Denna fråga skulle nog vara i "tekniklådan" , men det känns bättre att ha den hos vedeldara istället.  :)
Jag letar efter brandvarnare att sätta i pannrummet, de vanliga som säljs reagerar bara på rök och och fungerar dåligt i ett pannrum. Vet någon var det finns brandvarnare som reagerar på temperatur och värmestrålning från öppen låga. Eftersom pannrum och dörr ska ha en viss brandklass för att vara godkänt så kan det brinna ordentligt i flera minuter utan att märka det.
 
Tack så mycket för länken Toobster!
2 st redan bestälda :) En bekant ville också ha en så smart sak i sin pannrumgarage.

Man kan nästan undra varför en sån Värmelarm inte finns som tillbehör till varje såld vedpanna ell pelletsbrännare.
Sotarna skulle åtminstånde berätta om att det går att köpa i stället för att anmärka på ej brandsäkra dörrar ;).
Larmet kommer ju att gå innan dörren står i lågor och släper genom röken till rökdetektorn i källartrappan .... i alla fall med vår planlösning.
gaia
 
Ljungskile skrev:
Jag letar efter brandvarnare att sätta i pannrummet, de vanliga som säljs reagerar bara på rök och och fungerar dåligt i ett pannrum.
Varför funkar dom dåligt i ett pannrum.. :-?

Börjar det brinna så lär det ju bli rök oxå..
Kan bara nämna att i sommras hade vi en skogsbrand nån mil bort o när det blåste från det hållet så gick då inte fönstren ha öppna för att brandvarnaren tjöt stup i kvarten.. Trodde först att det va batterierna som va slut då man inte kände någon röklukt men de va samma sak efter batteri bytet, De va då det slug mej hur ruskigt bra dom är på att detektera rök dom är.. Det jag kan tänka mej är att dom vanliga börjar tjuta då man lägger på mer ved o det ryker in det minsta..

Morsan bad då farsan flytta deras brandvarnare som satt i köket då den tjöt varje gång hon tog ut en plåt ur ungnen..
 
Kan bara nämna att i sommras hade vi en skogsbrand nån mil bort o när det blåste från det hållet så gick då inte fönstren ha öppna för att brandvarnaren tjöt stup i kvarten..
Det var just kanske därför - om det blir lite rök vid vedinlägg och brandvarnaren falsklarmar i tid och otid?
 
gaia skrev:
Tack så mycket för länken Toobster!
2 st redan bestälda :) En bekant ville också ha en så smart sak i sin pannrumgarage.

Man kan nästan undra varför en sån Värmelarm inte finns som tillbehör till varje såld vedpanna ell pelletsbrännare.
Sotarna skulle åtminstånde berätta om att det går att köpa i stället för att anmärka på ej brandsäkra dörrar ;).
Larmet kommer ju att gå innan dörren står i lågor och släper genom röken till rökdetektorn i källartrappan .... i alla fall med vår planlösning.
gaia
Jag har min ihopkopplad med resten av de andra brandvarnarna i huset, så även i sovrummet två våningar upp tjuter det om värmen stiger i pannrummet. Känns bra!
 

Hur har du kopplad den till övriga brandvarnarna? :-?

Gaia
 
gaia skrev:
Hur har du kopplad den till övriga brandvarnarna? :-?
Det finns många brandvarnare man kan koppla ihop på det sättet, antingen
via kabel eller trådlöst.

/Daniel

 
Kasch skrev:
Det var just kanske därför - om det blir lite rök vid vedinlägg och brandvarnaren falsklarmar i tid och otid?
:-[ mmm tänkte lite fel där jag..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.