11 173 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Turbolatorn?
Sida 1 av 3
Kan det vara så att han menade att man sätter luften i "rotation"och på det viset får en större mängd syre och
gengaser att blandas, luft innehåller 21% syre och är en aktivator för att få förbrännig av gengaser fullständig.
(Därav kommer namnet turbolator)
Kan det vara så att den yngre generationen behöver lära sig eller åtminstånde lyssna på vad de gamla har att
berätta om vedeldning ,gengaspannor det verkar som om en eller två generationer har glömt hur det här med
ved,hantering av ved och vedpannor gengaspannor fungerar.
gengaser att blandas, luft innehåller 21% syre och är en aktivator för att få förbrännig av gengaser fullständig.
(Därav kommer namnet turbolator)
Kan det vara så att den yngre generationen behöver lära sig eller åtminstånde lyssna på vad de gamla har att
berätta om vedeldning ,gengaspannor det verkar som om en eller två generationer har glömt hur det här med
ved,hantering av ved och vedpannor gengaspannor fungerar.
men från 300m till 100m om året, så är de högintressant tycker jag, som de verkar på inslaget, så är de nån luftstyrning i den runda grunkan? och så styr man draget hårt med, men hur man gör är svårare.. men intressant är de, tänk och slippa aska så ofta som man få göra nu...
Hej alla
Ny här på forumet. Jo, jag såg med programmet och tänkte varför jag inte kommit på det, jag som kört turbobilar i över 10 år. Det är klart att det måste fungera på samma sätt som turbon i en bil, ju mer syre du kan trycka in desto mer effekt får du.
/ Anders
Ny här på forumet. Jo, jag såg med programmet och tänkte varför jag inte kommit på det, jag som kört turbobilar i över 10 år. Det är klart att det måste fungera på samma sätt som turbon i en bil, ju mer syre du kan trycka in desto mer effekt får du.
/ Anders
Även om man skulle få högre effekt av att blåsa in mer luft kommer mycket av energin då att avges i rökgasen, där den är svår att nyttogöra. Killen med turbulatorn blåser runt luften i förbränningskammaren, är min gissning.
Till att börja med måste man ha en ganska "kass" panna för att göra en sådan förbättring.
En modern panna är så pass effektiv att några större förbättringar är inte möjligt. (Javist, med tillräckligt mycket teknik/pengar, går det säker att klämma ur någon procent till.) Veden innehåller inte mer energi oavsett hur bra pannan är.
Gengas är i allra högsta grad modern teknik. Vad jag vet så går alla nya pannor på "Gengas" så den tekniken är inte alls bortglömd.
Mats
En modern panna är så pass effektiv att några större förbättringar är inte möjligt. (Javist, med tillräckligt mycket teknik/pengar, går det säker att klämma ur någon procent till.) Veden innehåller inte mer energi oavsett hur bra pannan är.
Gengas är i allra högsta grad modern teknik. Vad jag vet så går alla nya pannor på "Gengas" så den tekniken är inte alls bortglömd.
Mats
Ja, pannan var ju ganska kass, överförbränning utan keramik...
Dom bästa pannorna idag ligger på 92% verkningsgrad och då är några procent av den förlusten värmeförluster från pannan till omgivande luft, så nån halvering av förbrukning där är tyvärr omöjligt.
Dom bästa pannorna idag ligger på 92% verkningsgrad och då är några procent av den förlusten värmeförluster från pannan till omgivande luft, så nån halvering av förbrukning där är tyvärr omöjligt.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Vad är det man brukar säga, en blind som leder en döv. Uppfinnaren av tubulatorn bar ju vittnesmål om hur mycket tjära, sot och beck det är i en normal panna och killen med pannan var ju som sagt imponerad över den prestandaförbättring som åstadkommits... Ibland är det inte så dumt med omvärldsanalys, där bl.a. detta forum bidrar till att göra världen kunnigare!
Det som möjligtvis är än mer signifikant är den aningslösa reportern.
Det som möjligtvis är än mer signifikant är den aningslösa reportern.
Ja, och dessutom på rätt ställe så det hindrar att hela vedvolymen brinner/pyr samtidigt. Så styr man ju luften i våra moderna pannor och dom är ju konstruerade att tillverka gengas. Nämnd turbulator gör det möjlig att en gammal överförbränningspanna kan eldas efter samma princip som dagens underförbränningspannor. Hans uppfinning skulle kunna stoppa pannbyte och i stället modernisera eldningen i dom fall då pannan är ej utsliten.Karl_Malmqvist skrev:
Typ en förugn som monteras inne i pannan i stället för att ställa den vid sidan om. Allt går ju ut på att kunna ladda in stor sats ved men hindra veden att brinna för snabbt men ändå fullständigt. Så uppfattar jag den uppfinningen.
Minskad vedförbrukning med 60%!
Då kördes ju den gamla pannan med ca 30% i verkningsgrad! Det ju är en beundransvärd resultat att kunna köra en vedpanna med så låg verkningsgrad, tycker jag. Inte så mycket bättre än en öppen spis som ger ca 10% värme av all ved man stoppar i. Kan tänka att hela anläggningen var missskött till 100% om den inte kunde komma upp till 50% vekningsgrad utan denna turbulatorn.
gaia
som tex som jag fått det berättat, när det är bra med glöd i pannan stänger man luftspjället för att "hålla" kvar värmen....pr95 skrev:Kan det vara så att han menade att man sätter luften i "rotation"och på det viset får en större mängd syre och
gengaser att blandas, luft innehåller 21% syre och är en aktivator för att få förbrännig av gengaser fullständig.
(Därav kommer namnet turbolator)
Kan det vara så att den yngre generationen behöver lära sig eller åtminstånde lyssna på vad de gamla har att
berätta om vedeldning ,gengaspannor det verkar som om en eller två generationer har glömt hur det här med
ved,hantering av ved och vedpannor gengaspannor fungerar.