Kanske inte helt korrekt rubrik, men iallafall, jag hade en ventilationstekniker hemma nyss som ska ge offert på installation av kanalfläkt på kallvinden för att ventilera ut luft från två badrum i våningarna under.

För att komma upp på vinden från nedre badrummet måste vi dra spirorör kanske en meter i snedväggen (kutterpånisolerat spontad yttervägg - 20-talshus) för att slippa utanpåliggande dragning genom övre badrummet. Se bild.

Teknikern/hantverkaren var lite negativ till detta först, då det är en yttervägg och att lägga röret där kan ju göra att det inte blir tillräckligt isolerat med kondens som följd. Men dragning inne i övre badrummet kommer inte att se jättesnyggt ut. När han konstaterat att det är ganska tjock isolering (låt vara endast kutterspån) på minst 200 mm i snedtaket tyckte han att det nog var ok. Det blir jag som får öppna upp i råsponten där i övre badrummets snedtak så man kan lägga 100mm-rör i ett "infällt schakt". Lär få fylla på ordentligt kring röret när spånet rasar ut :).

Tror ni att det kan vara ok att lägga ventilationsröret där, eller är det dumt med avseende på kondensrisk i röret, och ev. köldbygga?

En annan sak som jag har att ta ställning till är om man i kallvinden ska utnytta befintlig kanal i skorstenen för vetilationsröret, eller göra ny genomföring i taket. Skorstenen låter ju som det givna valet för att slippa fler hål i taket. Eller finns det nackdelar med att ta ut luften där? (kondens på teglet, eller drar man ner ett väl isolerat spirorör i skorstenen som luften går igenom?)

Tacksam för alla svar - är verkligen novis på ventilation! :)

/A

• ventilation.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där liknar dragning i mitt hus! Jag har dock bara ca 11-13cm isolering i snedtaket (om jag minns ungefär rätt).

Kondensrisk är nog liten. Det är varmluft i röret. Så kondens på utsidan av röret bör det aldrig bli. Lägg röret så nära inåt som möjligt, där det är varmt.

Då det var trångt för mig så fick jag inte ner någon vanlig isolering ovanpå röret. Det blev armaflex istället (ja, dyrt, men hade hemma). Jag har inte någon luftspalt just där röret är. För det var det inte innan. Det var ett rektangulärt ethernit rör där och luftspalten fick inte plats. Jag tog ett 125 spirorör som jag tryckte ihop, så det blev ovalt. Om du får 100 isolering utanför ditt rör så tror jag det blir bra och du behöver inte göra något special. Finns ju hus som bara har 100 isolering i väggarna.

Det viktiga är att det blir isolering utanför/ovanpå röret, hela vägen överallt. Tänk på att om du packar (trycker ihop) isoleringen så blir den sämre.

Se till så det blir tätt nertill i snedtaket. Där du går in i kattvind(?). Så det inte kan bli något luftdrag bredvid röret.

Vad gäller skorsten så beror det lite på var fläkten sitter. Att trycka in fuktig luft i en pipa är ju inte så bra. En annan sak att suga ut fuktig luft ur en pipa. Det går ju som du skrev sätta i ett rör/slag.

PS. Det får plats mycket kutterspån i ett fack :-)

Tack för ett utförligt svar! Det låter som att det (utifrån ditt fall) bör funka, och det tror jag också med tanke på väggens tjocklek som snarare ligger på minst 25 cm i mitt fall. Och att man som sagt ser till att lägga röret i väggen närmast insidan. Armaflex lät som en seriös produkt, det ska jag helt klart titta på. Det är ju just kondens på insidan av röret som kunde bli problem om röret ligger i väggen och den inte är tillräckligt isolerad.

När det gäller dragning i skorsten eller egen genomföring, kanske man ska kräva att det sätts in ett isolerat rör i skorstenen isåfall. Först måste man ju se att det finns någon pipa ledig förstås...Borde väl det med tanke på att vi tog bort oljepannan.

/A

T
A Alko skrev:
Tack för ett utförligt svar! Det låter som att det (utifrån ditt fall) bör funka, och det tror jag också med tanke på väggens tjocklek som snarare ligger på minst 25 cm i mitt fall. Och att man som sagt ser till att lägga röret i väggen närmast insidan. Armaflex lät som en seriös produkt, det ska jag helt klart titta på. Det är ju just kondens på insidan av röret som kunde bli problem om röret ligger i väggen och den inte är tillräckligt isolerad.

När det gäller dragning i skorsten eller egen genomföring, kanske man ska kräva att det sätts in ett isolerat rör i skorstenen isåfall. Först måste man ju se att det finns någon pipa ledig förstås...Borde väl det med tanke på att vi tog bort oljepannan.

/A
Medveten om att tråden är gammal men hoppas på svar ändå.

Blev din lösning bra? Är i samma sits. Har bara 150 takstolar där jag ska dra 100 spirorör. Funderar på antingen 25 mm eller 50 mm (där 50 mm i så fall får tryckas ihop) kondensstrumpa eller om jag ska lägga röret dikt an mot innertaket och köra 50 mm stenullsskiva ovanpå mot råspont. Ingen luftspalt ovanför spirorör alltså.

inte intresserad av schakt i alla sovrum på ovanvåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.