3 655 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Pelletskamin - men vilken?!
Sitter och grunnar på om inte en pelletskamin kan vara en bra lösning som uppvärmningskälla till huset (direkt el på 150 kvm). Först var vi helt inne på att installera L/L pump och en braskamin men då det blev strul med säljaren av pumpen (som glömde bort att beställa!!!!)
så har det nu gett oss en annan idé - nämligen pelletskamin.
Har kikat på Ecoforest Eco Air och även på Ecotecks Laura och Veronica. Priskillnaden är inte så där stor och effekten verkar vara hyfsat jämspelta. Är det någon som har någon erfarenhet av nån utav dessa pelletskaminer? Tänker då kanske på hur de funkar, ljudnivån när de är igång osv.
Tacksam för all info. ni har!
//Fran
Har kikat på Ecoforest Eco Air och även på Ecotecks Laura och Veronica. Priskillnaden är inte så där stor och effekten verkar vara hyfsat jämspelta. Är det någon som har någon erfarenhet av nån utav dessa pelletskaminer? Tänker då kanske på hur de funkar, ljudnivån när de är igång osv.
Tacksam för all info. ni har!
//Fran
Själv funderar jag på en EcoTec Tyr, som man kan elda med antingen ved eller pellets. Kostar lite mer än vanliga pelletskaminer kan jag tänka mig, men det kanske man tjänar igen med veden.
Var oxo inne på L/L VP, men när det är kallt ute ger den ju inte så mycket mer ärn el-elementen i kåken
Hoppas du hittar dig en riktigt bra kamin!
Var oxo inne på L/L VP, men när det är kallt ute ger den ju inte så mycket mer ärn el-elementen i kåken
Hoppas du hittar dig en riktigt bra kamin!
Har sett Ecotec Tyr och det verkar vara en bra kamin - riktigt bra att kunna ha pelletsförrådet separat om man vill det. Vill dock gärna har lite mer effek än vad Tyr kan ge - den ger väl runt 6 kw som mest - och vi är ute efter en kamin som ger över 10.
Det jag gillar med just pelletskaminen är att den går att ställa i olika effektlägen - något som inte går med luftpumpen på samma sätt, och att den även värmer när Kung Bore hälsar på. Just i år har det inte direkt varit någon vinter men jag är säker på att kylan hittar hit nästa år
.
Lycka till med Tyr!
Det jag gillar med just pelletskaminen är att den går att ställa i olika effektlägen - något som inte går med luftpumpen på samma sätt, och att den även värmer när Kung Bore hälsar på. Just i år har det inte direkt varit någon vinter men jag är säker på att kylan hittar hit nästa år
Lycka till med Tyr!
Klicka här för att svara