3 646 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
pellets
Hur länge kommer pelletsen vara skapligt billig tror ni?
Ja jämför man med dagens el priser så går pellets bort.
Men man kan ju förvänta sig att el priserna kommer stiga.Dom är ju på rekord låg nivå nu.
Jag tror att miljövänlig svensk el kommer säljas till europa. Överförings kapaciteten byggs ut. Stora protester mot kol kraft i tyskland. Det finns ju ingen andledning att sälja nått här för 20 öre om man får 50 öre för den i tyskland..
Men man kan ju förvänta sig att el priserna kommer stiga.Dom är ju på rekord låg nivå nu.
Jag tror att miljövänlig svensk el kommer säljas till europa. Överförings kapaciteten byggs ut. Stora protester mot kol kraft i tyskland. Det finns ju ingen andledning att sälja nått här för 20 öre om man får 50 öre för den i tyskland..
Och eftersom staten verkar vilja öka Etanoltillverkningen från skogsråvara så är det fler som är intresserade av "restprodukterna" från skogsbruket vilket driver upp priserna på råvara och då även pelletspriset i slutänden....
Vi var också inne på pellets men med dagens pelletspriser är det tveksamt...
Vi var också inne på pellets men med dagens pelletspriser är det tveksamt...
Andreas_Hansson skrev:
Enligt vad fjärrvärmebolagen säger så är det för att det är mindre jobb med pellets/träpulverpannor än flis, Sen betalar dom tydligen knappt hälften (ca 1000:-/ton) för pelletsen.. Mindre anställda = pengar..
Jag är helt övertygad om att dom nu höjt priset kraftigt på pellets för privatkunder så att dom som har möjlighet går över till fjärrvärme sen då folk är anslutna kan fjärvärmepriset ökas kraftigt=energibolagen/pelletsleverantörerna tjänar stor kovan..
Såg att umeåenergi inte va oroliga över prisutvecklingen på pellets "vi har ju till att börja 3 årsavtal på pellets" sa dom när dom körde igång senaste pelletspannan, I den pannan så ska dom bränna ca 200 ton pellets i veckan..
En kompis kör pellets dit o dom levererar 5 bilar/vecka á 40 ton...
Fjärrvärmen tar dom 56 öre/kWh för så då förstår man ju att dom inte på långa vägar betalar samma pris som privata för då skulle dom gå back, Vid ett pris på ca 2150:-/ton skulle det gå jämt upp men nog tror jag dom är sugen på att göra en liiten vinst iaf..
Nu går det tydligen få avtal på 2200:-/ton här uppe för privata..
Klicka här för att svara