Tittar på luftflödesmätare (Anemometer ? ) och Ventfirmor hyr ut dom för upp till 1000kr för några dagar.

Finns det någon mätare som duger för privat bruk?

Behöver inte ingå en tratt, det kan man göra en egen.

Länka gärna, priset ska helst vara under 2000kr.

Behöver kontrollera så jag har rätt flöden på mitt FTX efter att jag tagit bort luftvärmen.

Testo har produkter i olika prisklasser. Kolla här.

Jag brukar mäta med en sopsäck på 125 liter eller så.

Sätt säcken över utblåset och räkna sekunder tills dess den är fylld.

Resten är enkel matematik.

• Gilla
Swalan och 7 till
  • Laddar…
pelle242 skrev:
[länk]
Det där var väl rätt onödigt! Nu måste jag ju köpa en sån :D

Men det är ju inte så många onödiga kronor...
Och det är ju få saker som kan vara så underhållande som kinesiska mätinstrument.

pelle242 skrev:
Och det är ju få saker som kan vara så underhållande som kinesiska mätinstrument.
Bara när andra använder dem :D. Men priset var ju överkomligt och förhoppningsvis så mäter den lika fel hela tiden och då spelar det ingen roll i mitt fall. Blir nog beställning i kväll :D

Frågan är om det finns något hyfsat enkelt sätt att iaf göra ett "sanity check" dvs mäta mot något luftflöde som är känt och se om det är rätt härad? Vad har man för kända luftflöden hemma? Lösvblåsen? Hårtork?

Det skulle väl möjligen vara om man hade ett injusterat ventilationssystem. Men det var ju det jag tänkte använda den till :D

Hur tänkte du justera ventilationen om du inte vet att den mäter rätt? Bara proportionellt efter rumsvolym på tilluft resp frånluft?

pelle242 skrev:
Hur tänkte du justera ventilationen om du inte vet att den mäter rätt? Bara proportionellt efter rumsvolym på tilluft resp frånluft?
Så långt har jag inte kommit, först köper jag så mycket verktyg som går. Det gäller alla projekt, från början hade jag tänkt ringa en ventfirma då jag inte trodde man kunde få tag i flödesmätare i detta prissegmentet.

Har bara frånluft så det är rätt enkel justering inbillar jag mig.

Finns det inga billiga känsliga difftrycksmätare? En sån skulle jag hellre använda för ventjustering och troligare att den visar korrekt jämfört med propellern. Men man kan givetvis ha bägge. :)

Men om ni ändå ska krångla med att justera in själva så använd ett vanligt urör med mm skala. 1mm = 1 pascal.

Tjoa skrev:
Men om ni ändå ska krångla med att justera in själva så använd ett vanligt urör med mm skala. 1mm = 1 pascal.
Den verkar helt analog - kan det verkligen vara något att ha? :)

• Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.