4 387 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Fel frånluftsventil i BRF
Kanske det. Jag är ingen expert och det kanske finns metoder att mäta flödet även med TS "halvinbyggda" ventil.A Andy78 skrev:
Risken är då att föreningen tvingas att vidta åtgärder för att ventilationen ska bli korrekt (godkänd OVK) och dessa åtgärder kanske inte blir de optimala för TS. Ta en dialog med styrelsen eller "OVK-specialist" om vad som är lämpligt är mitt råd.A Andy78 skrev:
Du skulle behöva ett frånluftsdon med mätuttag för tryckfall. Då kan man mäta luftflödet med en liten tryckmätare.
Tveksamt om denna passar men det är rätt princip.
https://www.polmans.se/produkter/komfortventilation/f-03b
Tveksamt om denna passar men det är rätt princip.
https://www.polmans.se/produkter/komfortventilation/f-03b
Ovk specialist borde vara han som besiktar.Alfredo skrev:
Kanske det. Jag är ingen expert och det kanske finns metoder att mäta flödet även med TS "halvinbyggda" ventil.
Risken är då att föreningen tvingas att vidta åtgärder för att ventilationen ska bli korrekt (godkänd OVK) och dessa åtgärder kanske inte blir de optimala för TS. Ta en dialog med styrelsen eller "OVK-specialist" om vad som är lämpligt är mitt råd.
Dom får skaffa fler verktyg för mätning.
Jag tittade närmare på bilden och det är ju en fyrkantig kanal av förzinkad plåt, så kanske inte fullt så gammal som jag trodde.
Oavsett, det enklaste hade ju varit att få bort TS skåp med lite snickeriarbete och sen byta till en passande ventil enligt styrelsens instruktion. Om skåpets ka vara kvar så blir det ju ett större ingrepp där kanalen måste dras om i väggen för att höjas. Bökigt med plåtkanal och ett större arbete. Man kan ju också tänka sig att förlänga kanalen på något sätt med styrelsens tillstånd men skåpet är då i vägen i alla fall. Om man inte drar den förlängda kanalen i skåpet, lite B.
Oavsett, det enklaste hade ju varit att få bort TS skåp med lite snickeriarbete och sen byta till en passande ventil enligt styrelsens instruktion. Om skåpets ka vara kvar så blir det ju ett större ingrepp där kanalen måste dras om i väggen för att höjas. Bökigt med plåtkanal och ett större arbete. Man kan ju också tänka sig att förlänga kanalen på något sätt med styrelsens tillstånd men skåpet är då i vägen i alla fall. Om man inte drar den förlängda kanalen i skåpet, lite B.
Jag skulle skarva på kanalen med ett spiro-rör och montera donet i liv med framsidan på skåpet med för ändamålet avsedd ventilram och ev. förminskning. Antar att det är mekanisk frånluft och att donet skall vara av injusterbar typ(?)
Eventuellt får man väl bygga en liten låda eller åtminstone ett framstycke så att det finns en platt yta att placera mätdonet mot. Vet inte vilka formella krav som finns kring just detta.
Eventuellt får man väl bygga en liten låda eller åtminstone ett framstycke så att det finns en platt yta att placera mätdonet mot. Vet inte vilka formella krav som finns kring just detta.
A Andy78 skrev:
Den tratt som man sätter över donet får inte plats när skåpet står som det gör.
Vissa typer av don har en inbyggd anordning så man kan mäta flödet genom tryckfallet med två slangar och en tryckmätare.
Om det finns en rak kanalsträcka kan alternativt mäta där. Då borrar man några hål i kanalen och mäter lufthastigheten men en varmtrådsanemometer.
Hur gammalt är huset och vilken ventilation är det? Så vitt jag vet mäter man inte flödet vid OVK om det är självdragsventilation.
När vi hade liknande fall vid OVK i vår självdrags-BRF från 1936 så sa ventilationsteknikern att kravet var att frånluftsventiler skulle vara reglerbara och att kanalbotten måste vara lättåtkomlig för rengöring.
När vi hade liknande fall vid OVK i vår självdrags-BRF från 1936 så sa ventilationsteknikern att kravet var att frånluftsventiler skulle vara reglerbara och att kanalbotten måste vara lättåtkomlig för rengöring.
En vinghjulsanemomter. Har inte sett det i sammanhanget men den måste vara större än donet då och sluta tätt mot väggen för att få tillräcklig noggrannhet.A Andy78 skrev:
Tilluft finns det dock även andra mätmetoder som bara fungerar på det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
