C
cbr97rr: Att köpa panna och dimensionera tankar kulvert mm verkar vara svårt. Många fällor att gå i.... Ju mer man läser ju svårare blir det.....
20 svar · 10,2k läst
2
2an: En kompis har en V35:a men han tömmer bara aska/sotar i nedre luckan samt tar upp gjutjänsringen i keramiken 1 gång/vecka på vintern samt 1 gång/månad på sommaren.. Nästan ingen aska i rökröret så du kanske har för mycket drag??
3 svar · 9,5k läst
H
hasse k: Tack för synpunkterna. Nej, man skall förvisso inte skaffa sig mer arbete än nödvändigt, men en av anledningarna till min ide att sätta in en smalspis är vad jag skall ha för värmekälla medan jag sätter in det nya värmesystemet. Det är ju inte bara själva pannan som skall sättas in; det tillkommer ju också renovering av ny rökgång, (troligtvis med 150mm dubbelmantlad slang)
2 svar · 6,5k läst
P
pegul: Hej, Sotarn har varit och sotat och provtryckt. Tyvärr läcker skorstenen på 2 ställen i takgenomföringen. Sedan var installatören där och kollade på spjäll mm. Nu lutar det åt Lotus Liva 1. Vi har bara plats för en låg kamin och då är utbudet lite begränsat. Liva 1 är 85cm hög och de flesta "vanliga" (Contura, Handöl mm.) är strax över metern i strumplästenvilket inte funkar
2 svar · 6,0k läst
P
Pecka Langer: Jättebra tips, alla. Men det var väl främst Nälden NVI 2000 jag var ute efter. Jag tar dock tacksamt emot tips om schyssta försäljare av andra rostfria schaktfria modulskorstenar till bra pris också. Problemet för mig är alltså att den leverantör som finns nära mig har ett eget påslag utöver rek-pris på typ 40%. Jag har hört att vissa återförsäljare t.o.m. är villiga att gå
10 svar · 9,6k läst
_ap_
_ap_: sen är det väl oxå så att pannor med tryckande fläktar har fått extra dåligt rykte pga att dom oftast har lite för dåligt drag i skortstenen med inryckning och gas smällar som följd?! På min eventuellt nya flispanna är det en tryckande fläkt till förbränningen och en sugfläkt efter konvektionsdele, kanske det optimala??
44 svar · 18,7k läst
H
HenkeBoy: Räcker det övertrycket då? Jag menar, det blir ju bara max 0,5-1mvp 1000 liter för ett utrymme på 40m2 golvvärme och ett på 30-40m2 med radiatorer, blir det lite? Kommer kanske hålla 10grader i båda rummen. En vattenburen aerotemper kommer installeras i garagedelen för snabb uppvärmning om man så vill. Eller vill ha porten öppen mer.. Jag är ju fortfarande i planeringsfasen, så det
5 svar · 5,1k läst
C
CurreOrrell: Huset är på 225m2 per våning (markplan och våning samt ouppvärmd vindsvåning), och ja, jag tycker att det är mycket ved. Tror han har ganska "varmt och skönt" uppe, samt att fönstren inte håller speciellt bra standard. (vad är energivärdet på ett fönster från -47? :P) Skulle säkert gå mindre ved om JAG eldade, men jag ska försöka lösa saken till nästa vinter. Svårt med en
37 svar · 9,5k läst
S
Saltaro: Är intresserad av samma princip. Har en Jötul 3:a i källaren nu men vem vill ha bastuhett i ett rum och lite spillvärme i övriga huset? Eftersom jag har vattenburen värme i resten av huset vore en vattenmantlad kasset snyggt inbyggd ett perfekt alternativ tycker jag. Ungefär som ovanstående spiskasett finns på http://www.lechma.com.pl/pl/en/home.php dock till ett betydligt lägre pris.
1 svar · 7,2k läst
E
Elinstalleraren: anläggningsfakta: ctc regent kombipanna 250L pelletsbrännare iwabo villa s1 acktankt tekniktank 750L aquasol solfångare 10.5m2 hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter pannan kyls av på 1h som sagt, ochg har gjort det sedan den monterades. men nu hände en grej häromdagen, efter att ha byggt om en del i rörsystemet, glömde jag på kvällen sätta igång grannens
0 svar · 4,5k läst
H
holmertz: [citat] Vet inte, principen låter bra men gubben på bilden ser ju redan trött ut. Här är också ett redskap för för hoa-hoatyper som vill imponera på tatuerade kärringar utan att lägga ned pengar på diverse kemikalier. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=101046 Jag tycker det låter mer roligt att göra som glenn30
5 svar · 7,1k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Ja jag kan ju inte på något sätt påstå att jag baserar den siffran på något som är underbyggt av fakta. Men ta en hypotetisk framtid där vi i väst konsumerar på samma nivå som idag, samt att tidigare U-länder börjar hinna ikapp oss, och så tar oljan slut...Följden blir då enligt mitt sätt att se, att den energi som går att få fram säljs till högstbjudande...vilket kanske
9 svar · 6,3k läst
D
Daddy-R: Kan rekommendera en digital termometer, ett högtemp termoelement och nätadapter från Conrad.se
3 svar · 6,1k läst
_ap_
_ap_: [citat] Vet flera jag känner har blandat huller om buller och det funkar då för dom, borde ju vara så oxå i teorin så tillvida att alla kärl har exakt samma förtryck. Hmm intressant..:confused:
12 svar · 6,6k läst
N
nylls: Nej jag hamnar tyvärr tvärtom pannan överst. Borde funka om jag kör som med kaminen. Där använder jag cirkulationspump som går hela tiden. Inte det mest effektive men har inte plats för pannan i källaren. Får väl testa mig fram.:(
2 svar · 2,8k läst
F
Fjällstuga: Hej Nån som har ett bra tips på en bra braskamin med lite täljsten för runt 7000 kr.
0 svar · 2,7k läst
D
Don82: Trodde inte det var sant först. Har köpt på mig knappt 25 kubik. Det är väl bara att handla så länge han vill sälja ved!
10 svar · 5,6k läst
D
davvethepirate: Det är som du säger att man stirrar mycket på priset. Men i mitt fall skall jag värma som absolut mest 300 kvm så det kommer inte att gå lika mycket flis som i ditt fall. Jag fick in pris på Fröling men då jag skall bygga ett nytt pannrum så blir det + skortsten + kulvert och allt byggmaterial så blir det en rätt så stor investering. Bara panna med tank och kulvert samt skorsten blir
84 svar · 45,9k läst
·
D
davvethepirate: Roke. tack för dina tips men jag kommer troligtvis att elda flis i en BAxi Multi-heat (men man kan ju ändra sig igen) så det kommer alltid att finnas VV att tillgå. Karkulla. Precis som du har det har jag tänkt det. Det känns skönt att det kommer att funka som jag har tänkt det. /jonas
12 svar · 8,6k läst
W
wodda: Min inne temp ligger på 20-22°C. Min isolering är dock bara 4cm PUR och så är mina 3000l fördelat på 4 tankar. Sen är mitt hus lite större tror jag. Huset är en enplans kåk på 207m² + 96m² loft resterande yta är 4,5m i takhöjd. Och för att inte glömma 70m² sval källare (ca 15°). Så det är väl ungefär som Johannors men inte riktigt. Ska dock upp med fläktar som ska trycka
28 svar · 16,0k läst
A
annse71: Kanske dum fråga, men varför kan man inte flytta den i en enhet? Vi har en stump med kanal i ovankant (ca 50 cm) som är enkelt att demontera loss. Därmed är ju luftkanalen frikopplad. Vi skall plocka ner golvet runt omkring ändå pga att vi skall lägga golvvärme. Det är krypgrund under.
2 svar · 4,8k läst
·
knekten
knekten: [citat] Atmos-Suemax värme AB WWW.varmeackumulator.se :)
14 svar · 11,2k läst
·
J
jenben: Hej, Håller på att bygga nytt och tänker oss en form av öppen spis på ovanplan då vi bygger ett sutteräng med kök och v-rum där uppe. Vi tänker oss en insats från Spartherm och att sedan mura in denna. Hela lösningen kommer väl att väga ca 1000kg. Vi har förstärkt mellanbjälklaget så där ska det inte vara några problem. Muraren som vi pratat med nämnde då något om vikten
0 svar · 4,0k läst
Kloge
Kloge: Ang rökröret så står detta på sidan det länkas i första inlägget- "Samtliga pannor levereras dessutom med ett justerbart rökrör,där det är möjligt att ställa röret från 0-90 graders vinkel" Det ser ut att var gjutjärn har inte större koll då jag eldar med flis. Den görs i Kroatien http://www.centrometal.hr/eng/index.htm
5 svar · 8,9k läst
zno
zno: Tack för info. Jag kommer inte själv att utföra något moment i detta utan vi har anlitat Inter Idé där vi även beställt insatsen. Man får hoppas att de har koll på vad de gör. Vår konstruktion blir dock lite annorlunda då vi har en enplanare med snedtak.
5 svar · 5,4k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Jag kan ju kontra med ett recept för Atmos pannor med sugande fläkt (själv har jag en DC50 SF) 1.Lägger ett lagom tjockt vedträ över hålet i rostret, lagom tjockt = max 6-8 cm 2.Jämnar ut den kolbädd som blivit över från förra eldningen så att jag får ett jämnt lager kol och aska runt och ev över vedträt i mitten. 3.Fyller pannan med ved, grövre i mitten och tunnare ut mot
21 svar · 9,0k läst
·
K
Kissekatten: Supra har ett par såna kassetter, kika runt här http://www.supra.fr Jag har aldrig varit med om att sätta in en sån som kassett utan bara murat upp ny spis runt dom.. men allt går bara man är tillräckligt envis ^^
1 svar · 4,7k läst
G
gaia: [citat] Det svåraste är alltid att förenkla saker och ting utan att funktionen blir lidande. Lyckas man med det så får man en perfekt lösning :). Grattis! gaia
1 svar · 3,6k läst
M
Matss: [citat] Tydligen har dom flyttat luckan dit, på årgång 92 sitter den vertikalt. Kolla in http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_plus-S.137223.01.01-05-21.pdf Där ser man luckan på genomskärningsbilden.
8 svar · 10,5k läst
·
A
AnteB: Foton är alltid bra.
5 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.