K
Kasch: Någon som provat att lägga något värmelagrande ovanpå sin gjutjärnskamin? Eldfast tegel, skiffer, lös täljsten eller liknande? Jag vet att det krävs bra mycket material för att det ska ge värme under någon längre tid. Men för att jämna ut effekten från kaninen lite? Bra som ett experiment. Vad tror ni?
0 svar · 5,2k läst
A
aka: Enligt förpackningen från Bauhaus skulle det motsvara 500 kg ved *Energiinnehåll:>4,8 kwh/kg *Torrhalt:ca 90% *Askhalt:ca <0,7% De är tillverkade i Estland och det skulle säkert löna sig väldigt bra att köpa 10-20 ton av fabriken om man skulle orka åka dit
6 svar · 3,1k läst
R
renrok: Låter klokt. Nuvarande spis är placerad så det går att dra matning genom väggen från det rum som ursprungligen var tänkt som pannrum. Räknar med att få rum med ett förråd på 4,5-5 kbm som kan fyllas utifrån och ändå ha mer än 3/4 delar av rummet disponibelt för annat. Funderar mer på vilka alternativa pelletskaminer som finns och vilken effekt som krävs. Vill helst bara behöva
2 svar · 818 läst
L
lars_ostman: Är det verkligen igen som vet något om denna?? :-/
1 svar · 1,8k läst
P
Palte: [citat] Finns pumpar som känner av motståndet och anpassar sig där efter, är termostaterna öppna så pumpar den snabbare....
12 svar · 6,1k läst
·
2
2an: Kolla även in ctc pelletspanna (ecoflex) den ligger bra till i pris.. Ska du installera själv el har en rörkrökare som inte bryr sej om du köpt pannan från någon annan så bör du köpa den här http://www.lundbergsvarme.se/index.htm Dom tar 41000:- för en komplett panna med automatshunt mm inkl moms o frakt vilket är ruskigt bra pris, Då är det bara pellestskruven du behöver..
2 svar · 2,0k läst
B
brogatan: Oj, ja det verkar ju faktiskt v vara den! Stort tack för hjälpen! Känns extra bra med den prisuppgiften med tanke på att vi betalade 4000 för den. Inklusive skorsten... ;D
3 svar · 8,2k läst
·
D
danso: "Förövrigt så går det att få moderna pannor att ryka väldigt om man vill för dom är väldigt känsliga på luftinställningarna. Men är allt rätt inställt så ska det bara komma vattenånga vid normal eldning. " Jag hade iallafall reagerat om jag haft en modern sk. fläktstyrd panna som hade en 7m lång och tät rökpelare ur skorstenen. Vatten ånga bör lösas upp snabbare..särskilt
16 svar · 7,9k läst
I
inkognito: den får ju gärna vara riktigt snygg också, om man nu ska sitta och se på den.
2 svar · 3,0k läst
F
Freddy-79: Hej Jag har inte kunnat testa om den håller vad de lover då jag för närvarande bara har massa skräp ved. Jag eldar uteslutande emd lastpall just nu och den brinner ju väldigt fort. Men jag upplever att det är en väldigt skillnad på brintid i min vermont casting kamin och om jag jämför med min brors contura. I datablad å så påstår de att de kan få upp till 6 timmar brintid på en
6 svar · 6,9k läst
ylven
ylven: Brukar detta vara ett problem? Möjligen vid själva påfyllningen av pellets, men inte medans eldning pågår? Det är ju normalt undertryck i ett pannrum iom att förbränningen konsumerar luft, därför borde det ju inte vara något problem med dammspridning annat än möjligtvis när man fyller på pellets. Det skulle jag lösa genom att ha en avluftning av bulkförrådet som går ut, samt
1 svar · 854 läst
2
2an: [citat] Tror du inte att dom menar att pannan ger en effekt på 5-15 kW för värme o att 20% av den effekten går utvinna som el.. :-/
10 svar · 2,4k läst
K
Kasch: [citat] Menar du att du skulle ha slutna system även till pannkrets och radiatorkrets? Vet inte riktigt om det är en så god idé eller om det ens funkar/är tillåtet. Pannan riskerar att koka när tanken börjar bli varm. Dessutom lär man knappast få plats med mycket mer än fyra slingor i en 750 l-tank. [citat] Låter som en bra lösning, ex. 500+750 liter. Så mycket mer vet jag inte om
11 svar · 13,1k läst
F
FireMaster: du får mer nytta av att ansluta den på murstocken för när du väl värmt upp stocken så håller den värmen mycke längre än vad en stålhistoria gör. bättre att renovera din skorsten.
2 svar · 3,7k läst
K
-Knox-: Just nu sitter det roster av gjutjärn, pratade dock med Thermia idag, eller någon filial av Thermia som sysslar med vedpannor och pellets. De sa att om jag INTE kör mot ack tank så ska jag INTE ha keramik roster, eftersom de tar skada av allt för hög samlad värme i pannan. Har man dock ack tankar som man kan skicka överskottsvärmen till så är det bra med keramik, pannan blir dessutom
5 svar · 9,7k läst
Hocke
Hocke: tillbaks till ämnet :): en plattvvx hinner väl inte med att varma tappvatten enbart  med självcirk. vid större vv-tappningar. så det behövs nog en pump plus styrningar (som en TVA) eller så måste det finnas någon form av vv buffert efter vvx skulle jag gissa.
3 svar · 1,9k läst
F
FireMaster: dyra är dem men det är ändå vad jag rekomenderar. man kan använda dubbellagrad slang men det är mycket svårare att montera och ofta lika dyrt. det går även att använda vanliga kaminrör men de läcker väldigt lätt i skarvarna.
3 svar · 4,1k läst
P
piab: Hej Vi ska bygga ett hus med vardagsrum på övervåningen och skulle vilja ha en öppenspis med insats. Mest för att det är snyggt med formen inte för värmen. Kan man bygga i lättbetong eller något. Problemet är att det annars blir för tungt med traditionell spis !? Någon som har tips? Mvh Pia
0 svar · 2,0k läst
B
Bananen: 4 kubik!! Så mycket?? 5 kubik sammanlagt ojoj det blir nog en 4-5 ilägg. Men det är ju skönt när det är uppeldat :) :) :) Ja man kanske ska till när man ändå ändrar. 1000 liter som jag har nu skulle vara lagom till en 70 kvm stor kåk. Nu har jag 98 x 2.......
2 svar · 1,6k läst
H
HMRJ: Tänker installera en braskamin vid en skorsten och ska gå med en ny stålskorsten rakt upp genom taket till vinden och sedan vinkla av 45 grader in i en ventilationskanal i den befintliga skorstenen. Jag kommer att dra in ett böjligt rör i kanalen i den gamla skorstenen och sedan docka den mot den nya helisolerade stålskorstenen. Kan man dra ned insatsröret och ansluta med en adapter direkt
0 svar · 1,4k läst
JanneT5
JanneT5: Om glasen blir sotiga eldar man fel eller med fel ved. Eldar man rätt klarar det sig länge. Det finns inget generellt. Jag har eldat i tre veckor nu och gjort rent två gånger.
1 svar · 2,2k läst
Irganox
Irganox: Tack, det var trevligt att det kom ett positivt svar. Jag skall nug börja undersöka saken lite. Det står en gammal spis i källaren under med, men den har inte använts på 70år ungefär, och inget som jag kommer att börja använda heller, så stöter jag på någonting så är det väl bara att fylla med nåt. Åh... Nu blir jag alldeles ivrig och vill sätta igång nu! Kanske ska bestämma
2 svar · 2,3k läst
V
vedeldaren: [citat] Är du säker på det är det inte modifierad fyrkantsvåg ? Vet någon om man kan köra Grundfors Alpha på modifierad fyrkantvåg ?
13 svar · 1,0k läst
2
2an: Till att börja med borde du se över isoleringen i taket ev senare i väggarna oxå då det måste vara riktigt dåligt isolerat då du har 3000 kWh/år högre förbrukning än vad jag har på mina 215 m2 i norrland.. Täta även fönstren... Helt klart kan du installera pelletsbrännare i din panna o då bör förbrukningen ligga på ca 7 ton, Så det kommer då att kosta ca 15000:- att elda
1 svar · 2,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: [citat] Vi fick betala 6tkr för att bila ned i murstocken för att sänka stosen, och sen ansluta kaminen. Tog 4h för 2 gubbar, + att de kom tillbaka med sotaren sen. Nästa gång gör jag det själv  8-)
7 svar · 916 läst
R
roke: Okej, det var faktiskt mycket bra förklarat tycker jag. Tryckhöjningen som sjudning/kokning orsakar utjämnas alltså inte direkt av en avluftare (även om den är bra placerad) Jag köper detta. Är kärlet inte större än att 5% av totala volymen kommer tryckhöjningen få det att spilla över i skvallran långt innan avluftaren hunnit ta bort ev luft i ångan och microbubblorna som bildas i
12 svar · 3,4k läst
S
synpunkter: Ingen aning, jag ringde och frågade och då hänvisades jag till åf.
13 svar · 3,5k läst
K
Krumeluren: Tack för tipsen Bryngel! Tyvärr har vi inte hittat någon undanlagd lucka. Försvann nog redan för några ägare sedan när oljan kom in i huset på 60-talet. Så får väl bli till att prova skrotfirmorna.
2 svar · 4,6k läst
K
kalle26: [citat] Jag var inne på att köpa en sådan (TYR) men den saknar ju vattenmantling. Annars så gillar jag iden med separat pellets- magasin.
15 svar · 2,8k läst
K
Kasch: En kompletterande fråga om Armaflex och liknande rörisoleringar av skumblåst polyeten: Hur flexibel är den? Är det bara att trä på den över 90-graderskrökar? Hur får man tätt och snyggt kring en T-rörskoppling?
4 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.