5 109 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Utformning av värmesystem
Sida 1 av 3
Här kommer mitt första inlägg på detta forum:
Jag funderar på att installera vedpanna+ackumulatortankar+solfångare(ev senare). Har ett enplanshus, 80kvm+kall källare. Funderar på Solo Innova 30kW +~2500kubik ack.volym. Vad har ni för funderingar kring fördelning av ackumulatorvolymen. Ska man satsa på en stor rektangulär tank på 2000l + tekniktank på 500-750l med solslingor och varmvattenslingor eller kanske 2 st på 1350l(har tittat på baxis biorekt.tank)? Takhöjden (185-190cm) begränsar valet av tankar. Finns det någon nackdel med att tekniktanken är väsentligt mycket mindre än slavtanken? Fördelen borde väl vara att det är lättare (och billigare) att få solfångare att fungera bra i systemet? Tacksam för alla tänkbara synpunkter.
Jag funderar på att installera vedpanna+ackumulatortankar+solfångare(ev senare). Har ett enplanshus, 80kvm+kall källare. Funderar på Solo Innova 30kW +~2500kubik ack.volym. Vad har ni för funderingar kring fördelning av ackumulatorvolymen. Ska man satsa på en stor rektangulär tank på 2000l + tekniktank på 500-750l med solslingor och varmvattenslingor eller kanske 2 st på 1350l(har tittat på baxis biorekt.tank)? Takhöjden (185-190cm) begränsar valet av tankar. Finns det någon nackdel med att tekniktanken är väsentligt mycket mindre än slavtanken? Fördelen borde väl vara att det är lättare (och billigare) att få solfångare att fungera bra i systemet? Tacksam för alla tänkbara synpunkter.
Det är bättre att du satsar på endast en tank på 2,5 m3, Du får minst förluster o mindre rördragning så..
Med en stor/större tank går det oxå att få det att funka bra/bättre än med en/flera mindretankar, Du laddar då tanken på två nivåer (högt o lågt)
Det finns solfångarstyrningar som fixar det o då laddar den bara toppen t.ex 500 l för vv..
Du kanske skulle köra med en tappvattenautomat i stället för dubbla slingor o solfångarna mot vvx...
Med en stor/större tank går det oxå att få det att funka bra/bättre än med en/flera mindretankar, Du laddar då tanken på två nivåer (högt o lågt)
Det finns solfångarstyrningar som fixar det o då laddar den bara toppen t.ex 500 l för vv..
Du kanske skulle köra med en tappvattenautomat i stället för dubbla slingor o solfångarna mot vvx...
Jag har läst lite om tappvattenautomater och de verkar vara bra. Ytterliggare lite bättre verkningsgrad jämfört med dubbla slingor samt minimal störning av skiktningen. Verkar dock inte ha slagit igenom så mycket med tanke på att de flesta leverantörer mest bara verkar köra med beredare eller slingor till tankarna. Är det bara priset som detta beror på?
Menar du att man monterar in solslingor högre upp i tanken men ändå på två nivåer? Tror du man klarar sig med två solslingor trots tankens mått (H1750xL2000xB750mm)?
Kan det inte ställa till det under vissa perioder på året när man vill samköra vedeldning och solfångare? För det gör man väl? Eller menar du att man ska ha kvar en solslinga i botten där vattnet är kallast och en högre upp? Men hur begränsas uppvärmningen till t ex 500L? Nu blev jag förvirrad.
Menar du att man monterar in solslingor högre upp i tanken men ändå på två nivåer? Tror du man klarar sig med två solslingor trots tankens mått (H1750xL2000xB750mm)?
Kan det inte ställa till det under vissa perioder på året när man vill samköra vedeldning och solfångare? För det gör man väl? Eller menar du att man ska ha kvar en solslinga i botten där vattnet är kallast och en högre upp? Men hur begränsas uppvärmningen till t ex 500L? Nu blev jag förvirrad.
Har du plats och råd ska du absolut satsa på EN stor tank. Optmal volym till Inova 30 är ca 5 m3. Står valet mellan solvärme och större tank så välj större tank och vänta med solgrejerna.
Extuna bygger måttbestälda tankar till bra priser.
Extuna bygger måttbestälda tankar till bra priser.
Vet inte varför tappvattenautomater inte slagit igenom, Lättast för rörkrökarna är väl att köra med samma koppling som dom alltid gjort..DIY:aren skrev:Jag har läst lite om tappvattenautomater och de verkar vara bra. Ytterliggare lite bättre verkningsgrad jämfört med dubbla slingor samt minimal störning av skiktningen. Verkar dock inte ha slagit igenom så mycket med tanke på att de flesta leverantörer mest bara verkar köra med beredare eller slingor till tankarna. Är det bara priset som detta beror på?
Menar du att man monterar in solslingor högre upp i tanken men ändå på två nivåer? Tror du man klarar sig med två solslingor trots tankens mått (H1750xL2000xB750mm)?
Kan det inte ställa till det under vissa perioder på året när man vill samköra vedeldning och solfångare? För det gör man väl? Eller menar du att man ska ha kvar en solslinga i botten där vattnet är kallast och en högre upp? Men hur begränsas uppvärmningen till t ex 500L? Nu blev jag förvirrad.
Hmmm såg att en Baxi TVA kostar ca 5000:- i danmark vilket iof är samma pris som för dubbla utdragna 15 meters slingor hos Husqvarna tanksvets..
Men du ska ändå kolla upp så du köper en TVA som ger låg returtemp, Dom som är gjord för att sitta på en oljepanna har hög returtemp för att det inte ska bli kondens i pannan..
I en stor tank kör man med fördel sol mot 2 slingor (en i botten o en i toppen) sen växlar solfångarstyrningen mellan om tanken ska laddas mot liten volym i toppen el botten mot stor volym, Görs på samma sätt om du kör med en vvx..
Du eldar med ved som vanligt sen sköter solen sej själv
Tack för era goda råd. Ska försöka planera för så stor tank som möjligt men jag tror 3kubik är gränsen för vad jag kan få in. Det blir ändå en del modifierande av dörröppningar. Tycker det är svårt att veta om det är värt att satsa på solfångare dock. Mitt hus har ingen stor förbrukning och att elda en gång per vecka under den varmare delen av året känns spontant inte så jobbigt.
Kom på en ny placering av ackumulatortank som skulle tillåta 5kubikmeter volym. Den nya placeringen skulle innebära ett avstånd till vedpannan på ca 4-5m. Är det problematiskt med ett sådant avstånd? Det kan jämföras med alternativet att ha en 2,5-3kubikmeter stor tank helt intill vedpannan. Vad tror ni om detta? Trevlig helg!
Det ska inte vara nåra problem, se bara till att rören lutar åt rätt håll så att luften går ur av sig själv. Och att nedre rör mellan tank och panna går just nertill och övre upptill utan att bilda nåra ångfickor.
Med 5 m3 skulle du ju kunna gå upp till 50 kW panna
Med 5 m3 skulle du ju kunna gå upp till 50 kW panna
Nu får vi väl lugna oss lite
Innova 50 med 5m³ tank till ett hus på 80m² och kall källare, även om det är bra med mycket volym, så känns detta liiite overkill.
Annars så håller jag med om att en tank är bättre än två.
Innova 50 med 5m³ tank till ett hus på 80m² och kall källare, även om det är bra med mycket volym, så känns detta liiite overkill.
Annars så håller jag med om att en tank är bättre än två.
Jag kan ju nämna att huset har potential att bli 1 1/2 plan och det borde jag nog beakta när jag dimensionerar panna+tank. Men oavsett är väl en Solo innova 30kW lagom i detta sammanhang? Någonstans måste man ju dra gränsen för sitt system. Det är lockande att ha en ackumulatortank som kan ta emot två fulla vedinlägg. 
Vid 30 grader i tanken trycker ett fullt vedinlägg upp mina tankar till 90 grader.Har en innova 30 2000L. Det kan ju vara lite surt att alltid behöva göra 2 ilägg för att få någolunda eldningsintervall.Kör på en innova 50 tycker jag
Inte om man tittar framåt, för 15 år sen rekomenderades små pannor och en 500 liters tank. Tack och lov rekommenderar man större system nu men det är fortfarande oftast i underkant. Det finns ju inga nackdelar med ett stort system förutom priset, däremot stora fördelar.Hocke skrev: