänta lite, jag ska poppa lite popcorn ... :D
skärpning

Mikael_L
OK.
Jag ska vara tyst och lugn nu. :o

Men jag kan svara ontopic. Nej, jag har aldrig sett eller hört om färdigmålade spiro.
Men tjoa, som mig veterligen jobbar med ventilation, borde kunna veta något.

Vad jag vet så finns väl bara invändigt målade, har aldrig sett eller hört utv målade

S
sune73 skrev:
Vad jag vet så finns väl bara invändigt målade, har aldrig sett eller hört utv målade
varför skulle det finnas för? för luftflöde för ingen kollar ju i rören?? nfiken

nikasp
Det var en kille på en sotar/ventfirma som sa så och jag har nog sett vita rör som sett sprutlackade ut. Men det var i alla fall helt omöjligt att googla på så ni kanske har rätt.

sune73 skrev:

S
nikasp skrev:
Det var en kille på en sotar/ventfirma som sa så och jag har nog sett vita rör som sett sprutlackade ut. Men det var i alla fall helt omöjligt att googla på så ni kanske har rätt.
finns ju "spridare" som är vita. en del gånger sprutmålar även målare

J
Jag har vita sprutmålade rör...vet dock inte var dessa är köpta utan det var lite överblivet material jag fick från en bekant. Så nog finns det att få tag i.

Har satt sprutmålade rör en gång och nästa säker på att det var lindab troligen något dom målar på beställning.

SBH skrev:
kan man så skadar man ej rören. förstör man rören så, kanske man ska ändra teknik
Ja om man kapar rören med en bilhammare ska man nog ändra metod.
Men om man gör som normala ventilationsmontörer och använder en Dräco (elektrisk plåtsax) så blir det hör och häpna en metall kant som syns genom tre solförmörkelser mot de vita rören. Och eftersom rören till 99% är pulverlackerade är det en hel vetenskap att få samma glans när du ska bättringsmåla den lilla tunna kapkanten.
För att inte tala om lacksläppen som kommer med pulverlackade spirorör.
Man kan krasst säga att vitlackerade spirorör är bara till för att köpas, inte användas.
Så jag vidhåller fortfarande att man ska ge fan i att köpa färdigmålade rör. De ska målas på plats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.