Vår brf förening har äldre hus från 80 där varje separat lägenhet har en helt egen Frånluft fläkt. Så det sitter ett gäng sådana på taket.
Tillluften tas genom ventiler i fönstren som drar in kall luft och skapar kalldrag.

Vilka alternativ finns det för att få tilluft som har någon slags värme återvinning och som tar bort dessa kalldragsskapande fönster ventiler.

Alla hus är 2 Våning med 3 lägenheter i varje trapphus.

Finns det någon mindre dyr åtgärd elller är alternativet bara att bygga fläktrum på taken och bygga nya icke existerande tilluft kanaler överallt?

B buhu skrev:
Vår brf förening har äldre hus från 80 där varje separat lägenhet har en helt egen Frånluft fläkt. Så det sitter ett gäng sådana på taket.
Tillluften tas genom ventiler i fönstren som drar in kall luft och skapar kalldrag.

Vilka alternativ finns det för att få tilluft som har någon slags värme återvinning och som tar bort dessa kalldragsskapande fönster ventiler.

Alla hus är 2 Våning med 3 lägenheter i varje trapphus.

Finns det någon mindre dyr åtgärd elller är alternativet bara att bygga fläktrum på taken och bygga nya icke existerande tilluft kanaler överallt?

Jag har den senaste tiden läst mig in på FTX, renovering av ventilationskanaler, återanvända kanaler och då för mitt primära mål - komfort samt ha kvar original känslan. Mina förutsättningar är ett 30-tals hus på drygt 200kvm - men ser att frågorna hänger ihop.

Med tanke på att ni redan har F (frånluft) så behövs även T (tilluft) för att kunna åstadkomma bra ventilation MED hög komfort. Kan dessa luftkanaler löses på smart sätt blir totalen inte så dyr - men det är just detta som blir knepigt. Finns det kanaler eller plats för dessa? Finns det schakt där kanaler kan dras? Det krävs hög kunskap om just er fastighet för denna primära fråga. För när du tar dit en ventilationskunnig (för det behöver BRF göra) är det just detta som är svårt för hen - är väggen en vägg eller är det ett schakt där ventilationsrör kan dras. Finns skorstenen kvar till oljepannan ni inte längre har etc, etc etc. Lägg fokus på denna fråga tänker jag - att borra hål och bygga synliga kanaler kan vem som helst göra, men boende vill ha något osynligt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.