Hej,
Vi håller på med att renovera vår 1-plans villa och har tittat på att installera FTX ventilation.
Det som förbryllar är att det inte tycks finns någon vettig beskrivning på hur man gör en gipstaksgenomföring, vilka produkter man bör använda samt hur man tätar med befintlig ångspärr.
Just nu är gipstaket inte uppsatt och vår tanke är att det kanske finns någon form av stos/ram som man kan för-montera, täta mot ångspärren samt därefter sätta upp taket? Ungefär som när man monterar en el takdosa.
Tacksam för tips i hur man bäst gör och/eller vilka produkter som man kan använda.
M.v.h.
Valentin
Vi håller på med att renovera vår 1-plans villa och har tittat på att installera FTX ventilation.
Det som förbryllar är att det inte tycks finns någon vettig beskrivning på hur man gör en gipstaksgenomföring, vilka produkter man bör använda samt hur man tätar med befintlig ångspärr.
Just nu är gipstaket inte uppsatt och vår tanke är att det kanske finns någon form av stos/ram som man kan för-montera, täta mot ångspärren samt därefter sätta upp taket? Ungefär som när man monterar en el takdosa.
Tacksam för tips i hur man bäst gör och/eller vilka produkter som man kan använda.
M.v.h.
Valentin
Det är bara ventilation vi pratar om nu, det är inte så noga!
(Säger ventilationskonstruktören..)
Vi brukar stoppa ner ett spiro genom hela konstruktionen, tejpa mot plasten, gipsa runt och sedan sätta en ventilram för att sno ihop det. Bäst är om man kan fixera kanalen och lämna den några millimeter nedanför glesen, så att man slipper klippa det i efterhand!
Såhär ser det ut i våra senaste lägenheter. Kvar är lite tejp runt kanalen för att täta mellan spiro och plast.
Här fanns inget bra att fästa kanalen på vinden, utan vi fick sätta ett lite längre rör som klipps till rätt längd efter att snickaren har gipsat - med risk att få svårt att montera don dikt mot tak, eller att man förstör gipsen..)
När gipsen är uppe så trycker man i en ventilram med nippelmått som har infästning anpassad till aktuellt don.(Exempelvis KGEZ-01)
Alternativet är att gipsa färdigt och sedan borra underifrån, trycka i rör med ventilram och fästa där uppe.
Då får man tejpa uppifrån istället. (förutsätter såklart att det inte sitter någon isolering..)
Snickaren brukar bli glad för han slipper mäta in ett hål mitt i en stor gipsskiva!
(Säger ventilationskonstruktören..)
Vi brukar stoppa ner ett spiro genom hela konstruktionen, tejpa mot plasten, gipsa runt och sedan sätta en ventilram för att sno ihop det. Bäst är om man kan fixera kanalen och lämna den några millimeter nedanför glesen, så att man slipper klippa det i efterhand!
Såhär ser det ut i våra senaste lägenheter. Kvar är lite tejp runt kanalen för att täta mellan spiro och plast.
Här fanns inget bra att fästa kanalen på vinden, utan vi fick sätta ett lite längre rör som klipps till rätt längd efter att snickaren har gipsat - med risk att få svårt att montera don dikt mot tak, eller att man förstör gipsen..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När gipsen är uppe så trycker man i en ventilram med nippelmått som har infästning anpassad till aktuellt don.(Exempelvis KGEZ-01)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativet är att gipsa färdigt och sedan borra underifrån, trycka i rör med ventilram och fästa där uppe.
Då får man tejpa uppifrån istället. (förutsätter såklart att det inte sitter någon isolering..)
Snickaren brukar bli glad för han slipper mäta in ett hål mitt i en stor gipsskiva!
Klicka här för att svara