L
LinaoMarkus: billig: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=32857
15 svar · 5,0k läst
J
jungman: [citat] Hetvetten kan också matas med en spridare i toppen av tanken, bestående av perforerat rör i samma dimension som (35mm) inkommande hetvatten. Det reducerar flödesnhastigheten ytterligare så att skiktningen störs minimalt. Perforeringen riktas uppåt. [citat]
11 svar · 6,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Läs på http://www.pellets.info/index.php Det här borde ju kunna lösas tycker man
2 svar · 1,1k läst
N
nicdah: Jag installerade ny kakelugn (Cronspis) i somras. Hade tidigare en rörspis som jag eldat två gånger/dygn. Förra året var jag uppe vid skorsten och mätte rökgaserna från röspisen. Då låg rökgastempen på ca 70-80 grader 70 cm ner. Kanske lite lågt men inga synliga tecken på kondens. Det bör nämnas att rökkanalen är 6,5 meter. Innan jag installerade den nya kakelugnen var jag
5 svar · 10,3k läst
ylven
ylven: Du kanske kan göra ett hål genom kåpan på den öppna spisen så att det där luftutrymmet du nämner istället släpps ut i rummet? En betongborrare kanske tar någon tusenlapp för jobbet, men det kan det väl vara värt för att få ett snyggt runt hål som släpper ut värme? I huset jag växte upp i hade pappa murat en öppen spis i källaren där det gick luftkanaler bakom eldstaden som
1 svar · 2,4k läst
L
Lazze: Hej Är det någon som vet var man kan köpa detta stratifieringsrör nånstans ? Eller har en ritning ...
0 svar · 1,2k läst
2
2an: [citat] Pratade med kompisen idag o då frågade jag om luckan o det är även då man får för mycket drag i skorsten som det sker o då stiger även rökgastempen.. Det bara dundrar i pannan då sa han..
7 svar · 7,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: Det är som jag förstår det godkänt att lägga 100mm gullfiber/roxull eller liknande runt murstocken för att sen få elda i den. Alltså syntetisk isolering. Vi fick 100mm gullfiber runt våran, men det beror nog på att vi isolerade med ekofiber.
1 svar · 4,2k läst
S
sorre: Har en gjutjärnskamin i min öppenspis (roslagskamin). Har problem med att få ut värmen i rummet pga av att det är ett stort luftutrymme ovanför kaminen i öppenspisen. Har en fläkt i taket för att sprida luften i rummet, men det tar flera timmar innan det händer något nämvärt. Hur gör man? funderar på att köpa en kamin med fläkt men har inte hittat någon återförsäljare. Går
0 svar · 1,8k läst
G
gaia: Det där att skorsten känns inte varm kan man tolka på 2 sätt - som du säger är det en ordentlig skorsten med många kanaler och då kanske sitter kaminens pipa mitt i det hela ....eller att rätt mycket värme stannar i rummet och inte mycket blir kvar att heta upp skorstenen. Vet ej om du har ett spjäll som kan leda röken från eldstaden rakt upp till skorstenen i stället att gå genom
4 svar · 4,7k läst
G
Griffon: [citat] Pannan hade inbyggd beredare men den missade förra ägaren antagligen att byta anod på så den är en saga all. Istället är det en elektrisk beredare på 160 liter. Pannvolymen är 200 liter.
15 svar · 6,8k läst
B
bearz: Körde med OK/Q8 förut och kör med Solett nu. Med Solett behöver jag inte aska ur lika ofta i min panna.
6 svar · 5,2k läst
2
2an: [citat] Ok då är det bara att du kollar vad pannans märkeffekt är o ställer upp effekten troligtvis på max/ca 60-70% av pannans märkeffekt..
59 svar · 9,5k läst
·
C
CATengustav: Jag har satt in ett rostfritt rör (eller slang) som ska hålla hoppas jag. Jag har bara använt den en vinter (förra). Jag har en luftvermepump som klara till ca -5°. Och det känns lite som det är lite för mycket jobb när det är så här varmt.
5 svar · 3,3k läst
apersson850
apersson850: Det som brukar anges är märkeffekten, som är den du får ut när veden brinner som det är tänkt. Alltså inte precis efter det att du tänt, heller inte strax innan det slocknar. Sen beror det på träslag, fukthalt, drag och säkert på antalet igelkottar i kommunen exakt vad du får ut. Har du inte sotat på ett tag sjunker effekten märkbart. Min pannan påstås ge 35 kW, men när de hade
13 svar · 1,8k läst
ylven
ylven: Om jag var du så skulle jag köpa en och titta på den hur det är tänkt att montera. Det står ju något om "gängfläns" så jag antar att man får ordna gängor åt den på något sätt. Om du bara sätter den i rökröret så spelar det nog inte så stor roll var den sitter, tror knappt att temperaturen hinner sjunka så mycket på den korta biten som ett rökrör brukar vara.
3 svar · 2,5k läst
L
lars_ostman: Det är svärtan som "brinner" när man gasar på. Törs inte elda så hårt för det luktade så sjukt illa. Svärtan är en färg å inte av "skokrämsstuk" som jag sett tidigare. Den håller upp till 600grader som jag skrev, borde jag försöka med kräm modellen istället? de går ju upp till 1300grader.
3 svar · 9,9k läst
apersson850
apersson850: Jag menar inte att askan är miljöfarlig. Men alla bor ju inte i Sibirien, med 500 km till närmsta granne. Hur roligt tror ni det blir när grannen får tvätten askprickig? Elda tryckimpregnerat är mycket bättre, i så fall. Inga mygg på hela sommaren! ;) Ska man värma 200 m² i Norrbotten skulle jag då inte vilja ha mindre tankar än 3000 liter, med en panna med en effekt på 40 - 50 kW
47 svar · 11,6k läst
slipperman
slipperman: [citat] Där kan ju en orsak finnas då. Sannolikt får ni ett präktigt undertryck när ni vedeldar, och då kan ju röken välja att ta vägen antingen genom skorstenen eller ut i rummet. Det vore väl inte fel att öppna upp något nära eldstaden för att förbättra draget i den uppvärmda skorstenen. //Per
6 svar · 2,0k läst
·
slipperman
slipperman: [citat] Jag ber att få önska detsamma. Kan nämna att jag var ute och kände på motorsågen lite idag. Jag kan konstatera att även träden tycker att det är vår. Saven rann ordentligt ur stubbarna och flugor fastnade helt planenligt...
5 svar · 1,1k läst
G
gaia: Gjutjärn klarar rätt mycket .... det är skorstenen som kan ta stryck vid en så pass häftig värmeutväckling, tycker jag. Lägg i i mindre portioner ;) gaia
3 svar · 959 läst
zno
zno: [citat] Jag bygger nytt (platta på mark) och tänkte ha tilluft genom plattan, så jag hoppas det ska bli tillräckligt med tilluft. När jag var i kontakt med Energikassetten så rekommendera de dessutom att ha lucka åt båda håll för att enklare kunna rengöra från sot. Låter vettigt, eller? Helst skulle jag vilja slippa den lösningen eftersom jag då skulle behöva lägga klinker på
7 svar · 13,0k läst
·
Fotografen
Fotografen: Finns det en bakugn är öppningen bakom kaklet ovanför spisen. Leta på vinden och i uthusen efter luckan också! Nederdelen av murstocken är stor och stabbig dels för att rymma ugnen, dels för att hålla jämn temperatur länge efter eldning.
1 svar · 2,9k läst
·
V
Vedeldarn: När jag dimensionerade min kulvertladdpump till tekniktanken åkte jag till skrothandlaren, hittade en pump som jag tyckte såg bra ut och åkte hem och monterade in den. Vad den ger i flöde har jag inte det ringaste aning om eftersom typskylten är borta men man får in tummen i hålen där vattnet ska in och ut. Det funkar bra så det blev lagom. Nu ska jag bara konstruera färdigt
8 svar · 1,1k läst
apersson850
apersson850: Ja, det tycker jag är en mycket bra idé. Det är inte alls som yngsta dottern här trodde, är vi började elda med ved. "Det är ju bara att slänga in vedträn!" Så lätt är det inte, men det är som allt annat, inte svårt när man väl kan det.
5 svar · 7,3k läst
Milkshaken
Milkshaken: Ok får göra det... tack för hjälpen Gaia.
9 svar · 4,1k läst
·
Z
Zac: Kolla den här sidan! http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=1
1 svar · 2,8k läst
Z
Zac: [citat] Hade varit roligt att veta vilken viadrusmodell han hade och längd,area på skorsten? / Anders
15 svar · 6,1k läst
L
LinaoMarkus: Tackar! Ser ut att vara olika versioner av samma idé!
7 svar · 5,7k läst
Z
zoviey: sotarn sa ok, och den funkar skitbra
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.