Genaugenau
Genaugenau: [citat] Tack! Det är jättebra att känna till.
2 svar · 1,4k läst
surris
surris: [citat] Okej, självdrag kan väl funka okej på vintern men på sommaren då de termiska krafterna är i princip noll så har man ingen ventilation alls. Svårt att tro att en självdragsventilation kan vara tillräcklig för att erhålla den tilluft/frånluft som krävs efter dagens normer. Luftfuktigheten inomhus kommer att bero på uteluftens temperarur och RF samt innetemperaturen och vilket
13 svar · 5,3k läst
Alex Nonesson
Alex Nonesson: [citat] Ååh super! Tusen tack! Ska ringa imorgon!
2 svar · 1,4k läst
·
S
Srixon: https://ventilation.se/ljuddampare-flexibel-100-600.htm?gclid=CjwKCAiAz--OBhBIEiwAG1rIOg71icWgRurV26hIdDhmRPuzhWEh40qZS7CK2GEmFC6pYo5Bqyn3kRoC9V0QAvD_BwE
3 svar · 1,8k läst
·
P
Philiph88: Hej! Aldrig någonsin bytt en köksfläkt förut. Utbudet var dåligt till underbyggd 70cm bred men nu har vi beställt en till slut. Röranslutning 120 mm på denna electrolux köksfläkt. Dem trumsatser jag finner på internet är allihop 125 mm. Kommer det att passa eller är det för stort?
0 svar · 940 läst
S
Srixon: Det är väl uppenbart att luktproblemen beror på att du har skapat högt undertryck och dragit in lukt från vinden.
13 svar · 8,6k läst
·
L
Lasselano: [citat] Jag hittade felet! Ventilationen är ihopkopplad med köksfläkten och därifrån finns en signalkabel som hade lossnat. Jag håller på att byta kök och måste ha kommit åt kablaget till köksfläkten under rivningen.
8 svar · 2,9k läst
K
Krios: Nu har jag hittat felet! Var uppe igen för att undersöka (skam den som ger sig) och såg då att det under den korta stund den har körts idag hade samlats lite fukt bakom fläkten där kontakten sitter. Drog ur kontakten till fläkten och upptäckte att det även var lite fukt inne i kontakten. Inte konstigt då att det blir jordfel! Blåste med en hårfön för att torka upp kontakten men
7 svar · 2,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kommer du inte åt att fästa en regel med vinklar på utan att flytta agget?
1 svar · 1,1k läst
·
A
AndersS: Japp, hur mycket det sedan ska "dra" in ska du försöka styra med frånluft. Kan du ställa spaltventilen i ett halvöppet läge så prova med det. Kanske även strypa lite på frånluft i murstock, det gör vi på en sådan ventil vintertid.
5 svar · 2,0k läst
·
Bygga bus
Bygga bus: [citat] Spjället sitter i fläkten. Det är så en köksfläkt fungerar tillsammans med centralventilation. Utan spjället är det som att köra köksfläkten på max hela tiden.
27 svar · 36,5k läst
·
S
soderberg85: Det du skriver låter rimligt. Jag får försöka få tag i någon ventilationsfirma. Tack för input!
4 svar · 3,1k läst
A
aka_the_barf: Det är skrämmande många som tror att det är ute luft som värms upp och blåses in. har 2 kollegor som inte behöver bättre ventilation eftersom all frisk luft som kommer utifrån genom pumpen :rofl:
5 svar · 2,2k läst
·
P
pwisten: Tack alla för ert engagemang men jag returnerar regulatorn och testar med ny nu när jag vet hur den ska kopplas in.
33 svar · 9,0k läst
·
V
vinylskiva: [bild] Om det är så att du inte ska riva undertaket går det i värsta fall att sätta ett lock i gamla bastun men se till att skruva fast det, annars är risken att någon kommer och ska rensa systemet om några år och kör bort locket, blir då ett jätteproblem när det är inbyggt. Du behöver inte kladda med isolering eller skum, det blir tätt ändå.
1 svar · 986 läst
·
A
aka_the_barf: [citat] Den är till för rum (rumsventilator) men har man öppen planlösning som jag har så hjälper den såklart till även andra rum/delar. Mitt självdrag fungerade rätt dåligt och funderade länge liksom du att sätta in lite ventiler men tänkte sedan på den ofta massiva förlusten av värme. började forska och hittade dessa och även sådana man sätter i väggarna. Tänkte först
17 svar · 5,6k läst
·
S
sunkann: Som tur var bytte vi ut rören idag, skator har byggt bo så har vart tätt. Stor del av luften vi blåst ut har nog hamnat på kattvinden. Dom gamla spirorören var limmade i skarvarna så dom har ju vart ganska täta iaf.
7 svar · 2,4k läst
·
K
Kane: [citat] Jag klippte ut bitar av liggunderlag och täppte igen.
1 svar · 999 läst
·
H
Håbbe01: Nått i den stilen ja
3 svar · 1,8k läst
·
B
berguv: [citat] Men när jag inte eldar vill jag att det är stängt ju?
2 svar · 2,0k läst
·
J
jonas_t_a: [citat] Ja, bra där. Tack för tipset! Man kan behöva växla ner någon storlek på rören i den perifera delen av systemet för bibehålla en "lagom" flödeshastighet.
9 svar · 2,9k läst
R
roberob: Har ett nyrenoverat badrum där det sitter paxfläkt och ett 1m spirorör upp till en takhuv. Nu när det blåst mycket inatt såg jag att det var torkat smuts runt paxfläkten, har väl droppat ner? Är 3 grader ute. All denna smuts kom inatt, inte använt badrummet. Var inget igår. Vad kan man göra för att motverka kondensdroppar mot huvens lock? Själva spiroröret verkar det inte bli
0 svar · 1,0k läst
·
Boilerplate4U
Boilerplate4U: [citat] Frikyla med FTX fungerar alldeles utmärkt. Det är bara se till anläggning blir korrekt dimensionerad med tex centralt batteri som är rätt konfigurerad samt eventuellt förstärkt med passiva eller aktiva miljöbafflar för enskilda utrymmen. När det börjar bli varmt och för att få störst nyttoeffekt ska frikyla köras permanent, och inte on/off som många tror, Misslyckade
5 svar · 1,2k läst
K
Kane: [citat] Är det påstående eller fråga? Om du vill ha hjälp av kunniga här får du nog vara mer tydlig.
1 svar · 574 läst
1
16386: Självdrag funkar inte särskilt bra utan en varm murstock. Föreningen har inte diskuterat att sätta in en central fläkt? Vet du vad senaste OVK sade?
3 svar · 757 läst
T
tummeni...: [citat] Jag har testat Google och jag hittar en hel del, men jag tänker att något som kostar €6 och något som kostar € 50 på eBay inte gör exakt samma sak. Det kommer säkert att sluta med en ny fläkt, men jag tänkte göra ett försök att fixa den gamla.
2 svar · 947 läst
·
O
oswim: [citat] tack! funderar på om det rent är enklare att köra på kolfilterfläkt istället. Visst lite dyrare, men det är en sommarstuga så kommer inte behöva byta så ofta
6 svar · 4,6k läst
·
M
Morolle: [citat] Tack för svar! Kanalerna går rätt genom yttervägg för att ta in friskluft.
3 svar · 1,7k läst
C
catvh: Hej! Har skaffat mig en lägenhet i ett bostadshus byggt 1958. I köket finns en ventilationskanal som går till ett skafferi. Tyvärr, för att göra mer plats i köket behöver jag ta bort skafferiet och därmed även ventilationskanalen (har fått godkänt av föreningen). Kan absolut inget om ventilation och kanske ännu mindre om hur man tar bort saker. Jag har inte sett insidan än, men
0 svar · 1,2k läst
·
7
721Bäcklin: Hej ! Provar att tränga mig på i denna tråd. Är det någon som har det här systemet med extern motor i kombination med häll med inbyggt utsug. Skulle gärna sätta fläkten på ytterväggen.
22 svar · 14,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.