3 383 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Kapat ventilationsrör - behöver jag göra något?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Man ska ha frånluft i kök, badrum och tvättstuga men i sovrum, vardagsrum och liknande ska man ha tilluft. Ett ventilationsdon som sitter högt upp och går ut genom taket fungerar som frånluft. Ska det vara ett badrum i det nya rummet?L Lilla Yk skrev:
vad innebär ”kortslutning i ventilationen” rent konkret?Tomture61 skrev:
Varje frånluftsdon du har i huset borde ha en ställbar ventil , som det ser ut nu så är röret avkapat .
Luften tar den lättaste vägen (vid det avkapade röret) + du får sämre luftombyte i alla övriga rum .
Öppnar man ett fönster / dörr får man samma effekt men med tilluften , kortslutning i ventilationen .
Utan att veta märket eller ngt annat , har du kollat ditt vent.aggregat , typ bytt / reng. filter ngn gång .
rummet kommer bli kontor inledningsvis (jobbar hemma rätt mycket) och så småningom sovrum.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Kortslutning betyder inte att det börjar slå gnistorL Lilla Yk skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden