4 788 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Varning för Brand ?!
Denna fråga skulle nog vara i "tekniklådan" , men det känns bättre att ha den hos vedeldara istället. 
Jag letar efter brandvarnare att sätta i pannrummet, de vanliga som säljs reagerar bara på rök och och fungerar dåligt i ett pannrum. Vet någon var det finns brandvarnare som reagerar på temperatur och värmestrålning från öppen låga. Eftersom pannrum och dörr ska ha en viss brandklass för att vara godkänt så kan det brinna ordentligt i flera minuter utan att märka det.
Jag letar efter brandvarnare att sätta i pannrummet, de vanliga som säljs reagerar bara på rök och och fungerar dåligt i ett pannrum. Vet någon var det finns brandvarnare som reagerar på temperatur och värmestrålning från öppen låga. Eftersom pannrum och dörr ska ha en viss brandklass för att vara godkänt så kan det brinna ordentligt i flera minuter utan att märka det.
Tack så mycket för länken Toobster!
2 st redan bestälda
En bekant ville också ha en så smart sak i sin pannrumgarage.
Man kan nästan undra varför en sån Värmelarm inte finns som tillbehör till varje såld vedpanna ell pelletsbrännare.
Sotarna skulle åtminstånde berätta om att det går att köpa i stället för att anmärka på ej brandsäkra dörrar
.
Larmet kommer ju att gå innan dörren står i lågor och släper genom röken till rökdetektorn i källartrappan .... i alla fall med vår planlösning.
gaia
2 st redan bestälda
Man kan nästan undra varför en sån Värmelarm inte finns som tillbehör till varje såld vedpanna ell pelletsbrännare.
Sotarna skulle åtminstånde berätta om att det går att köpa i stället för att anmärka på ej brandsäkra dörrar
Larmet kommer ju att gå innan dörren står i lågor och släper genom röken till rökdetektorn i källartrappan .... i alla fall med vår planlösning.
gaia
Varför funkar dom dåligt i ett pannrum.. :-?Ljungskile skrev:
Börjar det brinna så lär det ju bli rök oxå..
Kan bara nämna att i sommras hade vi en skogsbrand nån mil bort o när det blåste från det hållet så gick då inte fönstren ha öppna för att brandvarnaren tjöt stup i kvarten.. Trodde först att det va batterierna som va slut då man inte kände någon röklukt men de va samma sak efter batteri bytet, De va då det slug mej hur ruskigt bra dom är på att detektera rök dom är.. Det jag kan tänka mej är att dom vanliga börjar tjuta då man lägger på mer ved o det ryker in det minsta..
Morsan bad då farsan flytta deras brandvarnare som satt i köket då den tjöt varje gång hon tog ut en plåt ur ungnen..
Jag har min ihopkopplad med resten av de andra brandvarnarna i huset, så även i sovrummet två våningar upp tjuter det om värmen stiger i pannrummet. Känns bra!gaia skrev:Tack så mycket för länken Toobster!
2 st redan bestäldaEn bekant ville också ha en så smart sak i sin pannrumgarage.
Man kan nästan undra varför en sån Värmelarm inte finns som tillbehör till varje såld vedpanna ell pelletsbrännare.
Sotarna skulle åtminstånde berätta om att det går att köpa i stället för att anmärka på ej brandsäkra dörrar.
Larmet kommer ju att gå innan dörren står i lågor och släper genom röken till rökdetektorn i källartrappan .... i alla fall med vår planlösning.
gaia
Klicka här för att svara