2 203 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fråga ang ventilation i sekelskifteslägenhet
Hej!
Jag misstänker att ventilationen i vår lägenhet inte riktigt är som den ska. När man kliver innanför dörren möts man av en lite fuktig värme och så luktar det lite konstigt. Vi har dörren till badrummet i den lilla hallen och i badrummet har det varit/är det problem med mögel.
Lögenheten är en liten 3:a på 63 kvm. Det sitter en klaffventil i kök, vardagsrum och i båda sovrummet. Den enda frånluften vi har är en gammal pax-fläkt i badrummet och kanalen har termisk drivkraft.
Jag kan inget om ventilation, men ställer mig lite frågande till frånluften. Ventilationsröret löper horisontellt ca 6 meter innan den ansluter till huvudkanalen. Är det inte lite väl långt? En tillfällig
Lösning har varit att öppna samtliga klaffventiler fullt och köra den gamla badrumsfläkten konstant.
Har varit i kontakt med föreningen som inte verkar vilja ta i det och hänvisar bara att senaste OVK från 2017 är godkänd. Har även ringt upp firman som utförde besiktningen och ifrågasatt den men personen som utförde besiktningen har slutat och de har bytt arkiv och de tar för lång tid för dem att leta upp det gamla protokollet för att de ska kunna hjälpa till.
Vad gör man i dessa lägen? En anmälan till miljöförvaltningen? Eller är det bara att acceptera att gamla hus har dålig ventilation?
Jag misstänker att ventilationen i vår lägenhet inte riktigt är som den ska. När man kliver innanför dörren möts man av en lite fuktig värme och så luktar det lite konstigt. Vi har dörren till badrummet i den lilla hallen och i badrummet har det varit/är det problem med mögel.
Lögenheten är en liten 3:a på 63 kvm. Det sitter en klaffventil i kök, vardagsrum och i båda sovrummet. Den enda frånluften vi har är en gammal pax-fläkt i badrummet och kanalen har termisk drivkraft.
Jag kan inget om ventilation, men ställer mig lite frågande till frånluften. Ventilationsröret löper horisontellt ca 6 meter innan den ansluter till huvudkanalen. Är det inte lite väl långt? En tillfällig
Lösning har varit att öppna samtliga klaffventiler fullt och köra den gamla badrumsfläkten konstant.
Har varit i kontakt med föreningen som inte verkar vilja ta i det och hänvisar bara att senaste OVK från 2017 är godkänd. Har även ringt upp firman som utförde besiktningen och ifrågasatt den men personen som utförde besiktningen har slutat och de har bytt arkiv och de tar för lång tid för dem att leta upp det gamla protokollet för att de ska kunna hjälpa till.
Vad gör man i dessa lägen? En anmälan till miljöförvaltningen? Eller är det bara att acceptera att gamla hus har dålig ventilation?
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Klaffventil, menar du tilluft ? Ja öppna dom fullt och testa några dagar.J J M H skrev:Hej!
Jag misstänker att ventilationen i vår lägenhet inte riktigt är som den ska. När man kliver innanför dörren möts man av en lite fuktig värme och så luktar det lite konstigt. Vi har dörren till badrummet i den lilla hallen och i badrummet har det varit/är det problem med mögel.
Lögenheten är en liten 3:a på 63 kvm. Det sitter en klaffventil i kök, vardagsrum och i båda sovrummet. Den enda frånluften vi har är en gammal pax-fläkt i badrummet och kanalen har termisk drivkraft.
Jag kan inget om ventilation, men ställer mig lite frågande till frånluften. Ventilationsröret löper horisontellt ca 6 meter innan den ansluter till huvudkanalen. Är det inte lite väl långt? En tillfällig
Lösning har varit att öppna samtliga klaffventiler fullt och köra den gamla badrumsfläkten konstant.
Har varit i kontakt med föreningen som inte verkar vilja ta i det och hänvisar bara att senaste OVK från 2017 är godkänd. Har även ringt upp firman som utförde besiktningen och ifrågasatt den men personen som utförde besiktningen har slutat och de har bytt arkiv och de tar för lång tid för dem att leta upp det gamla protokollet för att de ska kunna hjälpa till.
Vad gör man i dessa lägen? En anmälan till miljöförvaltningen? Eller är det bara att acceptera att gamla hus har dålig ventilation?
din paxfläkt ska alltid va igång. Köper du en ny pax calima kan du ställa in den via telefonen väldigt enkelt.. tex att den konstant ska gå 60% av kapaciteten (detta är Max på passiv inställning) samt att om du går in på toa startar den automatiskt på 100% i så många minuter du vill. Den kör även intervaller automatiskt på 100% då och då för att ”vädra ur”
frånluft funkar som så att den suger in ny luft via dina tilliftsventiler och genom detta sätt blir du av med fuktig dålig luft
Föreningens ansvar sträcker sig inte längre än till att man ska ha en godkänd OVK. Du kan ju försöka att fråga styrelsen om denna, de bör ha fått en rapport, sen beror det kanske på hur bra arkiv de har. Frånluft bör finnas i badrum och kök. Kanske är de produkter som finns hos er bristfälliga om ni har mögel i badrummet, så troligen dags att byta till en ny fläkt där. Tillluften ska komma i övriga rum genom ventiler, otätheter och öppna fönster. Men allt detta bör finnas dokumenterat i senaste OVK
Klicka här för att svara