3 162 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Rengöring rör efter rökare
Hej. Tog över min fars hus för 10 årsen som är byggt -81, då va det monterat en bacho köksfläkt med ftx.
Vi slängde ut den och monterade fönsterventiler och badrumsfläkt som går hela tiden, anledningen till att vi inte monterade ett nytt ftx agg var för han har rökt inne i 30år och vi är oroliga att det kommer börja lukta.
Nån som vet om det går att få rören så rent så man kan köra ftx igen eller ska man komplettera med fler tilluftsventiler?
Vi slängde ut den och monterade fönsterventiler och badrumsfläkt som går hela tiden, anledningen till att vi inte monterade ett nytt ftx agg var för han har rökt inne i 30år och vi är oroliga att det kommer börja lukta.
Nån som vet om det går att få rören så rent så man kan köra ftx igen eller ska man komplettera med fler tilluftsventiler?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Förutsatt att den gamla värmeväxlaren funderade som den skulle och inte läckte luft mellan frånluft och tilluft, då borde det inte vara något problem eftersom tilluftsrören alltid borde ha transporterat frisk luft från utsidan, och frånluftsrören dålig luft med rök från insidan. Så om ni fortsätter att göra samma sak så borde eventuell dålig lukt som sitter i frånluftsrören ventileras ut med avluften.
Sen är det nog en god idé att få dit en sotare som kan göra rent rören (om ni inte gör det själva), framförallt om det aldrig gjorts tidigare. Jag är i färd med att byta rören i mitt frånluftssystem från 80-talet, förmodligen aldrig rengjorts och det sitter en 5-15mm kaka med ludd i rören.
Värt att nämna att FTX aggregat med roterande värmeväxlare läcker lite luft mellan från och tilluft, så kanske värt att undvika om ni är oroliga för lukt även efter att rören har gjorts rent.
Sen är det nog en god idé att få dit en sotare som kan göra rent rören (om ni inte gör det själva), framförallt om det aldrig gjorts tidigare. Jag är i färd med att byta rören i mitt frånluftssystem från 80-talet, förmodligen aldrig rengjorts och det sitter en 5-15mm kaka med ludd i rören.
Värt att nämna att FTX aggregat med roterande värmeväxlare läcker lite luft mellan från och tilluft, så kanske värt att undvika om ni är oroliga för lukt även efter att rören har gjorts rent.
Tror inte det gammla aggregatet funka som det skulle så är nog kanske dumt att chansa.J JSten skrev:Förutsatt att den gamla värmeväxlaren funderade som den skulle och inte läckte luft mellan frånluft och tilluft, då borde det inte vara något problem eftersom tilluftsrören alltid borde ha transporterat frisk luft från utsidan, och frånluftsrören dålig luft med rök från insidan. Så om ni fortsätter att göra samma sak så borde eventuell dålig lukt som sitter i frånluftsrören ventileras ut med avluften.
Sen är det nog en god idé att få dit en sotare som kan göra rent rören (om ni inte gör det själva), framförallt om det aldrig gjorts tidigare. Jag är i färd med att byta rören i mitt frånluftssystem från 80-talet, förmodligen aldrig rengjorts och det sitter en 5-15mm kaka med ludd i rören.
Värt att nämna att FTX aggregat med roterande värmeväxlare läcker lite luft mellan från och tilluft, så kanske värt att undvika om ni är oroliga för lukt även efter att rören har gjorts rent.
Uteluftkanalen (tilluften till aggregatet) brukar bli smutsig på insidan.
Tilluftskanalerna (från aggregatet) brukar vara ”rent”.
Frånluftskanalerna (till aggregatet) brukar bli betydligt smutsigare än uteluftkanalen.
Avluftkanalen (från aggregatet) brukar vara ganska ”ren”, typ lika ren som tilluftskanalerna.
Spirokanaler kan man rengöra med olika viskor och rensvajer, dels strån liknande piassavakvast, dels med ”trasor”.
Tilluftskanalerna (från aggregatet) brukar vara ”rent”.
Frånluftskanalerna (till aggregatet) brukar bli betydligt smutsigare än uteluftkanalen.
Avluftkanalen (från aggregatet) brukar vara ganska ”ren”, typ lika ren som tilluftskanalerna.
Spirokanaler kan man rengöra med olika viskor och rensvajer, dels strån liknande piassavakvast, dels med ”trasor”.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden