Hej,

Vi har en liten matkällare på 2-3 kvm där det skett visst angrepp på golvbjälkarna av träskadeinsekter pga hög luftfuktighet. Det finns ingen el eller vattenvärme där så jag funderar på en soldriven avfuktare för att avhjälpa problemet ( i kombination med andra åtgärder som försöka minska mängden vatten som tar sig in).

Är det nån som provat den här eller någon annan produkt? https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ilator-sunwind-minivent-med-solpanel/p-676388
Det låter lite bra för att vara sant. Söderläge och södra Blekinge så sol finns iallafall

Nja. Under sommaren är luftfuktigheten hög, och blåser du in varm och fuktig luft i en kall källare kommer fukten att kondensera = det blir ännu fuktigare på bjälkarna.
Vem har klagat, är det en besiktningsman? Lägg gärna in bilder, så kan vi hjälpas åt att avgöra hur allvarligt angreppet är.

Mitt äldsta hus hade besök av Anticimex, och deras besiktningsman hade åsikter om att golvbjälkarna i taket på källaren hade små hål som indikerade angrepp av träskadeinsekter, därmed exkluderas såna angrepp i källaren från försäkringen. Själv är jag inte lika orolig som Anticimex. Kåken har ju stått upp sedan sent 1800-tal.

Redigerat:
  • Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nja. Under sommaren är luftfuktigheten hög, och blåser du in varm och fuktig luft i en kall jordkällare kommer fukten att kondensera = det blir ännu fuktigare på bjälkarna.
Vem har klagat, är det en besiktningsman? Lägg gärna in bilder, så kan vi hjälpas åt att avgöra hur allvarligt angreppet är.

Mitt äldsta hus hade besök av Anticimex, och deras besiktningsman hade åsikter om att golvbjälkarna i taket på källaren hade små hål som indikerade angrepp av träskadeinsekter, därmed exkluderas såna angrepp i källaren från försäkringen. Själv är jag inte lika orolig som Anticimex. Kåken har ju stått upp sedan sent 1800-tal.
Det var Länsförsäkringars besiktningsman så det låter som samma för dig. Det ska sägas att även han inte var särskilt orolig utan sa att om vi gång skulle dra in ett vattenburet värmesystem skulle vi se till att dra det genom källaren, men det gick inte ekonomisk motivera att värma upp det med el. Så det är främst att jag skulle vilja åtgärda det något för att sova bättre om natten.

Sen har vi ett förråd med samma problem där vi även skulle vilja ha lite bättre luft för att ha mat där. Men det kanske duger lika bra med mekaniska ventiler.

Det är nog ingen större fara, men som sagt, lägg in några bilder så går det att göra en bättre bedömning.

Hade en sån i mitt gamla hus på vinden.
Fick bort den äckliga vindslukten.En bra produkt.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.