Skulle behöva tips råd.

Vi bor i radhus 137 kvm 1 1/2 plan
Har direkt el + en contura kamin som är från 93-94
Visst den fungerar ju bra men svalnar ju fort.

Så frågan är ska man sattsa på en ny kamin typ contura Handöl tex 10 T
Och sedan frågan är om man ska eller kan behålla bef kamin ?


Tidigare ägare har inte användt kaminen spec mycket...

Tacksam får svar.

Ps tillägg har en el förbrukning på 10,500 kvh per år.
 
Hejsan..

Om du tänker ha kvar den gammla i fungerande sick. Så behöver du en ny skorsten. man får inte ha en delad rökgång.

Din el förbrukning är ju nästintill obefintlig.. :)

Sen är det frågan om du verkligen få behålla (lagra) så mycket värme med den nya kaminen..

det gäller att ha mycket sten & tjock sten, så lagras värmen. Du kan ju tex byta skorsten från en plåt (som du säkert har) till en murad som lagarar värmen mycket mycket bättre.. Dock så tar den mycket mycket mera plats & utrymme. Samt att den är jätte dyr att få dit.

Så om du väljer att göra byta ut eller nått så räkna inte med att kunna elda ihop dom pengarna på många, många år.
ur en ekonomisk synvinkel så behåll det du har.

ur en praktiskt synvinkel eller ur bekvämlighets skäl, så skulle det ju ev vara värt det.
Ta in offerter o se vad det kostar (det är ju oftast gratis)..
 
Ja huset är snålt , samma med grannar runt omkring här med.

Vi ska ju inte behålla den gammla kaminen Contura 350 utan endast skorstenen om nu det går.

Sätta dit en nya kamin med nya skorsten blir väldigt tufft att räkna hem ekonomiskt.

En handöl 10 T kostar väl ca 18,000:- sedan tillkommer monteringen vad den nu kan vara..

Får fråga om priser på monterat och klart.
 
Jag gör oxå av med 10000 kwh fast då endast i hushållsel!!!!!!!!!!!!!!

Min släkting satte in en Handöl 10 T och den håller inte värmen många timmar efter..........
Så elda slut på din kamin först, annars är det bara bortkastade pengar tror jag.......

Eller köp en luft/luft..........
 
Bananen skrev:
Så elda slut på din kamin först, annars är det bara bortkastade pengar tror jag.......
det tror jag också :)
gaia
 
Tror inte heller att en handöl lagrar värmen särskilt mycket längre än din contura.

/Elin
 
Har du möjlighet att sätta in fläkt i befintlig kamin?
På så vis får man ijenom mer luft och kaminen värmer bättre.
Det skulle möjligtvis vara den enda fördelen med 10T men jag instämmer med förgående. Det går aldrig räkna hem ekonomiskt.
Hellre fimpa elen helt ev plocka in en kanalfläkt och stödköra med luft/luft på t.ex 18*c.

 
JanneT5 skrev:
Har du möjlighet att sätta in fläkt i befintlig kamin?
På så vis får man ijenom mer luft och kaminen värmer bättre.
Det skulle möjligtvis vara den enda fördelen med 10T men jag instämmer med förgående. Det går aldrig räkna hem ekonomiskt.
Hellre fimpa elen helt  ev plocka in en kanalfläkt och stödköra med luft/luft på t.ex 18*c.
Har ju en fläkt som sitter i vå Contura 350 nu men den liknar mera en Pc fläkt... visst blåser det men kan man så en bätter fläkt är det ju bra.

Men var finner jag en man kan använda ?? behöver ju inte vara som den bef. att den styrs när kaminen blir varm.


 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.