Hej.
Fick denna lapp i brevlådan i förra veckan. Det är frånluft.
Såhär ser det ut hos mig. Man kan inte snurra ur hela tallriken, den hinner ta i skåpet innan den är helt avskruvad.
Såhär ser det ut när jag tog bort tallriksventilen. Hålet mäter jag till 120mm.
Vad ska jag sätta dit så alla blir nöjda?
Ska jag ha KGEZ-20 och KGEB-100?
https://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/5503-fastram-kgez-20-100mm-vit.html
Vilken storlek behöver jag ha? Ska jag ha något annat?
Markus
Fick denna lapp i brevlådan i förra veckan. Det är frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut hos mig. Man kan inte snurra ur hela tallriken, den hinner ta i skåpet innan den är helt avskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut när jag tog bort tallriksventilen. Hålet mäter jag till 120mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska jag sätta dit så alla blir nöjda?
Ska jag ha KGEZ-20 och KGEB-100?
https://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/5503-fastram-kgez-20-100mm-vit.html
Vilken storlek behöver jag ha? Ska jag ha något annat?
Markus
Enklast att fråga dem vilken typ de tycker är godkänd?R RPM2006 skrev:Hej.
Fick denna lapp i brevlådan i förra veckan. Det är frånluft.
[bild]
Såhär ser det ut hos mig. Man kan inte snurra ur hela tallriken, den hinner ta i skåpet innan den är helt avskruvad.
[bild]
Såhär ser det ut när jag tog bort tallriksventilen. Hålet mäter jag till 120mm.
[bild]
Vad ska jag sätta dit så alla blir nöjda?
Ska jag ha KGEZ-20 och KGEB-100?
[länk]
Vilken storlek behöver jag ha? Ska jag ha något annat?
Markus
Jag håller med, dialog med styrelsen. Du ska inte gissa, det blir inte bra.
Men först ska du nog utreda vem som är ansvarig för ventilen, vem som äger frågan och får bestämma men också besväras av att utföra åtgärden och därmed bekosta den. Det gör du genom att läsa stadgarna, de reglerar var gränsen går mellan föreningens ansvar och ditt går vad gäller ventilationen. I stort är det styrelsen och inte du som är ansvarig för ventilationen men typiskt sett har man lagt ansvar att rengöra och eventuellt måla frånluftsventiler på dig som bostadrättsinnehavare. Men just din förening kan ju vara lite annorlunda om man har skrivit formuleringar i egna stadgarna. Kanske.
Styrelsen tycks mena att du som bostadsrättsinnehavare är ansvarig för ventilen. Men att samtidigt ställa krav på ventilen är lite motsägelsefullt, det låter mer som att underhållet av ventilen är föreningens ansvar, vilket är standard i BRFer.
Om du har gjort ingrepp ventilationen genom att byta ut den gamla ventilen och installera den nuvarande utan styrelsens tillstånd (eller att du har den rätten enligt stadgarna) ja då är situationen en annan. Då har du ju formellt gjort åverkan på föreningens egendom och det är naturligt att du då ser till att det återställs korrekt. Ta då kontakt med styrelsen och be om ursäkt för ditt ingrepp (brukar hjälpa för kommunikationen!) och ta en dialog om hur du återställer per styrelsens instruktion.
Men först ska du nog utreda vem som är ansvarig för ventilen, vem som äger frågan och får bestämma men också besväras av att utföra åtgärden och därmed bekosta den. Det gör du genom att läsa stadgarna, de reglerar var gränsen går mellan föreningens ansvar och ditt går vad gäller ventilationen. I stort är det styrelsen och inte du som är ansvarig för ventilationen men typiskt sett har man lagt ansvar att rengöra och eventuellt måla frånluftsventiler på dig som bostadrättsinnehavare. Men just din förening kan ju vara lite annorlunda om man har skrivit formuleringar i egna stadgarna. Kanske.
Styrelsen tycks mena att du som bostadsrättsinnehavare är ansvarig för ventilen. Men att samtidigt ställa krav på ventilen är lite motsägelsefullt, det låter mer som att underhållet av ventilen är föreningens ansvar, vilket är standard i BRFer.
Om du har gjort ingrepp ventilationen genom att byta ut den gamla ventilen och installera den nuvarande utan styrelsens tillstånd (eller att du har den rätten enligt stadgarna) ja då är situationen en annan. Då har du ju formellt gjort åverkan på föreningens egendom och det är naturligt att du då ser till att det återställs korrekt. Ta då kontakt med styrelsen och be om ursäkt för ditt ingrepp (brukar hjälpa för kommunikationen!) och ta en dialog om hur du återställer per styrelsens instruktion.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Är inte problemet att någon bytt överskåp, så att det inte går sätta mätdon kloss an? Då kanske TS kan ordna en övergång från det fyrkantiga hålet med nån "adapter" så det går mäta? Eller som sagt kolla med styrelsen vilka ventiler som är ok?
Funderar också på det. Att det handlar om att den är "inbyggd", d v s att TS skåp är i vägen för instrumentet som OVK-besiktningsmannen använder för att mäta luftflöden. I så fall så måste skåpet justeras, t ex såga bort en del.J Jocke Best skrev:
I detta fall är nog problemet att skåpet delvis täcker ventilen och det därför ej går att mäta flödet.
De skriver:
Och när det ser ut så här:
Blir det svårt att komma åt med en sån här:
Men prata som sagt med styrelsen om lämplig åtgärd.
De skriver:
Och när det ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det svårt att komma åt med en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men prata som sagt med styrelsen om lämplig åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På våra en meter breda tilluft använder dom en liten snurra, den täcker inget.Alfredo skrev:
Borde ju funka även på frånluft.
Jag hade inte bytt ut något i första taget.

