N
Jag har nyss köpt en kåk med en 3år gammal molle panna på 45kw och blygsamma 75% i verkningsgrad.Har även en laddomat21 till detta samt en acktank på 3 kubik.Kåken är gammal med en yta på ca 100m2.

Jag tycker det går åt för mycket ved att hålla ångan uppe i denna tank trots att den är välisolerad...så länge den är över 60grader i botten klarar man sig tycker jag men för att sedan elda upp den till 95grader krävs 2 ibland 3 vedilägg...
Nu i maj får jag elda 2 vedilägg varannandag....tror jag slutar på 40-50kubik per år med detta som det ser ut nu....jag har bytt termostat i laddomaten till en 72graders för att ladda längre....är detta rimligt?

Shunten är manuell och den drar jag av bovärmen på så forts det inte behövs...skall skaffa en automatisk shunt ventil med givare i bostaden.

Är det ack anken som är för stor för denna lilla stuga eller är pannan för ineffektiv o klen? eldar bara prima torr o fin björk...

Skulle det gå åt mindre ved om jag skaffade en 1000liters acktank istället eftersom det borde krävas mindre ved för att värma den?

Isoleringen i huset är inte 100% men inte undermålig heller,nya fönster men med timmerstomme utan extra isolering.

Tacksam för svar från vedguru!

Har du en mindre tank får du elda oftare istället så det är inte lösningen på problemet. Skaffa innetempstryd shuntautomataik, tex Termomatik.

Hög vedförbrukning kan bero på tre saker:
1. Hög energiförbrukning
2. Stora förluster, tanken står och kallnar i onödan
3. Dålig verkningsgrad på pannan

Är alla rör isolerade riktigt? Blir det hett i pannrummet?

Är tanken isolerad? Minst 200 mm.

Majgårdarna
Skaffa en shuntautomataik.

Det kommer minska din ved förbrukning.Finns 2st bra på marknaden.
Dom är likvärdiga men på Automixen kan man natt sänka.

ThermOmatik
:: RinkabyRör : Webbutik ::

Automix 20
Värmereglering

N
pannrummet blir hyggligt varmt....tanken isolerad 30cm...isolering och frigolit ytterst...rören mellan panna o tank är oisolerade...:(

Tycker det verkar som tanken står o kallnar i onödan då den tappar värme alltför fort...om shunten står i nollläge till radiatorerna håller den värmen skapligt länge tycker jag men aldrig längre änn 2-3dar...

skall skaffa shuntautomatik o se hur det blir...

45kw är det tillräckligt för ack volymen?

när har du sotat din panna sist? Är inte värmeöverföringsytor rena så tappar du mycket i verkningsgrad ... ca 10% för varje MILIMETER sot som ligger på och isolerar. Mycket värme går ut genom skorsten i stället för att gå till tanken om man slarvar med sotning. Skorstenen blir rätt varm :).
Det du ska rengöra är plåtytor i pannans rökgång närmast skorstenen bakom i pannan där röken ska värma vatten ( ej i eldstaden eller i asklådan). Sotaren gör det när han kommer men han kommer alldeles för sällan - sotning varje vecka är ej överdrivet om behovet finns.
Hoppas att sotning är ingen nyhet för dej men eftersom du är nyinflyttad så
berättar jag om det .... ifall du har missat.

En vedinlägg varjerar från panna till panna. Hur mycket ved kan du få in i en inlägg i din panna?
Kanske lättare att prata om mängden ved ....
När man värmer 3000l vatten från 40 till 90 grader så laddar man en 3000l tank fullt med 180kW .Ca 20kW ska du producera för att värma själva pannan ( plåt och keramik) så totalt behövs 200kW . För att producera 200kW med en panna med 75% verkningsgrad skall pannan tillverka ca 260kW.
Om man antar att 1l ved ger 1,3kW så skall du elda upp ca 200l ved för att ladda din tank från 40 till 90 grader. Om du bedömmer den totala mängden ved (oavsett hur många inlägg du gör) tycker du fortfarande att det går åt mer än ca200l ved?

1/Det är eldstadsvolym som bestämmer hur många inlägg behövs.

2/Det är pannans verkliga effekt som bestämmer hur snabbt det går att ladda tanken.

3/Det är husets värmebehov som bestämmer hur länge värmen räcker.

Värmeförluster sker genom dålig isolering av huset, panna, rör, tankar och rökgasförluster ut genom SKORSTEN. Se över detta först.
Om det ser OK då kan man undersöka vidare om din luftinställning är rätt.... brinner det för långsamt eller för häftigt? Klarar du att ladda tanken från 40 till 90 på 6-7 timmar bränntid?

Shuntautomatiken gör livet bekvämmare för oss vedeldare men sparar inte så många kW som man skulle önska sej ;).
gaia

Oisolerade rör står nog för en stor del av förlusterna.

Det är också viktigt att tankisoleringen är lufttät ytterst så att du inte får en skorstenseffekt som vädrar ur isoleringen. Täta med fogskum om du har glipor i frigolieten

N
200liter stämmer bra då pannan rymmer ca 100liter....
Det finns väl vedbehållare man kan sätta på pannan så den rymmer mera?
så slipper man fylla på....

tycker det tar bara 3-4timmar att elda upp 200liter...så jag kanske eldar för häftigt?

sotar gör jag så ofta jag kan...sotaren var här i veckan dessutom...

tack för svaren hittills!

Hej!
Du måste isolera dina rör i pannrummet och sedan är frågan hur är rören som går till radiatorena isolerade. Har du bergull som isolering på accutanken, då är 200 mm inte för mycke.

Norrbyn1011 skrev:
200liter stämmer bra då pannan rymmer ca 100liter....

tycker det tar bara 3-4timmar att elda upp 200liter...så jag kanske eldar för häftigt?
Om värmen tillverkas för snabbt = det brinner för häftigt och i hela vedvolymen så hinner inte pannan ta emot all den värme som produceras. Skorsten kan glöda och man tror att man eldar duktigt men tyvärr går en del åt kråkorna om det går för bra ;). Det finns en begränsad yta i pannan där det sker värmeväxling från rökgas till vatten och det kan maximalt utväxlas 45kW värme i timmen i din panna. Eldar du så att veden ger 55kW så försvinner dom 10kW ut i skorstenen eftersom pannan kan inte svälja ( ta emot värmen från röken till vatten) så mycket på så kort tid. Kokar det aldrig i din panna? Gissar att laddomatpump står på högsta hastighet steg 3. Dom flesta jag vet brukar köra på mellanlägge steg 2.

Jag kan ju inte dina förutsättningar och har aldrig sett din panna men jag försöker bara förklara vad som kan hända under förbränningen så du kan själv observera där hemma och lista ut vad som kan vara fel.

Du får också tänka på att även om eldstaden rymmer 100l betyder det inte alls att du kan stoppa i 100l ved. Det blir en del luft mellan vedbitar som ska räknas bort och det är kanse bara 70-80l ren ved du kan få plats med i eldstaden? Då behövs det kanske 3 inlägg för att ladda tank från 40 till 90grader och det är skulle jag bedömma som helt normalt.

Om allt fungerar som det ska så kanske har du för stora förväntningar på din värmesystem?
Vi har 3000l tankar och 40kW panna med verkningsgrad på ca 85% och laddar tankar på 7-8 timmar effektiv bränntid som jag tycker är helt OK.
Vi gör ca 2 inlägg under eldningen i en panna med eldstad på 180l . Man startar med ett inlägg och gör en andra inlägg efter ca 4 timmar och sen behöver man oftast inte gå till källare mera efter det. Jag bedömmer det inte att vi laddar tankar på 4 timmar för pannan brinner ju och laddar tankar längre tid än dom 4 timmarna :). Är det kallt och huset förbrukar mycket under brinntid så krävs det ett ett tredje lagom inlägg innan man är klar med laddning.

Jämför det med dina förhållanden och fundera om det faktiskt är så dåligt som du tycker.
gaia

Själva laddningen av tankarna verkar normal men vart tar värmen vägen?

Vi bor i 1,5plans hus ifrån -54 115m2 som vi har 22gr och 40m2 källare där vi har 20gr ingen extra isolering förutom tvättstuga och hall i källaren som fick golvvärme i höstas. 2 vuxna + 3mån dotter. Nu eldar jag 1 ilägg var 3e dag (120L) och värmer 1500l "leksakstankar" Bor i V-götaland.

Går åt ca 20-25m3 barrved.

Norrbyn1011 skrev:
Jag tycker det går åt för mycket ved att hålla ångan uppe i denna tank trots att den är välisolerad...så länge den är över 60grader i botten klarar man sig tycker jag men för att sedan elda upp den till 95grader krävs 2 ibland 3 vedilägg...
Du verkar ha väldigt dålig skiktning i tanken, 60gr i botten blir det ju ganska fort. Det är ju när det är 60gr i toppen det kan vara dags att elda.

N
Jag tror jag får vara rätt nöjd ändå trots omständigheterna...det jag kan jobba på är nog att få veden att räcka längre o inte brinna ur så fort men för att ställa till spjället för det krävs det viss fingertoppskänsla...kokar gör det aldrig för det blir sällan varmare i tanken änn typ 90-95 o det tycker jag får räcka....jag kör laddomaten på 2an...ibland även på 1an om tanken är riktigt kall för då har jag märkt att pannan värmer mer effektivt...kör jag fortare på 3an då verkar vattnet i pannan aldrig hinna värmas upp rikitigt,rören är inte långa mellan pannan o tanken sen har jag en 72gr termostat i laddomaten....skulle en 78 funka bättre?
Jag hade den i förrut men då tyckte jag att det tog längre tid o mer ved att få upp värmen i tanken.

Norrbyn1011 skrev:
Jag tror jag får vara rätt nöjd ändå trots omständigheterna...det jag kan jobba på är nog att få veden att räcka längre o inte brinna ur så fort men för att ställa till spjället för det krävs det viss fingertoppskänsla...kokar gör det aldrig för det blir sällan varmare i tanken änn typ 90-95 o det tycker jag får räcka....jag kör laddomaten på 2an...ibland även på 1an om tanken är riktigt kall för då har jag märkt att pannan värmer mer effektivt...kör jag fortare på 3an då verkar vattnet i pannan aldrig hinna värmas upp rikitigt,rören är inte långa mellan pannan o tanken sen har jag en 72gr termostat i laddomaten....skulle en 78 funka bättre?
Jag hade den i förrut men då tyckte jag att det tog längre tid o mer ved att få upp värmen i tanken.
No ja, allt verkar vara i bästa ordning och jag tycker inte du ska laborera med luften. Pannan verkar skötta sej fint och då tycker jag att det är förbrukningen du ska titta på om du vill spara ved :). Värmeproduktion ser normalt ut men
vart tar all värmen vägen?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.