Hej!

Jag har letat och sökt i forumet utan svar.

Vi vill byta ut ett antal gamla tilluftsdon från tidigt 80-tal (se bild) till nya lite modernare. Kanalerna är 80mm, och jag har hitta dessa som ska passa i rören: https://www.luftbutiken.se/tilluftsventil/4410-flakt-woods-tilluftsventil-luftbutiken-stl-080.html

Det jag är osäker på är;

1. Behöver jag fästram? Läser lite olika på de olika nätsidorna, och Fläktwoods egna monteringsanvisning visar bara med fästram. På soliduct står att VST monteras direkt i kanalen?

2. Nuvarande tilluftsdon har ett filter bakom gallret som jag antar både dämpar lite ljud och filtrerar bort det som eventuellt smugit igenom FTX-aggregatet (Minimaster från husets födelse). Behöver jag ha filter även i de nya donen, och i så fall vilka?

Skickar med bilder på anslutningarna samt de gamla donen.

mvh Niklas

• Gammalt tilluftsdon från 80-talet i en vägg, synligt utan galler eller fästram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt tilluftsdon från 80-talet avlägsnat från en vägg, som visar ett öppet 80mm ventilationsrör.
    Skapa konto
  • Gammalt rektangulärt tilluftsdon på vägg ovanför tapet med vertikala ränder, bredvid cirkelformat lock.
    Skapa konto
Hej. Hur löste du det? Jag har samma problem.

O oscarlkpg skrev:
Hej. Hur löste du det? Jag har samma problem.
Hej,
Vi köpte ventilerna ovan som passar rakt i 80mm rören. Behövde ingen monteringsram. (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.