Ved, Pellets, Flis
hans: Bättre än så då faktiskt kakelugnen står kvar i ett av rummen. Tanken har slagit mig ang brandskyddet, dock där kakelugnen står så bildas det ett hörn då den enna "Vingen" ansluter mot murstocken så är ena väggen (murstockens långsida) 98cm och "vingens" vägg är 140cm. Lite för osymetriskt ang brandskydd känns det som och på motstående sida och den andra vingen så är det
slipperman: Du hyr en lösullspruta eller ännu bättre lånar den gratis när du köper lösullen på byggaffären. Jag skulle hålla mig till enbart lösull. Lösull och skiva har i stort sett samma värmekonduktivitet.
Kasch: Minst 30 cm framför eldstaden och minst 10 cm på sidorna. Det är snabbsvaret om du inte orkar leta. Men kan nog vara bra att kolla upp Boverkets normer också.
davvethepirate: näe tanken är nog att ha kvar pannrummet i huset för att slippa bygga nytt pannrum + att skorstenen blir använd så den inte vittrar sönder. Fanken va bra att man kunde göra på detta sätt, kommer underlätta en hel del för mig att bara ha en tank i pannrummet för då får det plats en större panna ;D. mvh jonas
danso: Ok, vet inte vilka fabrikat dom haft tidigare..inte heller exakt vilka problem dom haft heller. Men eftersom seriösa firmor lämnar 10års garanti även på arbetet så vill dom ha grejer som dom litar på...men det känner du väl till om du arbetar med skorstensrenovering på heltd? Den mindre och lite oseriösa firman tar bra betalt dels pga. långa installationstider trots att dom använder
abel48: har fått ordning på den nu. Var nog bara att det var för varmt i huset. Nu i morese var det kallare och då öppnade den. Och det är nog fördröjning på öppningen, så det var därför den inte öppnade med en gång när jag ställde den på max. Tack så mycket för alla svar. MVH Anders
Koebes: Titta här: http://heimwerker.search.ebay.de/kaminofen_Kamine_W0QQfromZR34QQsacatZ54268 där finns nog största utbudet av Kaminer, och många av dem säljare har i sin tur en egen shop där dem säljer ytterligare modeller. Har du problem med att översätta något så kan du höra av dig. Jag är tysk. annars går det även bra att översätta enstaka ord från tyska till engelska här:
jungman: Jodå, låt pumpen stå still ett tag innan du luftar. Luftningen bör göras flera gånger. Du är helt rätt ute.
storahuset: Håller med Mats757 om skogens tillväxt. Men dessa siffror är skogskubikmeter (m3sk) och det vi oftast mäter ved med är travade kubikmetrar (m3t). En skogskubikmeter är ca (mycket grovt räknat) 1,5 travade kubikmetrar. Om en villa gör av med 30 m3t per år så innebär det ca 20 m2sk. Har skogen en tillväxt på 8 m3sk/ha och år så behöver man ca 2,5 ha för att klara
storahuset: Jag tycker det låter mycket. Visserligen är det VVS hantverkaren som har skrämt mig mest med sina fakturor men detta verkar ändå lite väl mycket.
danso: För min del innebär det att flytta avloppsstammarna (8år gammla). Slänga ut eller ev. flytta centraldammsugaren och dra om samtliga rör. Viss el måste dras om, hur vet jag ej men det löser säkert nån med behörighet.... Bila upp golvet för att få in en karm i öppningen. Sen så får man försöka såga till en dörr som är så sned att det knappt är möjligt (skiljer 7cm! på ett
davvethepirate: alla spjällen är stängda. Verkar som att det ändå är draget som spökar, fast jag har en rökgasfläkt vid pannan. Blir till att testa en i toppen på skorstenen
smanny: Vi har en som vi köpte från www.skorstensfri.se. Den eldar man med gelé och är jättemysig nu till jul!
colonel: Det är tyvärr inte jag som byggt skorstenen så jag har inga bra beskrivningar av den i nuläget, ska försöka forska lite till sommaren hur den är uppbyggd. Själv har jag 210mm pipa på 7meter. men det är ju till en lite större panna en en kamin. Expansionskärlet lär vara långsmalt då skorstenen är ca 1x1m.
Mattias L.: [citat] Tycker du att det diskuteras för mycket värmepumpar där eller varför skriver du så? Jag tycker att det är det bästa svenska forumet för pellets-diskussioner men du kanske vet något bättre?
mnpn: Har blivit ägare till en Arimax 35 , när man kollar i konvektorkanalerna inser man att det är väldigt mycket sot/tjära ...säker 1-2 mm på sina ställen. Är det någon som har nåt tips på hur man blir av med detta på lättast sätt. Att använda skrapa/stålborste biter väldigt dåligt. finns det nån "kemikalie" som kan luckra upp beläggningen eller är det bara att slita på... Jag
peoe: Nu har jag testat lite olika sorter. Det enda jag verkar kunna säga bestämt är att det verkar vara större kvalitetsskillnad inom en tillverkares produktion än mellan olika tillverkare. Sen kanske man inte skall göra och byta från Vestmarka till Svanpellets utan att justera brännaren som min granne gjort... Så köp du av nån som har tid och lust att köra hem pallen till dig istället.
slipperman: [citat] Vilket sällsynt ymninghetshorn av klokskap och omvärldsinsikt du är. Tack för ditt stimulerande genmäle.
hakno: [citat] Jag var otydlig i mitt förra meddelande. Det är alltså en murad skorsten med halvdålig puts på som ska täckas med något snyggt. Det måste också vara enkelt att montera. Tänkte först mura upp en vägg av mexitegel framför (då vi har det på murstocken i köket) men materialet skulle kosta 5000:- inkl. frakt, så det blev inte av. Såg att Marmoroc hade ett panelsystem som
Ruggis: Nej då det var inte försent :) Vi ska göra färdigt på måndag. Bra att höra att den är effektiv, och den här ska man ta ut och rengöra ibland står det i bruksanvisningen. Jag tänkte att det är nog dumt att inte sätta in den när vi ändå har en. Det är ju som du säger, bara att låta bli att använda den om man vill ::) Tack för ditt svar ocg God Natt
slipperman: Så här i adventstider får jag bara tipsa om att göra scoutfjuttar när ni ändå håller på och stöper ljus, stoppar korv och gör övrigt julpyssel. Recept finns längst ned på denna sida. Trevlig advent! [bild]
mith: Hej Jag har haft en 470T (samma braskasett som 480) den väger dock lite mer 355kg och min erfarenhet är att om du halverar tiden som Nibe anger för avsvalning så är du närmare sanningen. Detta beror också på om man tar tilluften utifrån eller ej. Kan tänka mig att om man tar tillfuten utifrån så kyler det ner kaminen efter att brasan brunnit ut och man fortfarande har bra drag. Ett
Baggnar: Hej, jag har haft automix 20 i tre år ungefär , eldar i en solo innova 30 med 1800 liters acktankt, och jag kan varmt rekomendera den. När jag installerade den så fick jag flytta runt innegivaren några ggr innan jag hittade "rätt". Nattsänkningen använder jag bara under tidig höst/sen vår då det inte är så kallt ute men såpass att det behövs lite värme inne, då håller acken
Mikael_L: Nej Nej Nej, spruta inte in fogskum, jag skulle tro att då måste du snart bygga upp huset igen istället för bara kakelugnen .... :o Jag har inget tips på något bra material som kan användas, men jag råder dig iaf att absolut inte använda något där det inte står att användningsområdet är just att täta rökgångar osv (dvs absolut brandsäkert). Vi får väl se om någon annan har
gasoliner: Ja, jag väger åt att det blir ingen sådan lösning nu iallafall.. i ditt fall lär du nog ha det, tråkigt om det luktar rök om allt sedan. fick själv tag i Polerade granitplattor idag för nästan vrakpris, här ska flytspackas ikväll! :P *EDIT* Jag har mailat NIBE Brasvärme med lite frågor kring detta, ska posta infon här när jag får svar.
danso: [citat] Visst är det så....inom rimliga gränser förståss. Vattnet svalnar ju förr eller senare även om du inte tar ut något varmvatten alls..oavsett om du har isolerat så du inte kommer in i pannrummet ;) Men kan hålla med om att man kan lätt dubblera dom gängse rekomendationerna, sen finns det ju inte allt för många stora pannor att välja på...tyvärr. Vill ju inte elda ett helt