Hej.

Fick denna lapp i brevlådan i förra veckan. Det är frånluft.

Informationslapp om obligatorisk ventilationskontroll i bostadsrättsförening med markerad text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut hos mig. Man kan inte snurra ur hela tallriken, den hinner ta i skåpet innan den är helt avskruvad.
Ventilhål på 120mm ovanför ett skåp där tallriksventilen inte kan skruvas ur helt på grund av utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut när jag tog bort tallriksventilen. Hålet mäter jag till 120mm.

Öppet ventilationshål på 120mm i en vägg med synliga isoleringsmaterial och avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska jag sätta dit så alla blir nöjda?
Ska jag ha KGEZ-20 och KGEB-100?
https://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/5503-fastram-kgez-20-100mm-vit.html

Vilken storlek behöver jag ha? Ska jag ha något annat?

Markus
 
R RPM2006 skrev:
Hej.

Fick denna lapp i brevlådan i förra veckan. Det är frånluft.

[bild]

Såhär ser det ut hos mig. Man kan inte snurra ur hela tallriken, den hinner ta i skåpet innan den är helt avskruvad.
[bild]

Såhär ser det ut när jag tog bort tallriksventilen. Hålet mäter jag till 120mm.

[bild]

Vad ska jag sätta dit så alla blir nöjda?
Ska jag ha KGEZ-20 och KGEB-100?
[länk]

Vilken storlek behöver jag ha? Ska jag ha något annat?

Markus
Enklast att fråga dem vilken typ de tycker är godkänd?
 
Claes Sörmland
Jag håller med, dialog med styrelsen. Du ska inte gissa, det blir inte bra.

Men först ska du nog utreda vem som är ansvarig för ventilen, vem som äger frågan och får bestämma men också besväras av att utföra åtgärden och därmed bekosta den. Det gör du genom att läsa stadgarna, de reglerar var gränsen går mellan föreningens ansvar och ditt går vad gäller ventilationen. I stort är det styrelsen och inte du som är ansvarig för ventilationen men typiskt sett har man lagt ansvar att rengöra och eventuellt måla frånluftsventiler på dig som bostadrättsinnehavare. Men just din förening kan ju vara lite annorlunda om man har skrivit formuleringar i egna stadgarna. Kanske.

Styrelsen tycks mena att du som bostadsrättsinnehavare är ansvarig för ventilen. Men att samtidigt ställa krav på ventilen är lite motsägelsefullt, det låter mer som att underhållet av ventilen är föreningens ansvar, vilket är standard i BRFer.

Om du har gjort ingrepp ventilationen genom att byta ut den gamla ventilen och installera den nuvarande utan styrelsens tillstånd (eller att du har den rätten enligt stadgarna) ja då är situationen en annan. Då har du ju formellt gjort åverkan på föreningens egendom och det är naturligt att du då ser till att det återställs korrekt. Ta då kontakt med styrelsen och be om ursäkt för ditt ingrepp (brukar hjälpa för kommunikationen!) och ta en dialog om hur du återställer per styrelsens instruktion.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Det ser ut som ett gammalt hus men en gammal murad imkanal. Undrar om det inte har suttit en klaffventil där? Typ:

Silverfärgad klaffventil i metall med uppfällbar platta och en synlig gångjärnsfunktion mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Är inte problemet att någon bytt överskåp, så att det inte går sätta mätdon kloss an? Då kanske TS kan ordna en övergång från det fyrkantiga hålet med nån "adapter" så det går mäta? Eller som sagt kolla med styrelsen vilka ventiler som är ok?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kanske är det mätutrustningen som inte går att korrekt placera över donet som gör att det blir en anmärkning.
Ett don som får plats utan att ta i skåpet borde funka.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jocke Best skrev:
Är inte problemet att någon bytt överskåp, så att det inte går sätta mätdon kloss an? Då kanske TS kan ordna en övergång från det fyrkantiga hålet med nån "adapter" så det går mäta? Eller som sagt kolla med styrelsen vilka ventiler som är ok?
Funderar också på det. Att det handlar om att den är "inbyggd", d v s att TS skåp är i vägen för instrumentet som OVK-besiktningsmannen använder för att mäta luftflöden. I så fall så måste skåpet justeras, t ex såga bort en del.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
I detta fall är nog problemet att skåpet delvis täcker ventilen och det därför ej går att mäta flödet.

De skriver:
Text från ett forum inlägg om ventilation där det nämns en inbyggd ventil av fel typ som ej är mätbar.

Och när det ser ut så här:
Ventil delvis täckt av ett skåp vilket hindrar mätning av flödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir det svårt att komma åt med en sån här:
Ventil delvis blockerad av ett elskåp med ett mätinstrument fäst vid ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men prata som sagt med styrelsen om lämplig åtgärd.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Det funkar med den du länkade till. Men ventilen måste flyttas upp lite så att man kan få dit mät-tratten.
Nu täcks den delvis av skåpet, därför har de skrivit ”inbyggd, ej mätbar”
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
skulle säga att besiktningsmannen har använt fel verktyg.
Kanske det. Har dock lite svårt att se det "verktyg" som sluter tätt kring TS ventil.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det. Har dock lite svårt att se det "verktyg" som sluter tätt kring TS ventil.
Jag tog bort mitt inlägg då dom breda ventilerna är tilluft.
Men dom borde ändå kunna mäta frpnluften med samma verktyg, en snurra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det. Har dock lite svårt att se det "verktyg" som sluter tätt kring TS ventil.
Måste den sluta tätt?
 
A Andy78 skrev:
Måste den sluta tätt?
Antar det om mätningen ska bli korrekt. Alltså att "mättratten" måste "omfamna" hela donet för att mäta vad som faktiskt sugs ut.
 
J
Ventilationsövergång i svart med böjd stos för tillfällig mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle man alltså inte kunna tillverka nån typ av övergång med en stos/slang som böjs in I hålet eller liknande så att mätningen går genomföra tillfälligt? Eller går ventilationsnissen inte med på det? Jag menar, att så länge det är rimligt att man skulle kunna ha slangen uppepå skåpet så är det ok, även om den kanske monteras bort efteråt...
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Antar det om mätningen ska bli korrekt. Alltså att "mättratten" måste "omfamna" hela donet för att mäta vad som faktiskt sugs ut.
På våra en meter breda tilluft använder dom en liten snurra, den täcker inget.
Borde ju funka även på frånluft.
Jag hade inte bytt ut något i första taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.