Att en skorsten skall gå 1m över nock har jag hört, men vad gäller om huskroppen har olika takhöjder ?
Se bifogad bild! hur långt från den högre delen måste man sätta skorstenen för att det skall räcka med 1 m över det lägre taket. (I mitt tänkta fall är det en ekonomibyggnad, ej bostadshus iofs).
Se bifogad bild! hur långt från den högre delen måste man sätta skorstenen för att det skall räcka med 1 m över det lägre taket. (I mitt tänkta fall är det en ekonomibyggnad, ej bostadshus iofs).
Sök på forumet och du skall hitta gamla trådar......
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59233-skorstenshoejd-nya-regler.html
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59233-skorstenshoejd-nya-regler.html
Det kan vara så att vissa lokala varianter finns vad gäller reglerna, framförallt beroende på just det här med kringliggande bebyggelse, så mitt råd är att du ringer din sotare och frågar, det är trots allt han/hon som ska godkänna installationen till sist.
Men generellt sett så är det reglerna som finns i tråden som Pinebar hänvisar till som gäller.
Men generellt sett så är det reglerna som finns i tråden som Pinebar hänvisar till som gäller.
Det är som sagt inte höjden över taket jag undrar över utan hur långt gaveln till den högre husdelen en skorsten får placeras på den lägre (Med regler över tak/nock etc då gällande den lägre byggnaden).
Skissen är förstås schematisk, det är en dragig gammal ekonomibyggnade med vidhängande höglada, tänkte bygga en panncentral med acctank där för att förse andra hus via kulvert, men en skorsten ända upp över högladan blir alldeles för dyr....det är säkert 10 meter från lägre nock till den högre.... det finns heller ingen vägg på en del av ena sidan, och helt fritt upp till taket (plåttak). Så det borde vara enkelt att slå upp ett pannrum inne där (Se ny bifogad teckning). Bara att gjuta litet och mura upp en kub med leca- eller lättbtg-block, och ett platt billigt tak över pannrummet. kan utan vidare nygga upp till 4m och få in EN rejäl acctank.
Tidigare ägare tänkte samma sak, och kom så långt att en plastkulvert redan finns nedgrävd!!!
Skissen är förstås schematisk, det är en dragig gammal ekonomibyggnade med vidhängande höglada, tänkte bygga en panncentral med acctank där för att förse andra hus via kulvert, men en skorsten ända upp över högladan blir alldeles för dyr....det är säkert 10 meter från lägre nock till den högre.... det finns heller ingen vägg på en del av ena sidan, och helt fritt upp till taket (plåttak). Så det borde vara enkelt att slå upp ett pannrum inne där (Se ny bifogad teckning). Bara att gjuta litet och mura upp en kub med leca- eller lättbtg-block, och ett platt billigt tak över pannrummet. kan utan vidare nygga upp till 4m och få in EN rejäl acctank.
Tidigare ägare tänkte samma sak, och kom så långt att en plastkulvert redan finns nedgrävd!!!
om det är en öppen vägg mot skorstenen kan det kanske finnas risk för att gnistor blåser in i högdelen och startar en brand?-gnistskydd? i mitt fall så står garaget ca 25 meter från huset 1 å 1/2 plans. som tur är så blåser det nästan alltid i riktning från uset mot garaget så jag har inga problem med röklukt i huset, kanske något att tänka på, samt att kolla upp diameter och längd på röret så det matchar pannan . mitt rör är bara 4,30 och drygt 200 diameter vilket är på håret för kort och grovt till calmar v65- men för mej funkar det iaf...
Nä det är som sagt en "lada", inte någon som bor i denna ( vad jag vet
)...
Gaveln på högdelen är plåtklädd och bostadshusen ligger säkert 50 m därifrån (Dock tyvärr i dominerande vindriktning, men en modern panna ryker ju inte....)
Gaveln på högdelen är plåtklädd och bostadshusen ligger säkert 50 m därifrån (Dock tyvärr i dominerande vindriktning, men en modern panna ryker ju inte....)
Klicka här för att svara

