peoe
peoe: Eftersom jag aldrig vill köra den i full-fart, snarare halvfart - kan det då innebära att jag kan köra den riskfritt? Egentligen behöver jag inte reglera den mer än att halvera (minst) hastigheten... /peo
3 svar · 2,7k läst
L
lars_ostman: 300:- för ett ton? Vad är det för något, var finns det att köpa så man kan prova?
10 svar · 16,9k läst
2
2an: [citat] Helt rätt o som gärna är kopplad mot acktank.. Här finns en tråd om vattenmantlad kamin ihop med panna http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5187&start=0
20 svar · 7,5k läst
Ruggis
Ruggis: Tusen tack för svar. Misstänkte att det var så, och det verkar ju dumt att inte dra tilluft med en gång medan man monterar. Bara för att märka att det inte blev bra. Nej tilluft får det bli :)
4 svar · 1,1k läst
slipperman
slipperman: Vad skall du ha ritningarna till? Misstänker starkt att om man hittar ritningar på en panna som är billigare än typ pannan själv så har den ett otillräckligt kommersiellt värde, dvs den är för dålig. Men det kanske finns någon slags open source-tänk för pannritningar också.
1 svar · 2,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Titta på www.pellets.info
1 svar · 4,3k läst
JanneT5
JanneT5: Kör med slavtank inne i huset. (Saxat från www.atmos.se) [bild] Kompletera bilden med solceller som värmer slavtanken.
15 svar · 1,9k läst
JanneT5
JanneT5: Kolla de firmor som ligger i närheten där du bor. Det är en tung sak och man tjänar inte allt för mycket på att åka land och rike runt. Se till att få leveransen fraktfri och du kan lättare tjäna en hacka där.
1 svar · 8,9k läst
yonna
yonna: Tack för länken. Snygg ;)
5 svar · 3,2k läst
slipperman
slipperman: [citat] :D
6 svar · 879 läst
V
vedeldaren: Ja den är nog likvärdig.
1 svar · 1,1k läst
Carlan
Carlan: Nidah; Du sa att du var med och hjälpte någon att sätta instatsrör. Har idag fått brev från kommunen med papper för bygganmälan. Där står det att man ska ha en kvalitetsanvarig. Kan man vara det själv, och är det nån som vet vad det innebär?
8 svar · 35,8k läst
G
gaia: [citat] Bra! Effektiv eller inte? Kan du elda upp 5 kg ved på en timme så ger den ca 5 kWh effekt. Eldstaden i din kamin är inte stor - det tvingar en att lägga in ofta och lagom mycket och det hindrar att du eldar fel och sotar igen skorstenen men det hindrar inte att du lägger dom 5 kg ved i omgångar. Hinner du med mer så höjs effekten :). Det är verkningsgraden du vinner mycket på ,
8 svar · 12,1k läst
P
Patte: Freddy, förstärkte din brors bjälklaget eller ställde han den rätt på?
3 svar · 4,6k läst
peoe
peoe: Vet inte om du såg min post i vent-forumet så du får den igen: Har själv en rökgasfläkt - en injektorfläkt som fungerar bra men överdimensionerad för mitt behov: att vara säker på att skapa drag tills pannan är tillräckligt varm för att ordna den saken på egen hand. En vindberoende skall användas i första hand för ventilation, inte för rök. Fördelen med en injektormodell är
5 svar · 2,3k läst
Kave
Kave: [citat] En anna fråga, var tar du förbränningsluften ifrån? Tar du den direkt ifrån rummet eller har du ett friskluftsintag in i kaminen? Med öppen lucka lär den väl ta all din varma fina luft och förbränna den samt suga in kall luft genom dina till-luft ventiler i de andra rummen. Det lär ha stor betydelse för den producerade värmen. Vad gäller verkningsgraden så menar
21 svar · 46,2k läst
P
Pake: Tack!! Det var det svaret jag hoppades få :) Hur stor vv-beredare använder du?
4 svar · 2,0k läst
D
Daniel78: [citat] Säg åt frugan att knipa åt, och kör som tusan, du hinner :) /Daniel
15 svar · 2,8k läst
G
Gomma: [citat] 3*4180/3600=3.48kwh/grad C /Peter
9 svar · 1,3k läst
P
parola: Min tanke var att den vattenmantlade pelletskaminen endast skulle värma varmvatten men visst om det går att göra ett vattenbatteri i luftvärmen kanske det är intressant (tänker dock att det kan bli lite problem med reglerutrustningen till vattenbatteriet)..kanske rent utav att man även kan ha ett vattenbatteri+ ladda ackumulatortank?! Kanske ett vvs-värme företag kan fixa
4 svar · 3,5k läst
G
Gomma: [citat] Alltid kul med lite labkort och kablar !! Byggde själv en shuntregulator för 2.5 år sedan med max begränsning på framledningstempen och nattsäkning beroende på dag mm. Har hittills fungerat kanon. Vill man göra egna kretskort, men vill inte hålls med syror etc så kan jag rekomendera www.olimex.com kostar ca 300kr inkl frakt för ett dubbelsidigt europakort (160X100mm), kvaliten
18 svar · 6,0k läst
·
M
mats757: [citat] Vet inte hur stor hus du har. Men garage på 60m2 och en lång kulvert tar en del energi. Vad du än gör köp INTE för liten panna och tank. Har du möjlighet köp en special tank som är extra hög. Det spar så mycket utrymme. Jag skulle satsa på minst 70kW panna och 5m3 tank Gärna mer. Tankvolymen kan aldrig bli för stor. Det är så drygt när man vill ha mer. Montera även en
3 svar · 2,1k läst
Hocke
Hocke: Visst är det så, men turbulatorerna skapar även ett tryckfall som gör att rökgaserna går långsammare vilket gör att mindre mängd luft sugs in i pannan vilket kan göra att pannan inte övertänder (som problemet var ;)), möjligtvis kan man blåsa upp pannan om man kör med gigantisk tryckande fläkt :) för det sugs inte in mer luft i pannan än vad som går igenom rökgången
9 svar · 22,0k läst
bax
bax: [citat] Vart bor du?
4 svar · 2,2k läst
D
Daniel78: Hmm.. vi har inga hästar, men 2 hundar som skiter som hästar.. funkar det också tro? :) /Daniel
3 svar · 5,0k läst
ylven
ylven: Jag har ingen åsikt om elen på pannan ifråga, men när vi tittade på den så var det två saker jag reagerade på, ett att den var för liten för vårt behov, två att den inte hade riktiga tuber för att överföra värmen från röken till vattnet, utan fyrkantiga plåtkanaler där det inte var vatten på alla väggar vilket borde vara ineffektivt. Om du vill vara oberoende av el ska du
1 svar · 4,6k läst
P
p-dizz: [citat] Finns en på pellets.info som säljer en origsats till ctc också.
12 svar · 8,7k läst
apersson850
apersson850: Fullt blås till veden är slut. Skulle jag ha räknat fel, och stoppat i för mycket ved, så det blir för hett, stannar rökgasfläkten, vilket gör att effektutvecklingen i pannan sjunker rejält. Då finns det några grader kvar tills SYR-ventilen lägger sig i och börjar värma golvet istället för tankarna.
1 svar · 1,7k läst
D
Daniel78: Halloj. Tänkte köra till rinkaby imorgon bitti och handla pellets brännare, förråd och skruv. Är det någon som vet ifall Nibes 2.5m skruv är delbar så man kan få in den i en 850? Tänkte köra vid 6:30.. så jag hinner varken ringa Rinkaby eller Nibe imorgon bitti och fråga :( /Daniel
0 svar · 1,9k läst
F
FireMaster: svårt att jämföra pris eftersom det handlar om materialåtgång och arbetstid. vissa skorstenar kräver mer arbete och material än andra även om den andra är längre eller kortare.
2 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.