Vi är helt nyblivna husägare. Flyttar in om 2-3 veckor.

Huset är gammalt, byggt 35, tillbyggt 67 och 2002. Huset har två våningar av vilken övervåningen hyrs ut. Källare under hela och en skorsten som mår bäst av att eldas i på något sätt. Hela huset ligger på runt 215 m2.

Just nu har huset en uppvärmning via olja/el-panna ctc1100 från -98. Vattenburna element. Vi har förmodligen bestämt oss för pelletsbrännare då pannan är förberedd detta. Måste ju också tänka på att källaren i detta fallet förblir uppvärmd.

Är det någon som har tips och råd på vad vi ska välja...behöver man varmvattenberedare osv?? Antingen råd om vilken brännare eller möjligtvis alternativ uppvärmning.

Jättetacksam om ni vill hjälpa oss!!

Pelletsvärme känns pga sin relativt höga driftskostnad bara som en tillfälling lösning. Den kan löna sig för er om investeringen för att köra pellets är liten. När det sedan är dags att byta panna så är det med största sannolikhet mer ekonomiskt att byta till vedpanna, ev kompletterat med solpaneler.

Närmare tips om komponenter kan jag tyvärr inte stå till tjänst med.

Det finns massor av bra pelletsbrännare, så det är svårt att ge tips om vad just ni ska skaffa. Vi har en (dyr) Ecotec som fungerar hyggligt bra, dock med vissa driftsstopp (som kan bero på draget i skorstenen, tror jag). I valet mellan värmepump och pellets vägde det över till pellets (som är dyrare i drift) av två skäl: för det första anses pellets ofta som mer miljövänligt än vp, och för det andra har vi en panna som går att elda med ved i nödfall (t.ex. vid strömavbrott). En positiv bieffekt som vi inte riktigt hade räknat med var hur effektivt källaren avfuktas tack vare eldningen; vårt 40-talshus är byggt på lermark, med mycket framskjutande markfukt. Under den intensiva eldningsperioden har fukten varit mycket begränsad, och det har blivit ytterligare ett argument för att fortsätta elda i någon form.

Många som eldar med pellets går över till eldrift under sommaren, eftersom fastbränsle har sämre verkningsgrad på sommaren; er panna verkar klara detta (till skillnad från min). Några andra investeringar än själva pelletsbrännaren+förråd borde inte behövas. Er panna har väl inbyggd varmvattenberedare? Det brukar pannor ha.

Vi har gjort en minimal investering bestående av brännare och veckoförråd, netto kom vi undan med ca 20 000 kr för det (efter konverteringsstöd). Vi räknar med att ha detta avskrivet på ett par år, och det ser jag som en fördel när pannan behöver bytas - då har vi inte bundit massor med kapital utan kan eventuellt välja nytt uppvärmingssystem. Andra skulle naturligtvis säga att det är kortsiktigt och dumt att tänka så.

Det är många som klagar på att pelletspriset gått upp mycket, samtidigt är ju inte kostnaden det enda som spelar roll när man väljer värmesystem - bekvämlighet, miljöbelastning, möjligheter till förvaring av bränsle, värdepåverkan på fastigheten m.m. spelar också roll.

Ett sista tips: på PELLETS.INFO :: Index finns en sammanställning över kombinationer panna+pelletsbrännare, där användare kommenterar vad som fungerar bra och mindre bra i olika kombinationer. Eftersom CTC 1100 är en ganska vanlig panna skulle jag tro att ni kan hitta mycket tips om val av brännare där.

Tack för tipsen.

Vi har gjort valet pelletsbrännare mycket av den anledning att det är perfekt för husets källare. Dessutom så vill vi inte lägga alldeles för mycket pengar just nu på nytt värmesystem då vi har en fungerande panna. Pellets är som sagt dessutom miljövänligt och vi tror nog att detta kan vara et mycket bra alternativ för huset.

Vi förbrukar ju mycket olja/el idag eftersom det är två stycken lägenheter som ska värmas upp. Menar ni att det inte lönar sig om man eldar mycket??

Jag förstod nog inte frågan om huruvida det lönar sig mindre om man är storförbrukare? Ju mer man förbrukar desto mer sparar man om man går över till ett bränsle som är billigare i drift. Och så blir avskrivningstiden kortare. Och så får man fylla på pellets oftare.

ylven skrev:
Pelletsvärme känns pga sin relativt höga driftskostnad bara som en tillfälling lösning. Den kan löna sig för er om investeringen för att köra pellets är liten.

Det var detta jag syftade till. Men jag missförstod kanske...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.