3 606 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vad har Ni för förbrukning/dygn?
Skulle väldigt gärna vilja jämför lite förbrukningsstatestik med Er 
Mitt hus är på ca 130 kvm och finns i sörmland. Huset är från -88 och är ett enplans trähus i vinkel, Boro hus med luftburen elvärme samt återvinningssystem.
Enbart med luftvärmen förbrukar jag ca 20 000 kWh/år inkl varmvatten & hushållsel.
För ett par år sedan använde jag en Panasonic luft/luft vp för att sänka min förbrukning och kom då ned till ca 14 500 kWh. Slutade dock använda den eftersom jag tyckte komfort blev så mycket sämre >
Jag har ingen rumsreglering vilket ledde till +18 till + 23 grader i differans mellan olika rum etc...
Nu har jag således installerat en Tulikivi på 1 500 kg och eldar denna 1 gång per dygn.
Max vedranson per dygn= 13 kg ved ( ca 40 kWh i värmetillskott)
Sedan i lördags har jag noterat att min förbrukning ligger högt :-?
Jag förbrukar totalt mellan 60 - 65 kWh / dygn. Trots att jag eldat?
Igår struntade jag i att elda bara för att ikväll se hur mycket huset förbrukar utan det tillskottet. Känns bara som att det är en hög förbrukning eftersom det i medeltemp sedan i lördags varit ca -2?
Vad har ni för dygnsförbrukning? Gärna redovisat med typ av hus så det är jämförbart med mina siffror
Mitt hus är på ca 130 kvm och finns i sörmland. Huset är från -88 och är ett enplans trähus i vinkel, Boro hus med luftburen elvärme samt återvinningssystem.
Enbart med luftvärmen förbrukar jag ca 20 000 kWh/år inkl varmvatten & hushållsel.
För ett par år sedan använde jag en Panasonic luft/luft vp för att sänka min förbrukning och kom då ned till ca 14 500 kWh. Slutade dock använda den eftersom jag tyckte komfort blev så mycket sämre >
Nu har jag således installerat en Tulikivi på 1 500 kg och eldar denna 1 gång per dygn.
Max vedranson per dygn= 13 kg ved ( ca 40 kWh i värmetillskott)
Sedan i lördags har jag noterat att min förbrukning ligger högt :-?
Jag förbrukar totalt mellan 60 - 65 kWh / dygn. Trots att jag eldat?
Igår struntade jag i att elda bara för att ikväll se hur mycket huset förbrukar utan det tillskottet. Känns bara som att det är en hög förbrukning eftersom det i medeltemp sedan i lördags varit ca -2?
Vad har ni för dygnsförbrukning? Gärna redovisat med typ av hus så det är jämförbart med mina siffror
ca 55-60 Kwh per dygn de senaste 4 dagarna, har varit runt 0 eller kanske någon minus på natten och runt +6 på dagen. Har bergvärme, 312 kvm hus byggt 1902 med 5 cm frigolit i väggarna samt 20 cm sågspån på vinden samt orginal fönster.
Ligger på ca 18000 Kwh per år och har 20-21 grader inne. Har 6 kakelugnar men har inte eldad i dessa de senaste dagarna, de sparar iförsig inget i sig eftersom jag inte har någon rumsgivare endast utegivare men de värmer upp rummen några grader.
Ligger på ca 18000 Kwh per år och har 20-21 grader inne. Har 6 kakelugnar men har inte eldad i dessa de senaste dagarna, de sparar iförsig inget i sig eftersom jag inte har någon rumsgivare endast utegivare men de värmer upp rummen några grader.
Primärt uppvärd yta 145m² där jag har 20°C + 45m² garage, förråd, mm. som aldrig värms till högre temp än 10°C.Steff skrev:Skulle väldigt gärna vilja jämför lite förbrukningsstatestik med Er
Mitt hus är på ca 130 kvm och finns i sörmland. Huset är från -88 och är ett enplans trähus i vinkel, Boro hus med luftburen elvärme samt återvinningssystem.
Enbart med luftvärmen förbrukar jag ca 20 000 kWh/år inkl varmvatten & hushållsel.
För ett par år sedan använde jag en Panasonic luft/luft vp för att sänka min förbrukning och kom då ned till ca 14 500 kWh. Slutade dock använda den eftersom jag tyckte komfort blev så mycket sämre >Jag har ingen rumsreglering vilket ledde till +18 till + 23 grader i differans mellan olika rum etc...
Nu har jag således installerat en Tulikivi på 1 500 kg och eldar denna 1 gång per dygn.
Max vedranson per dygn= 13 kg ved ( ca 40 kWh i värmetillskott)
Sedan i lördags har jag noterat att min förbrukning ligger högt :-?
Jag förbrukar totalt mellan 60 - 65 kWh / dygn. Trots att jag eldat?
Igår struntade jag i att elda bara för att ikväll se hur mycket huset förbrukar utan det tillskottet. Känns bara som att det är en hög förbrukning eftersom det i medeltemp sedan i lördags varit ca -2?
Vad har ni för dygnsförbrukning? Gärna redovisat med typ av hus så det är jämförbart med mina siffror![]()
Beräknad effektbehov (medel) 1,8 kW Onsdag, Torsdag dvs. 20 och 21 December 2006. Medel utetemperatur -3°C. Eldade en gång Onsdag och en gång till på Torsdag. Total vedförbrukning c:a 290 Liter skräpved (Byggavfall) med ungefär 0,8 kWh energi per liter ved (kostnad 0kr). Torr Björk ger c:a 1,4 kWh per liter ved. Björken spar jag till kallare dagar ;-)
Ackumulatortank + rör och element = 3200 Liter
Total eldningstid = 5 Tim. 21 Min.
Panneffekt = 38 kW
Verkningsgrad = 0,89
Temperaturhöjning från 40°C till 95°C
Lagrad energi sammanlagt = 205 kWh
Beräknad nästa eldning på Måndag eftermiddag (2006-12-25)
Beräknad Ackumulatortemp på Måndag: 55°C i toppen.
Panna: Calmar V33
Trycklös ackumulatortank: Hemmabygge (3m³) med växlare för varmvatten (36m 22mm Cu) och växlare för centralvärme (24m 22mm Cu). Tanken isolerat med 100 mm mineralull i fronten, 400 mm i toppen och resten med 200 mm mineralull. Trots detta, har jag varmt även i pannrummet. ;-)
Du kanske hitta något läsbart i denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43783/0
Jag gör av med ca 19 till 23 m3 travad kluven torr ved/eldningssäsong.
Jag eldar from slutet av sep till april ungefär.
Jag har 10 m3 solfångare.
Jag gör av med ca 6500 kwh el/år.
Jag har en el vvb som spetsar vv om acc inte är varm (jag tror inte den går mycket, men jag har inte mätt den)
Jag håller 120 m2 bostad och 80 m2 garage/pannrum uppvärmt. (15 m kulvert). Trög golvvärme i betongplatta.
Självdragsventilation utan återvinning.
Med ekofiber ett välisolerat bostadshus med treglas gasfyllda fönster.
Jag snålar inte på vv och värme, vi badar ganska ofta och har ca 21-22 gr inne (lite kallare i garage/pannrum).
Vi är 2 pers.
Jag gör av med ca 19 till 23 m3 travad kluven torr ved/eldningssäsong.
Jag eldar from slutet av sep till april ungefär.
Jag har 10 m3 solfångare.
Jag gör av med ca 6500 kwh el/år.
Jag har en el vvb som spetsar vv om acc inte är varm (jag tror inte den går mycket, men jag har inte mätt den)
Jag håller 120 m2 bostad och 80 m2 garage/pannrum uppvärmt. (15 m kulvert). Trög golvvärme i betongplatta.
Självdragsventilation utan återvinning.
Med ekofiber ett välisolerat bostadshus med treglas gasfyllda fönster.
Jag snålar inte på vv och värme, vi badar ganska ofta och har ca 21-22 gr inne (lite kallare i garage/pannrum).
Vi är 2 pers.
Klicka här för att svara