2 696 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Rapport, misslyckad första eldning
"kvar i tanken" = kvar i akumulatortanken? Ett nytt system ska fyllas med vatten tills det kommer bara vatten ut ur avluftningsventilen på akumulatorn och det rinner över från expansionskärlet. Då är allt fyllt.daniel_168 skrev:
Akumulatortanken skall vara 100% fylld med vatten när den är kall och det ska pysa varm fuktig luft från avluftningsventilen när vatten värms upp. Det kan rinna ut från expkärl också under den första eldningen ( vatten ökar i volym). Under tiden då det pyser ut luft ska man fylla på litet vatten (när systemmet är varm) eftersom luften försvinner och ger plats för några liter vatten till. Man fyller på när systemmet är varm tills det rinner över från expkärl. Det uppreppas under dom första eldningar och till slut (efter några eldningar) bör det sluta pysa och det skall inte finnas någon luft i systemmet.
Det var länge sen vår system startades men jag tror att jag minns rätt att så ska det gå till i själva starten .....
hoppas någon mer erfaren rättar mej ifall jag minns fel
gaia
Ok, bra. Jag ska fylla på vatten eftersom i kväll när jag eldar. Problemet för mig tycks vara att när jag kör med cirkulationspumpen på läge 2 eller 3 så trycks en massa vatten ut ur systemet. Som framgår av tråden tidigare så blev det så illa att shunten till golvvärmen inte fick något vatten, eftersom tanken hade tappats på så mycket att en fjärdedel av den var tom.
Nu tycks det ju fungera bättre med pumpen på läge 1, men eftersom jag inte legat och kollat på spilledningen, så vet jag inte om det har tryckts ut vatten nu också. Det var därför jag skulle vilja kunna se om tanken är full.
Nu tycks det ju fungera bättre med pumpen på läge 1, men eftersom jag inte legat och kollat på spilledningen, så vet jag inte om det har tryckts ut vatten nu också. Det var därför jag skulle vilja kunna se om tanken är full.
Tanken är full när det bara kommer vatten ur avluftningen, du har väl en ventil i toppen? Eller är det sån där automatisk skit?
Jag brukar säga att varje avluftningsventil rörmokaren sätter dit är ett misslyckande. När jag ritar ett system strävar jag efter att allt sånt här ska funka av sig själv. Det spar mycket tid och krångel.
Jag brukar säga att varje avluftningsventil rörmokaren sätter dit är ett misslyckande. När jag ritar ett system strävar jag efter att allt sånt här ska funka av sig själv. Det spar mycket tid och krångel.
Det är en mojäng som pyser och har sig då och då. Antar att den är automatisk. Jag tycker det låter som att den andas, alltså suger in luft och blåser ut den igen. Men, jag kan ha fel.
Sätt en plastpåse på den så ser du om påsen fylls med luft eller sugs ihop .... inget proffsig tips men kanske funkar :-/ .... plasten kan ju smälta när ventil är varm :-[.daniel_168 skrev:
Nej, för resten , du ska inte felsöka själv ... ta din vvsmontör i kragen - det skall inte vara möjligt att pumpa ut all vatten genom expkärl och .... slutligen torrkoka systemmet
Vatten från kaminen har i alla fall lättare att ta sej till expkärl än till akumulatorn - har detta rör mellan kamintopp-akumulatortopp många upp och ner svängar som orsakar motstånd?
gaia
Från kaminen till expen går det bara rakt upp.
Från kaminen till acken går det först ner i plattan, sen ungefär 4-5 meter mot tvättstugan, och sen upp igen och hela vägen upp till toppen på tanken (ca 2300 mm). Så, man kan ju föreställa sig att det är enklare för vattnet att åka till expansionskärlet istället för till tanken. Nu har ju installatörern självklart ingen tid över till mig före jul, men efter jul har han tänkt höja expansionskärlet en halvmeter ungefär. Tror du detta kommer att hjälpa?
Från kaminen till acken går det först ner i plattan, sen ungefär 4-5 meter mot tvättstugan, och sen upp igen och hela vägen upp till toppen på tanken (ca 2300 mm). Så, man kan ju föreställa sig att det är enklare för vattnet att åka till expansionskärlet istället för till tanken. Nu har ju installatörern självklart ingen tid över till mig före jul, men efter jul har han tänkt höja expansionskärlet en halvmeter ungefär. Tror du detta kommer att hjälpa?
Får man fråga vad du eldar i fören kamin?
Vet ej men om det nu inte hjälper så kanske kan man flytta expkärl och hänga den ovan aktanken i stället ( vatten skulle ha samma lång och krokig väg till både ack och exp)- det skulle lösa problemet men jag vet inte om det möjligt ell. tillåtet :-/daniel_168 skrev:
Bara det att röret svänger neråt ( ej ständigt stigande) kan vara ett hinder att flytta expkärlet närmare tanken :-/.
gaia ( bara en glad amatör med en vedpanna)
Hmm, det låter ju som att pumpen trycker ut vattnet genom expansionen. Stämmer som matss skriver (syftar på) att man kan inte få ut vatten om man inte får in luft(komprimerad luft som expanderar?). MEN det är ju faktiskt möjligt att du suger ner (får lågt/undertyck tryck) acktanken och därmed ångabildning? När det sedan svalnar av kommer luft att dras in via exp.kärlet om volymen luft är större än volymen som finns i exp.kärl + ledningar.Matss skrev:
Sitter där en vakuumventil på acken som släpper in luft ?
Hursomhelst det är inte bra att tryckhålla på framledningen(som i detta system), du vet då inte vad du har för tryck som lägst bara som högst...INTE BRA! Tryckhållningen skall sitta före pump!!!
Klicka här för att svara