Ventilation
mholgers: Har tänkt att eventuellt bygga om köket och då göra en köksö med bardisk. Köksön får därmed en halvhög vägg som barskivan monteras på. Skulle vilja slippa ha en köksfläkt hängandes ovanför. Nu vet jag att det finns spishällar med integrerad köksfläkt som suger oset neråt istället, även att att finns separata sådana anordningar som åker upp en bit och suger ner oset. Jag
steppen7: FTX i växthus som hålles på kanske 10C vintertid, kommer det funka eller blir något problem med kondens/nedisning i värmeväxlaren? Jag har en roterande FTX i huset som man skulle kunna bygga ut mot växthuset som är vidbyggt mot huset, men rördragningen avskräcker av praktiska skäl så jag överväger att köra nåt mindre billigare agg från tex ftx-online eller sådana där "rör
surris: [citat] Att det är olika flöden i olika ventiler är inget konstigt. Stäng tilluftsventilerna lite och öppna frånluftsventilerna lite så borde du vara en bot på vägen iaf. Har du inte tillgång till mätutrustning och mer ingående kunskap så får du prova dig fram lite, eller ta ut nån som justerar in flödena korrekt.
imported_Benno: Man pratar ju snarare om luftomsättning så det som är intressant är hur stor del av luften som byts ut per tidsenhet. Jag har inte rekommenderade siffror i huvudet men det går att kolla.
camelspin: Det finns stosar du kan använda, typ en fyrkantig metallplatta med ett runt utlopp på som du skruvar upp över hålet. Du kan sedan montera en valfri frånluftsventil på stosen. Finns även färdiga "kit" med platta och ventil i ett. exempel https://ventilation.se/tak-och-vaggstos-med-genomforing-160.htm?gclid=EAIaIQobChMI6aWW47fY8wIVFuqyCh3_Qw_CEAQYBCABEgII4PD_BwE
Düsseldorff: [citat] 0 mm om din föregångare gjort ett ordentligt jobb. Kör med påstick, det är förmodligen enklast.
krille30: [citat] Tack. Använder dock ventil på sommaren så täta utsidan är inte så bra då.
Runnis: Måste man köpa till rumsgivare för att få med den temperaturen i handenheten? Temperaturen för Rum visas med tre streck ---. Tittar jag på bilden över temperaturer stämmer det inte riktigt. Frånluft 16°C (22-23°C på riktigt) Rotor 20°C. Om rotorn är 20°C måste frånluften vara varmare än 16°C. Ingen värmare är igång. Tvivelaktig isolering av rören vid aggregatet finns.
Askius: Jag hade dock inte gått upp i storlek vid donen om inte man ska köra flöden över vad donen är specificerade för. Dels för att man inte får den kastlängd man vill ha och dels för att det blir svårt att injustera med för lågt tryck i donet.
Emly: [citat] Okej! Tack för ditt svar och för att du tog dig tid!
mrjansa: [citat] Vet att tråden är ett par år gammal. Tänkte bara höra hur du löste det tillslut? Skyddade du isoleringen mot fukt? Vi är i färd med att göra ett liknande ingrepp.
E_interiör: [citat] Hel konstigt! Måste ringa han från ventilations-företaget och fråga?? Vi som ej gjorde sovrum i det rummet pga ev mindre bra ventilation. Är nämligen normalstort rum med fönster med proppskåp.
Ante22: Har en enplansvilla byggt -70 med självdragsventilation, blir inte av med all matos. Mycket hamnar utanför fläkten. Köpte en ny rejäl Franke köksfläkt och dockade på befintlig 130s ledning (konad från 150s) och de blev lite bättre, men är forfarande mycket dåligt. Har gjort lite tester med ett A4 papper och samtidigt öppnat en dörr/ett fönster i närliggande rum utan resultat.
BirgitS: Välkommen till forumet! Något verkar ju inte vara korrekt med ventilationen i huset. Tror du att du kan fråga efter OVK-protokollet? För i det står det om det är mekanisk frånluft eller självdrag. Självdrag fungerar dåligt när det inte är uppvärmningssäsong och det förutsätts att man vädrar flitigt, särskilt sommartid. Fönster i badrummet? Pröva med att sätta på
largab: [citat] jag byggde en flödesmätare ”tratt och 100mm_rör”. I röret 1 enkel vindmätare. Blev att 1m/s motsvarade ca 1 l/s.
Michel.t: [citat] Hej! Jag fick okej på att göra som min ritning. Alltså att sätta ett avslut med ventil i taket som befintlig kanal och sätta ett stort galler där kökets takanslutning skulle ha varit. Ventilationskanalen byttes ut mot rund i metall som de murade vid anslutning mot ventilationskanalen i väggen, den nya kanalen fästes med hålband i taket. Inga anmärkningar att åtgärda efter OVK
vectrex: [citat] Hur mycket effekt du kan kyla bort enbart mha. luft beror på 2 saker. Skillnaden i temperatur på ingående och utgående luft och luftens flödeshastighet. Med ett luftflöde på 200 liter per sekund så kommer du med 3200W att höja temperaturen 20 grader på luften som passerar riggen. Med luftflöde på 50 liter per sekund så kommer luften värmas 80 grader (vilket troligen är
raveper: Huset kommer klara sig utan ventilationen igång. Kanske behöver vädra lite extra om det blir mycket kokande på spisen.
KK2: [citat] Tack, pratade med vent/sotfirma idag också som sa samma sak :)
McEmil: [citat] Hur gick det för er med detta, jag står i samma fundering, jag kan få ner rör från vinden till källaren men det ”kostar” en av få garderober samt så är jag inte jättepigg på att borra i gjutna bjälklaget. Och därtill kommer jag bara upp genom nuvarande vindstrapp med det lilla aggregatet, så kostnadsskillnaden för två mindre aggregat jämfört med ett större blir i
Viktor.J: [citat] Ok, då ligger det troligen en avlastningsplats för att ta lasterna från takstolen ner på sidan av fönstret. Borrar du ett stort hål i balken så är du försämrat hållfastugheten. Hur stor påverkan detta har det kan inte jag svara på. Kanske Justus hör på forumet eller någon annan kunnig kan uttala sig. Kanske skulle du flytta tråden/ starta en ny i forumdelen som hanterar
BirgitS: Om du nu har ett stort hål rakt ut så är det ju lättare för en badrumsfläkt att suga luft genom det stora hålet än genom små ventilationsöppningar i olika rum.
basseman: Renslucka behövs inte, det går att rensa hela kanalens längd då den horisontella delen är relativt kort. Vi har nästan en identisk imkanal och vi valde att bygga en låda som går ner ca 15 cm under taket. Det är inget som stör, det var bara när vi höll på och byggde som vi funderade hur det skulle bli. Vi har inte heller några överskåp. Nätmatta är bökigt att jobba med.
Harree: Halloj! Min bror som bor i Oslo renoverade om sitt kök och köpte denna fläkt: https://www.silverline.com/Sweden/products.asp?id=15&pid=636 Denna fläkt har en egen motor och är kopplad till ventilationen. Om vi förstått rätt så har föreningen centralventilation, men att det måste sitta en motor i varje lägenhet. Troligtvis satt det en motor vid ventilationen men som nu är slängd. Det
Peter321: [citat] Har nu installerat en badrumsfläkt och testat lite. I min Netatmo som mäter CO2 i sovrummet syns åtminstone en tydlig skillnad så jag är nöjd. :) Startade fläkten på konstant drift strax innan 4 oktober vilket syns i diagrammet. [bild]
vinylskiva: Ett nät som är tillräckligt fint för att hindra getingar kommer att damma igen på nolltid. Du har säkert ett getingbo i skorstenskanalen, gå upp på taket och lys ner med en bra lampa. Borde gå att slå bort det när dom lagt sig för vintern eller ringa anticimex och be dom fixa problemet.
Christoffer L: skulle tro att ett runt galler skulle se bättre ut , (om man inte väljer att fräsa i teglet) [bild]
carlsson206: Man gör så för att inte få överhörning mellan rummen.