A Andy78 skrev:
På våra en meter breda tilluft använder dom en liten snurra, den täcker inget. Borde ju funka även på frånluft.
Kanske det. Jag är ingen expert och det kanske finns metoder att mäta flödet även med TS "halvinbyggda" ventil.

A Andy78 skrev:
Jag hade inte bytt ut något i första taget.
Risken är då att föreningen tvingas att vidta åtgärder för att ventilationen ska bli korrekt (godkänd OVK) och dessa åtgärder kanske inte blir de optimala för TS. Ta en dialog med styrelsen eller "OVK-specialist" om vad som är lämpligt är mitt råd.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det. Jag är ingen expert och det kanske finns metoder att mäta flödet även med TS "halvinbyggda" ventil.

Risken är då att föreningen tvingas att vidta åtgärder för att ventilationen ska bli korrekt (godkänd OVK) och dessa åtgärder kanske inte blir de optimala för TS. Ta en dialog med styrelsen eller "OVK-specialist" om vad som är lämpligt är mitt råd.
Ovk specialist borde vara han som besiktar.
Dom får skaffa fler verktyg för mätning.
 
A Andy78 skrev:
Ovk specialist borde vara han som besiktar.
Ja att prata med honom/henne för råd är väl en bra idé.
 
A Andy78 skrev:
Ovk specialist borde vara han som besiktar.
Dom får skaffa fler verktyg för mätning.
Det där donet går inte att mäta i den placeringen.
 
Claes Sörmland
Jag tittade närmare på bilden och det är ju en fyrkantig kanal av förzinkad plåt, så kanske inte fullt så gammal som jag trodde.

Oavsett, det enklaste hade ju varit att få bort TS skåp med lite snickeriarbete och sen byta till en passande ventil enligt styrelsens instruktion. Om skåpets ka vara kvar så blir det ju ett större ingrepp där kanalen måste dras om i väggen för att höjas. Bökigt med plåtkanal och ett större arbete. Man kan ju också tänka sig att förlänga kanalen på något sätt med styrelsens tillstånd men skåpet är då i vägen i alla fall. Om man inte drar den förlängda kanalen i skåpet, lite B.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
C
Jag skulle skarva på kanalen med ett spiro-rör och montera donet i liv med framsidan på skåpet med för ändamålet avsedd ventilram och ev. förminskning. Antar att det är mekanisk frånluft och att donet skall vara av injusterbar typ(?)

Eventuellt får man väl bygga en liten låda eller åtminstone ett framstycke så att det finns en platt yta att placera mätdonet mot. Vet inte vilka formella krav som finns kring just detta.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det där donet går inte att mäta i den placeringen.
Varför inte?
 
A Andy78 skrev:
Varför inte?

Den tratt som man sätter över donet får inte plats när skåpet står som det gör.

Vissa typer av don har en inbyggd anordning så man kan mäta flödet genom tryckfallet med två slangar och en tryckmätare.

Om det finns en rak kanalsträcka kan alternativt mäta där. Då borrar man några hål i kanalen och mäter lufthastigheten men en varmtrådsanemometer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När dom mätte våra så hade dom en snurra dom höll framför.
Så det kanske inte behöver täcka hela.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur gammalt är huset och vilken ventilation är det? Så vitt jag vet mäter man inte flödet vid OVK om det är självdragsventilation.

När vi hade liknande fall vid OVK i vår självdrags-BRF från 1936 så sa ventilationsteknikern att kravet var att frånluftsventiler skulle vara reglerbara och att kanalbotten måste vara lättåtkomlig för rengöring.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Så vitt jag vet mäter man inte flödet vid OVK om det är självdragsventilation.
Fast i detta fall är just "EJ MÄTBAR" ett av problemen som föreningen anför så vi kan nog anta att den som gör OVK anser att det ska mätas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
När dom mätte våra så hade dom en snurra dom höll framför.
Så det kanske inte behöver täcka hela.
En vinghjulsanemomter. Har inte sett det i sammanhanget men den måste vara större än donet då och sluta tätt mot väggen för att få tillräcklig noggrannhet.

Tilluft finns det dock även andra mätmetoder som bara fungerar på det.
 
Om det är självdrag mäter man inte luftflödet. Möjligen vill besiktningsmannen mäta tvärsnittsarean. I så fall kan det vara det hen avser och donet på bilden ser heller inte att kunna öppnas helt pga skåpet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.