På torpet har vi sex kanaler i skorstenen.
Tre av dem går till värmekällor och två är ventiler.
Den tredje verkar inte gå någonstans och är sluten i kransen, med en sidoventil på skorstenens sida. Varför är det gjort så? Faktum är att den är riktad åt sydväst och att det därmed blåser rakt in i ventilen. Och när det regnar blåser regnet rakt in och rinner ned i pipan. Har skorstenshuv. Kan jag mura igen ventilen och öppna i kransen? Eller kan jag mura igen ventilen utan att öppna i kransen?