Hej
Vi har nyss flyttat in i ett hus med källare som är byggt -72. En övervåning är tillbyggd -82.
I ett av sovrummen på bottenplan är det på orginalritningen inritat en garderob i hörnet av det rummet.
Det här sovrummet ligger direkt ovanför tvättstugan i källaren.
Vi ska nu tapetsera och byta golv. Vi tog då ut garderoben. Innanför garderoben går det ett ventilationsrör som inkällaren slutar i taket ovanför pannan. Röret fortsätter upp på kattvinden i sovrummet ovanför, här finns ingen inspektionslucka. Röret ser inte ut att fortsätta ut genom yttertaket.
Någon kunnig som vet vad det kan vara för rör? Min gissning utifrån ritningen är att det är satt där i samband med tillbyggnaden av övervåningen. Den lilla väggbiten till hö om röret finns ej med på ritningen.
Vi har nyss flyttat in i ett hus med källare som är byggt -72. En övervåning är tillbyggd -82.
I ett av sovrummen på bottenplan är det på orginalritningen inritat en garderob i hörnet av det rummet.
Det här sovrummet ligger direkt ovanför tvättstugan i källaren.
Vi ska nu tapetsera och byta golv. Vi tog då ut garderoben. Innanför garderoben går det ett ventilationsrör som inkällaren slutar i taket ovanför pannan. Röret fortsätter upp på kattvinden i sovrummet ovanför, här finns ingen inspektionslucka. Röret ser inte ut att fortsätta ut genom yttertaket.
Någon kunnig som vet vad det kan vara för rör? Min gissning utifrån ritningen är att det är satt där i samband med tillbyggnaden av övervåningen. Den lilla väggbiten till hö om röret finns ej med på ritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gissning angående vad det är för rör, då ingen har kommit med svar än. Hus från -72 och tvättstuga nedanför, då kan det t.ex. ha ställts in ett torkskåp där nere, med frånluft ut på taket via ventilationskanalen på bilden, som sedan avvecklades (delvis) vid ombyggnaden -82.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
En till gissning eftersom det står något om att det är ovanför pannan så kan det kanske vara en frånluft från pannan.
Är du säker på att röret inte svänger i kattvinden och går horisontellt en bit innan det går ut genom taket?
Frånluft bör man ju ha i tvättstugor.
Är du säker på att röret inte svänger i kattvinden och går horisontellt en bit innan det går ut genom taket?
Frånluft bör man ju ha i tvättstugor.
Klicka här för att svara