Ved, Pellets, Flis
ylven: Jag har ingen, men om du bifogar en bild så tror jag nog att du kan få lite relevanta kommentarer ändå. Som bisats kan jag ju berätta att min panna som styr primär- och sekundärluften automatiskt beroende på koldioxidhalten i röken, justerar den i princip kontinuerligt. Därför misstänker jag att det inte är fel att skruva på din...
leinad: Hej! Har ett gammalt hus (~100 år) med kökspanna (ved). Pannan är på ca 10 kw och är kopplat till ett vattenburet system med 7 element, som värmer de isolerade delarna (3 olika med oisolerat imellan, mycket "yttervägg"...) av huset (~ca 70 kvm). Finns även elpatron kopplat till systemet, fast den vill man ju inte använda... Har haft den här gården som sommarhus men planerar nu att
Bempson: Jaha...får ventilationen andra förutsättningar om murstocken blir kall...detta får du(eller nån annan) gärna utveckla lite.
0840: Pannkitt mellan kamin och skorsten, rikligt med värmetålig silicone i varje skarv.
Olof_n: Hej! Ska kolla http://www.nvi.se/. 98000 var inte för samma panna, det var för en Calmarpanna (5000 billigare). Nu vet jag att jag får grejorna i tid. Sedan får vi se om installationen hamnar under 33000:- (ca 82 timmar a 400:-). Expansionskärl, kopplingar och allt installations material ingår i 70000 (Köpte vedpaket, köptillpaket, el-patron + lite annat på Vvs-butiken.nu). Det borde
apersson850: Såvitt jag vet väljer man tankstorlek efter vad man behöver till sina lokaler, och sen panna efter hur stor tanken blev.
Majgårdarna: Källaren är helt oisolerad och rätt bra dränerad tror jag. Det kommer inte in någon fukt vad jag kan se ialla fall
jungman: [citat] Pratade nyss med Termoventiler AB. Jag tror det är så här: En Laddomat 21 är kapabel att pumpa vatten med sådan tryck att den klarar 6m vattempelare. Det betyder INTE 6 m vågrätt rör utan att röret kan lika väl lodrätt! Trycket räcker mer än väl till uppgiften, om jag har förstått det rätt.
Tobbefonsterfixare: jag hade direkt byggt ett fristående pannrum som kann inhysa alla delar med acctankar panna å dyligt.. du kommer bara att ångra dig annars! (så slipper du själa utrymmen inne i kåken.. Har du inte tid/lust/ork/råd just nu.. köp några billiga (200kr) konvektor ellement på jula eller dyligt och värm kåken med den första vintern! (i kombination med en braskamin så klart) för den skall
jojjeblom: Kan aldrig tänka mig att det behövs någon förstärkning utav golvet. Bara att installera kaminen/skorstenen och elda på :).
apersson850: Enda finessen med kärlet i källaren är väl att man slipper en potentiell vattenbomb högt upp i huset.
steelis: [citat] Har fått broschyr från dom nu och jag tycker den verkar vara helt ok.
gaia: [citat] Miljöpellets :) ...... ett mycket politiskt korrekt namn. Låt dej inte luras av tyngden. Kolla hellre hur mycket aska dom innehåller ( max 1% aska i trä). Det brukar finnas mycket annat än celulosa i kartonger ( fex lim, färgpigmenter, krita, vattenglas) som väger multum och det mesta hamnar i askan. Pappersfyllning typ krita är inte brännbart så du får ut garanterat mindre
co: Enligt min kakelugnsmakare (som inte alls satt in min kakelugn - den är orginal - men väl satt in min vedspis i köket) ska man elda två gånger per dag. När du fått fyr - stäng inre luckorna och öppna de små dragventilerna på dessa! Nu ska det ta fyr ordentligt - i min kakelugn skakar luckorna! När veden brinner ordentligt - stäng dragluckorna och låt elden brinna i ca en halvtimme.
apersson850: Jag menar att mina rör inte passerar genom väggar, dörröppningar, smörjgropar, skafferier, tvättmaskiner eller vad nu folk kan råka ha ivägen, mellan panna och tank. Jag har tillgång till fotografier, om någon tror sig behöva det, för att förstå.
PjS: Hej, Vad jag vet finns det inget krav på att man skall ha ett sådant spjäll. Men det finns rökrör med inbyggt spjäll att köpa, dom skall vara gjorda så att dom inte går att stänga helt utan alltid lämnar en liten öppning. Jag installerade våran kamin med ett sådant spjäll och vi använder det när det är väldigt kallt ute eftersom vi annars får ett så kraftigt drag i murstocken
p-dizz: Går att få skräddarsydda skorstenshuvar för 1200 på blocket har jag sett.
davvethepirate: Då blir det som ni tipsat mig! tack för hjälpen /jonas
steelis: Var bara en tankte, eftersom man i äldre hus kör kökspanna typ norahammar utan acktank. //Steelis
ingemar_o: hetvatten ifrån kaminen till toppen av acktanken returen ifrån botten på acktanken till botten av kaminen på pannor brukar man ha nån typ av blandare som gör att du inte får för kallt vatten i pannan ex laddomat 21
danso: Jag har haft min panna uppe 120g ::) utan kokning när jag glömde öppna returen på laddomaten efter ett patronbyte. Jag har ett slutet system utan syrventil, har råkat ladda tankarna till 110g någon gång förr. Numera har jag ställt om termostaten så ca: 100g är max innan pannan dör. Anledningen att man ligger och puttrar på 90-95g är väl att dom flesta pannor och tankar är spec.
steelis: Är det någon som har erfarenhet av braskaminen Waterford Erin eller Paddy? //Steelis
gaia: ;D oavsett om man laggrar i Mb eller m3 så är det säkrast att inte lagra för stora mängder för länge ;). Det är mest pellets i lösvikt som kan vara känslig, tror jag. gaia
danso: [citat] Problemet är att alla här i närheten har traktorklyvar och fina traktorer (bönder) som dom ogärna lånar ut, eller ens har lust att köra hem till mig och klyva för en nätt summa. Dock har någon erbjudit sig att klyva om jag kommer med veden till dom >:(. Känner inte för att ta ca:15kbm ved fram och tillbaka. Brukar köpa färdig ved normalt, men Gudrun (stormen) har
apersson850: Det finns en anledning till att tillverkare av bra vedpannor inte gärna vill göra dem med effekter under 20 kW.
anddin: Hej. Jag förstår att denna gel måste vara giftfri. Men vad består den igentligen av?
sanoj: Slipperman: Ok blir till att reglera med vedinlägg. vi värmer 100 kvadrat källare på sommaren samt vv. gör av med 6 ton per år. (2 småbarn).. Bra nu vet jag mer skall prata lite med röris så får vi se hur det slutar. Tack för infon.
Toobster: Ett tips ang. pelletsfrågor är att använda forumet på www.pellets.info Där finns säker andra som har din kombination panna/brännare. /Tobias