2
2an: [citat] En motdragslucka på rökröret är alltid bra att ha/bör alltid finnas.. Det samlas ändå mycket aska uppe i pannan har jag märkt så det är konstruktionen som det beror på, Min rökgastemp ligger på runt 200° med motdragsluckan på 25 pa vilket är rekomenderade draget till pannan med ved eldning.. Problemen med övertändning i eldstaden beror på att dragluckan är för mycket
8 svar · 3,8k läst
A
aleli: Det borde gå att lösa med lite jobb, det kan säkert lämplig murare hjälpa dig med. Vår skorsten går upp från ett annat rum än vad vår kakelugn står i, vi har ett horisontellt och isolerat rör från kakelugnen till skortstenen samt en murstock som stöd i det rummet där skortstenen går upp.
1 svar · 2,0k läst
2
2an: Genom att kontrollera bl.a Co2 med ett rökgasinstrument som tyvär är dyra.. Har själv ihop med en kompis en Co2 mätare härifrån http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm Hela stora lådan kostar 5100:- + moms o bara Co2 mätaren 3600:- + moms
2 svar · 8,2k läst
D
Daytrader: Tack för alla svar! Ser ut att bli ett nödströmspaket eller en UPS jag såg en signatur körde med. UPS enheter är tämligen billiga även nya. Dock kommer elektriker få koppla in allt så det blir rätt då pannan, cirkpumpar m.m matas med ström direkt från ett proppskåp (fristående från husets el). Problemet jag vill åt är alltså ev. haveri med att cirkulationspumpen vid pannan
11 svar · 11,7k läst
·
D
Daytrader: Trist! Kunde inte låta bli att kolla upp detta företag. Då jag själv driver ett företag och vet att många konkurrenter är riktiga skojare som inte kan driva företag utan driver dem i botten (köper in vitt och säljer svart...). Kollade Nima Pellets AB: Företag yngre än 18 månader (iget bokslut finns) 3 betalningsanmärkningar hos kronofogden på sammalagt 150035:- varav den sista den
1 svar · 1,6k läst
Karkulla
Karkulla: Oavsett golvskillnaden så är ju seriekopplingen att föredra!
1 svar · 2,3k läst
apersson850
apersson850: När man ska värdera olika alternativ mot varandra är det ofta bra att tänka sig fram till något extremläge, för att se hur det blir då. Om du skickar ut extremt varmt vatten med nästan ingen hastighet alls, vad händer då? Det blir varmt vid pannan, men ingen annanstans, för det hinner svalna innan det kommer till första elementet. Returen blir rumstemperaturen, för det hade ju
8 svar · 2,6k läst
apersson850
apersson850: Nu konstruerar jag förvisso inte pannor, men jag skulle tro att det inte är någon större skillnad på en pannkonstruktör och "oss andra". Man får ett projektmål och en kostnadsram som inte hänger ihop, kryddat med en halvering av både projekttiden och TK och förväntas sedan åstadkomma ytterligare ett underverk. "Det gick ju bra förra gången, så vad gnäller du för?" :o Tur det är
13 svar · 1,4k läst
L
Lazze: Hej är det någon som har ett kopplings schema till elen på den ?
0 svar · 1,3k läst
S
Seron: Har själv köpt en glaslucka till min rundade kakelugn via www.glasluckan.se den blev kalasbra. :)
5 svar · 8,4k läst
L
LinaoMarkus: Plåtslagatidén ska jag kolla upp. Tänkte pera utomatik att hantverk är dyrare änn fabrik, men manske inte stämmer alltid.
4 svar · 1,6k läst
R
roke: Du kanske hitta något läsbart i denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43783/0 Jag gör av med ca 19 till 23 m3 travad kluven torr ved/eldningssäsong. Jag eldar from slutet av sep till april ungefär. Jag har 10 m3 solfångare. Jag gör av med ca 6500 kwh el/år. Jag har en el vvb som spetsar vv om acc inte är varm (jag tror inte den går mycket, men jag har inte mätt den)
3 svar · 3,6k läst
K
KalleT: [citat] Hmm, det låter ju som att pumpen trycker ut vattnet genom expansionen. Stämmer som matss skriver (syftar på) att man kan inte få ut vatten om man inte får in luft(komprimerad luft som expanderar?). MEN det är ju faktiskt möjligt att du suger ner (får lågt/undertyck tryck) acktanken och därmed ångabildning? När det sedan svalnar av kommer luft att dras in via exp.kärlet om
39 svar · 2,7k läst
·
G
gaia: öka tilluften i tvättstugan eller minska draget i oljeskorsten = sätt in en ventil med avstängningspjäl som kan regleras och stryp den till det slutar lukta i tvättrummet. gaia
1 svar · 2,7k läst
F
frav: En fråga vidare i ämnet! Finns det någon speciell utformining av dessa huvar, hattar, vindflöjlar m.m. som är speciellt bra? Eller räcker det att fixa en enkel hatt, (helt platt eller kines-modell?), med två ben som man sticker ner i skorstensröret? Ja finns det någon "praxis" på hur det bör se ut för vettig funktion eller kan man göra lite hur man känner som?
7 svar · 9,9k läst
2
2an: [citat] Ta helst bara en tank, Det ger mindre förluster samt billigare installation o den isolerar du 30-40 cm i sidorna o 40-50 cm i toppen.. Om du laddar tanken på olika nivåer (topp o botten) så får du lika mycket vv från solfångarna som en mindre tank.. ;) Antingen köper du en tank med både sol o vv slingor (4 st utdragna) el bara med vv slingor o kompletterar sen med vvx för
61 svar · 20,7k läst
Z
zingo: Jag vet hur värmekanalerna går nu men ventilerna har jag inte full koll på. I detta fall tror jag att det blir mindre vatten i kanalen om den öppnas upptill. Förmodligen har huven inte alltid funnits och då var det ju bättre med sidovarianten. Inget annat som hindrar att jag byter då?
2 svar · 938 läst
F
Fredrikos: För mig påminner den mest om en finlandsfärja som gått på grund....att kakla den var ett av de alternativ vi fick av återförsäljaren, men jag tror tyvärr inte den blir bättre av det. Jag funderar på om man kan slipa ner den och måla om den med färg utan "grus"
4 svar · 2,1k läst
R
roke: Hoppas det går bra. Lycka till!
1 svar · 1,7k läst
viltfjall
viltfjall: Nya reglerna säger ju att man KAN laborera med skorstenshöjden OM man tar hänsyn till grannar, insug och "normal" vindrikting. Drag kan man ju fixa på annat sätt... http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2565
8 svar · 2,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: www.byggtjänstbutiken har också försäljning av 6 mm pellets. Fraktfritt vid 4 pallar småsäck, annars får man betalaför frakten. De levererar i Sthlms län samt Mälardalen. Även deras pellets är från SCA.
13 svar · 2,9k läst
B
Beppo: Snor tråden lite Eftyer att ha begrundat tråden lite och gjort lite funderingar så har jag kommit fram till följande. I mitt hus, 1,5plan med källare. Kåken från -70 med en nibe city med 300 lite vatten och en KMP px21 utan acctank så borde följande gälla. Fullt öppna termostater och sedan justera upp shunten till det blir för varm och sedan justera ner dom rum där det blir för
13 svar · 2,1k läst
K
Koebes: Det här med temperaturbegränsare verkar vara en hemlighet som ingen vet svar på. För min del tänkte jag har bara en säkerhetsventil plus ett litet expansionskärl. Sen så tänkte jag nog seriekoppla det i radiatorreturen och på så sätt höja returtemperatur. Så lite andra forütsättningar, eftersom jag har en Wamsler K156 för att värma upp mina 1000l Ackvolymn i normalt fall.
3 svar · 1,4k läst
A
abel48: ok, ska pröva att sätta upp den till max. MVH Anders
3 svar · 928 läst
Z
Zac: Är det någon på detta forum som har en viadrus eller suemax G-VPO eller liknande vedpanna?
0 svar · 4,6k läst
L
liamab: [citat] Har ju en fläkt som sitter i vå Contura 350 nu men den liknar mera en Pc fläkt... visst blåser det men kan man så en bätter fläkt är det ju bra. Men var finner jag en man kan använda ?? behöver ju inte vara som den bef. att den styrs när kaminen blir varm.
7 svar · 3,2k läst
T
the_chef: [citat] det verkar stämma! Om vi räknar med följande indata Utetemp: -10 C innetemp: 20 C 40 kubik/h cp luft: 1000 J/Kg K pluft= 1,2kg/kubik meter m=(40*1,2)/3600=0,013333kg/s (massaflöde kg/s) Q=m*cp*(innetemp-utetemp)= 0,01333*1000*(20-(-10))= 400 J/s (W) Som någon nämde ger detta ca 2 kWh för en brasa. Säg att du värmer huset med direktverkande el kostar då en brasa 2 spänn. Kan du
7 svar · 4,3k läst
V
vedeldaren: Har eldat i en 312:a och vi minskade draget för att få en bättre verknngsgrad. Brukade nog köra på lite under 50% med spjället.
1 svar · 2,6k läst
V
vedeldaren: [citat] Jag menar inte att du skall vrida ner termostaten så det blir kallare, om du tar bort termostaten så du kommer åt termostatventilhuset så bör man kunna ställa in en strypning på detta. På mina lyfter man en liten ring som är graderad från 1-7 och ställer flödert på denna. Sätt en fläktkonvekteor på ett delflöde av returen om du har ett rum som du vill ha lite grundvärme
8 svar · 9,5k läst
2
2an: [citat] :-[ mmm tänkte lite fel där jag..
9 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.